2020-02-21, 02:40
Medlem
Norrbotten77s avatar
Du köper en biljett via deras app. Det blir biljettkontroll och skärmen på mobilen slutar att fungera/det finns ingen täckning/batteriet är slut etc, så du kan inte visa att du har en giltig biljett. Då får du en tilläggsavgift på 1500 kr som man sänker till 150 kr om du inom 7 dagar visar upp din giltiga biljett på deras kontor.

Hur kan detta ens vara lagligt? Du hade ju en giltig biljett hela tiden? Då ska man inte behöva betala en endaste krona.

Kan detta verkligen vara lagligt? En teknisk pryl kan gå sönder precis när som helst så hur kan man vara ansvarig för det?

Ringde till deras kundtjänst men det vara bara invandrare som svarade som knappt kunde prata svenska.
Citera
2020-02-21, 02:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbotten77
Du köper en biljett via deras app. Det blir biljettkontroll och skärmen på mobilen slutar att fungera/det finns ingen täckning/batteriet är slut etc, så du kan inte visa att du har en giltig biljett. Då får du en tilläggsavgift på 1500 kr som man sänker till 150 kr om du inom 7 dagar visar upp din giltiga biljett på deras kontor.

Hur kan detta ens vara lagligt? Du hade ju en giltig biljett hela tiden? Då ska man inte behöva betala en endaste krona.

Kan detta verkligen vara lagligt? En teknisk pryl kan gå sönder precis när som helst så hur kan man vara ansvarig för det?

Ringde till deras kundtjänst men det vara bara invandrare som svarade som knappt kunde prata svenska.

Om ditt bankkort går sönder innan du ska betala för varan i butik kan du då gå ut med varan utan att betala?
Citera
2020-02-21, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrixNe
Om ditt bankkort går sönder innan du ska betala för varan i butik kan du då gå ut med varan utan att betala?

Men då har du inte köpt varan. TS har köpt varan men kan inte visa upp den för folk som lägger näsan i blöt.
TS; Du kan alltid bestrida fodran på 150 kronor med hänvisning till att du har köpt en biljett och har kunnat visa upp den, men inte vid tillfället som torpederna ville.
Citera
2020-02-21, 03:29
Medlem
Citat:

Nej det är inte lagligt.
2 § Tilläggsavgift får ej tagas ut om avsaknaden av giltig biljett får anses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet.

Att mobilen skulle gå sönder eller att batteriet tar slut måste rimligen av varje resonlig människa utgöra en ursäktlig omständighet till att inte kunna visa upp biljetten.

Således finns inget lagstöd för någon avgift(varken fullt pris eller nedsatt) förutsatt att man inom skälig tid kan visa att man faktiskt hade biljett vid tillfället och skälet till att man inte kunde uppvisa biljett med hänsyn till omständigheterna får anses som ursäktligt.

Kan man dock inte bevisa att man hade biljett så finns lagstöd för tilläggsavgift i Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik.

I din situation skall du alltså hänvisa till Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik 2§ som uttryckligen förbjuder tilläggsavgift i den typen av situationer som du beskriver.
Citera
2020-02-21, 03:53
Medlem
Citat:
Du hade ju en giltig biljett hela tiden? Då ska man inte behöva betala en endaste krona.

Kan detta verkligen vara lagligt?

Lagen säger ”taga ut tilläggsavgift av resande som ej kan förete giltig biljett.” dvs du måste kunna visa din biljett annars har dom rätt att ta ut tilläggsavgift.
Citera
2020-02-21, 04:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrixNe
Fast då riskerar du att inte få köpa varan. Expediten kräver dig inte på 1500 kronor så detta är knappast jämförbart.
Citera
2020-02-21, 05:14
Medlem
Sooks avatar
När man åker buss ska man såklart klara av att visa sin biljett, det är inget superkrav direkt. Men kontrolanterna borde kunna ha med sig en powerbank och laddsladdar till iphone, microusb och den där som en del samsung har. Tre sladdar täcker upp de flesta telefoner. Skulle nån skylla på urladdad telefon är det bara att ta denne åt sidan och ladda dennes telefon så man kan kolla om det finns en biljett. Ingen ska kunna komma undan med detta.

En annan lösning på detta kan ju vara att koppla biljetten till sitt personnummer när man köper den. Då skulle man kunna visa upp sitt personnummer ås kontrollanten skulle kunna kontrollera den vägen.

Annars tycker jag ett enkelt krav är att faktiskt helt enkelt kräva att giltig biljett ska kunna visas upp vid kontroll. Som resenär är det ju bara att följa reglerna eller låta bli att åka.

Vad gäller turister så kan man dock vara lite snällare vid tillfällen där man kan misstänka genuina misstag. Jag har själv åkt utomlands och det är inte alltid uppenbart exakt vilken biljett man ska köpa.
Citera
2020-02-21, 06:44
Medlem
Att telefonen skulle "gå sönder" mellan köpetillfället och uppvisningen av biljett måste vara så ovanligt att man nästan kan bortse ifrån det scenariot.
Att batteriet tar slut borde vilken sinnessvag idiot som helst kunna räkna ut så det borde inte ses som en rimlig ursäkt. 150 kr och en resa till ett Västtrafikkontor låter som ett fullständigt rimligt straff.
Citera
2020-02-21, 06:50
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funke-swe
Att telefonen skulle "gå sönder" mellan köpetillfället och uppvisningen av biljett måste vara så ovanligt att man nästan kan bortse ifrån det scenariot.
Att batteriet tar slut borde vilken sinnessvag idiot som helst kunna räkna ut så det borde inte ses som en rimlig ursäkt. 150 kr och en resa till ett Västtrafikkontor låter som ett fullständigt rimligt straff.

Även om det så anmärkningsvärt ovanligt att telefonen totalt skulle crasha vid tillfället så är det inte en omöjlighet.
Citera
2020-02-21, 06:53
Medlem
Svantevits avatar
Citat:
Håller helt med.

Skulle man bara kunna skylla på att batteriet dog skulle många åka runt med en död telefon att visa upp. Då tar jag hellre en avgift på 150kr var 50000:e resa.
Citera
2020-02-21, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Även om det så anmärkningsvärt ovanligt att telefonen totalt skulle crasha vid tillfället så är det inte en omöjlighet.

Är det inte personen som betalar för en tjänst som ska ha ansvar för att kunna uppvisa bevis på att betalning har skett? Om jag ska gå på bio men har tappat min biljett, ska jag då kunna gå in i salongen ändå? Har jag inte ansvar för min telefon på liknande sätt?
Citera
2020-02-21, 07:02
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Är det inte personen som betalar för en tjänst som ska ha ansvar för att kunna uppvisa bevis på att betalning har skett? Om jag ska gå på bio men har tappat min biljett, ska jag då kunna gå in i salongen ändå? Har jag inte ansvar för min telefon på liknande sätt?

Om telefonen plötsligt lägger av under resans gång är det ju utom din kontroll, inte sant? Din liknelse med bion är riktigt dålig. Du har inte gått in i salongen ännu i ditt exempel. En bättre liknelse hade varit om din e- biobiljett inte går att uppvisa pga din söndriga lur när du redan är i salongen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in