Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-17, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmogoteborg
Tack!

Kom nyss på att om du har jobbat året innan du studerar och tjänat minst 196 200kr så kan du söka söka tilläggslån som är på 3700kr per månad. Blir cirka 15k, och så kan du ha ett extra jobb vid sidan om så har du cirka 18-19k per månad

Inga problem.
Tror dock du citerar fel person där Men tackar ändå för infon!
Citera
2020-02-18, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Så man ska som vuxen, överleva på 9.900kr OCH kunna pendla till en 2 år lång utbildning? 🙄🙄🙄

Om du läser distansutb kommer du ha möjlighet att ha ca 18K/mån från csn.
Citera
2020-02-18, 07:48
Medlem
Citat:
Jo, men om man nu skriker efter nya snutar så kanske man ska göra det lite attraktivare för folk att söka in?

Det håller jag med dig om. Tycker att lönen ska höjas, studielånet struket efter 5 år i tjänst (som det var tal om).

Dessvärre är det inte så nu, så man får bita ihop och göra det bästa av situationen.
Citera
2020-02-18, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderhunden
Om du läser distansutb kommer du ha möjlighet att ha ca 18K/mån från csn.
Hur?
Citera
2020-02-18, 22:45
Medlem
Citat:
Då polisutbildningen inte är världens svåraste så rekommenderar jag dig att hitta ett deltidsjobb/extra jobb vid sidan av studierna så att du kan dryga ut kassan med 2-3k extra.
Polisutbildningen är betydligt tuffare än andra utbildningar i tempo osv. Jobb på sidan av rekommenderas ej. Vart har du fått denna info ifrån?
Citera
2020-02-19, 04:55
Medlem
Magnusperfektankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillkonstapel
Polisutbildningen är betydligt tuffare än andra utbildningar i tempo osv. Jobb på sidan av rekommenderas ej. Vart har du fått denna info ifrån?

Du har tydligen inte pluggat till polis och återigen uttalar du dig om något du inte vet..

Ska du någon gång komma in kanske du bör börja tänka lite på att inte uttala dig när du inte vet....
Citera
2020-02-19, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillkonstapel

Det stämmer att det är högt tempo, men att den är svår? Absolut inte.

Har 2 vänner som är poliser. Den ena av de läste 1 termin på läkarlinjen innan han insåg att han ville bli polis. För att citera honom direkt, ”terminen på läkarlinjen var nästan svårare än hela polisutbildningen”.

Den andra började utbildningen 2 år efter gymnasiet. En medelmåtta på gymnasiet, om ens det.

Så nej, polisutbildningen är inte alls svår. Många som blir antagna till polishögskolan har inte höga betyg från gymnasiet och klarar det gott.
Citera
2020-02-19, 07:30
Medlem
Citat:
Hur?
Ja alltså, du kan söka för merkostnadslån, dubbel bosättning och pendling.
Utbetalning till mig på tisdag 25feb ser ut såhär:
Bidrag: 3292:-
Lån: 7568:-
Tilläggslån: 3744:-
Merkostnadslån pendlingsresor: 2380:-
Merkostnadslån dubbel bosättning: 2380:-
Totalt: 19364:-
Så för min del är det faktiskt görbart att studera distans.
Jag tycker att argumentet att man inte har råd att studera vid Polisutbildningen faller ganska snabbt.
Citera
2020-02-19, 08:47
Medlem
Citat:
Det stämmer att det är högt tempo, men att den är svår? Absolut inte.

Har 2 vänner som är poliser. Den ena av de läste 1 termin på läkarlinjen innan han insåg att han ville bli polis. För att citera honom direkt, ”terminen på läkarlinjen var nästan svårare än hela polisutbildningen”.

Den andra började utbildningen 2 år efter gymnasiet. En medelmåtta på gymnasiet, om ens det.

Så nej, polisutbildningen är inte alls svår. Många som blir antagna till polishögskolan har inte höga betyg från gymnasiet och klarar det gott.
Jag går polisutbildningen just nu. Har du superlätt för att studera så visst, men säg inte att det inte är en svår utbildning, för det är det. Prata gärna med lite fler folk som studerar.
Citera
2020-02-19, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnusperfektanka
Du har tydligen inte pluggat till polis och återigen uttalar du dig om något du inte vet..

Ska du någon gång komma in kanske du bör börja tänka lite på att inte uttala dig när du inte vet....
Antar att du skulle citerat inlägget jag svarade på?
Citera
2020-02-19, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderhunden
Ja alltså, du kan söka för merkostnadslån, dubbel bosättning och pendling.
Utbetalning till mig på tisdag 25feb ser ut såhär:
Bidrag: 3292:-
Lån: 7568:-
Tilläggslån: 3744:-
Merkostnadslån pendlingsresor: 2380:-
Merkostnadslån dubbel bosättning: 2380:-
Totalt: 19364:-
Så för min del är det faktiskt görbart att studera distans.
Jag tycker att argumentet att man inte har råd att studera vid Polisutbildningen faller ganska snabbt.
Vad är tilläggslån, merkostnadslån för pendlingsresor samt dubbelbosättning?

I mitt fall så bor ju jag 5 mil utanför Malmö och skulle således inte behöva någon dubbel bosättning.

Men får man betalt för pendlandet till o från skola med bil (bor mitt ute i skogen utan bussar)?

Och vad är tilläggslånet för?
Citera
2020-02-19, 15:56
Medlem
Citat:
Vad är tilläggslån, merkostnadslån för pendlingsresor samt dubbelbosättning?

I mitt fall så bor ju jag 5 mil utanför Malmö och skulle således inte behöva någon dubbel bosättning.

Men får man betalt för pendlandet till o från skola med bil (bor mitt ute i skogen utan bussar)?

Och vad är tilläggslånet för?

Min bedömning är att om du söker dig kunskap på csn.se så kommer du finna svar på de frågor du ställer.
Jag tror dock inte (och detta är min personliga åsikt) att csn gör skillnad på var du bor i förhållande till studieorten, utan de grundar sitt lånmedgivandet utifrån de skäl som du anger föreligger till att du behöver utökat lån.
För egen del så har jag arbetat åren innan, sedan räknat på vad boende på studieorten under 5 dagar kostar, resan till och från mitt hem, även resor på platsen och utgått ifrån ungefärliga priser. Bara för att man hittar en biljett för 500kr till studieorten en gång innebär inte det att det alltid kommer att finnas en biljett för 500kr, varför jag kontrollerat olika resealternativ och själv bedömt vad en genomsnittlig resa kan komma att gå på. Sedan har jag redovisat detta för csn som gjort bedömningen att den summan som jag redovisat ovan är vad jag får.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in