2020-02-21, 00:48
Medlem
StarkMarks avatar
"On 2 April 1979, spores of anthrax were accidentally released from a Soviet military research facility near the city of Sverdlovsk, Russia (now Yekaterinburg). The ensuing outbreak of the disease resulted in approximately 100 deaths, although the exact number of victims remains unknown."

https://en.wikipedia.org/wiki/Sverdlovsk_anthrax_leak

"The Dugway sheep incident, also known as the Skull Valley sheep kill, was a 1968 sheep kill that has been connected to United States Army chemical and biological warfare programs at Dugway Proving Ground in Utah. Six thousand sheep were killed on ranches near the base, and the popular explanation blamed Army testing of chemical weapons for the incident, though alternative explanations have been offered."

https://en.wikipedia.org/wiki/Dugway_sheep_incident

"Biopreparat (Russian: Биопрепарат, IPA: [bʲɪəprʲɪpɐˈrat], "Biological substance preparation") was the Soviet Union's major biological warfare agency from the 1970s on. It was a vast, ostensibly civilian, network of secret laboratories, each of which focused on a different deadly bioagent. Its 30,000 employees researched and produced pathogenic weapons for use in a major war."

https://en.wikipedia.org/wiki/Biopreparat

Inte första gången som biologisktmaterial släpps ut från anläggningar. Med tanke på att Sovjet hade över 30 000 personer som arbetade med just detta så är det nog inte helt uteslutet att kineserna, som fortfarande är kommunister, arbetar i samma anda. Det måste finnas skräckinjagande mycket hemska bakterier och virus i deras händer.
Citera
2020-02-21, 00:51
Medlem
Ogunquits avatar
Fel
Senast redigerad av Ogunquit 2020-02-21 kl. 01:01. Anledning: Redigering
Citera
2020-02-21, 00:55
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Nu hittade jag artikeln men kan inte läsa den själv för jag kollade på flera så nu har jag uttömt mitt gratis läsande.

Men det handlar om att tusentals konteinrar med fruset kött fastnat i hamnarna.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-02-18/thousands-of-frozen-meat-containers-pile-up-at-chinese-ports

Jaha, då dog väl de stackars djuren i onödan då.
Citera
2020-02-21, 00:55
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Nu hittade jag artikeln men kan inte läsa den själv för jag kollade på flera så nu har jag uttömt mitt gratis läsande.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-02-18/thousands-of-frozen-meat-containers-pile-up-at-chinese-ports
Jag kunde läsa den, klistrar in lite citat:
Citat:
” Deliveries are mounting at ports including Tianjin, Shanghai and Ningbo because there aren’t enough truck drivers to collect containers due to travel curbs imposed in the country to control the coronavirus, said the people, who asked not to be identified because they’re not authorized to speak publicly.

Ports are also starting to run out of electricity points to freeze the containers and some ships have been told to reroute to other destinations in mainland China and Hong Kong, the people said.

China is a massive importer of meat from South America, Europe and also the U.S., and has been boosting purchases to help ease shortages caused by African swine fever. The country increased imports of meat and offal by almost 50% in 2019 to a record of about 6.2 million tons, customs data show.”
Citera
2020-02-21, 00:57
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:

Japp dom har inte personal nog att lasta av köttet och transportera det i flera hamnar bland annat i Shanghai, Tianjin och Ningbo. De har inte heller tillräckligt med el för att hålla köttet fruset. Så en del skepp har skickats till andra hamnar i Kina eller Hongkong.

220 miljoner migrantatbetare har inte återgått till arbetet.
Citera
2020-02-21, 00:58
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:

Då blir det illa för när inte inkommande mat till Kina inte kan lastas ur utan eventuellt körs vidare så blir det svält i slutändan, grisarna är redan döda och de har redan klubbat sina hundar och katter för de kan föra smittan vidare enligt tidiga rykten.
Citera
2020-02-21, 01:07
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Då blir det illa för när inte inkommande mat till Kina inte kan lastas ur utan eventuellt körs vidare så blir det svält i slutändan, grisarna är redan döda och de har redan klubbat sina hundar och katter för de kan föra smittan vidare enligt tidiga rykten.
Precis, det är det här även jag försöker få fram. Även om man inte personligen vaknar med torrhosta kommer konsekvenserna att bli allvarliga för alla om smittan inte kan hindras (eller att viruset muterar till en mikroskopisk dammråtta på egen hand av någon märklig anledning). Jag bävar för de eventuella ekonomiska härdsmältorna som riskerar att dra några varv runt planeten när kapitalismen ska försöka täcka förlusterna genom att skicka notan nedåt i näringskedjan. Kinas hantering av SARS 2 kan knappast vara billig.
Citera
2020-02-21, 01:10
Medlem
Ogunquits avatar
Ett tredje fall I Korea. En sjöman i flottan.

Totalt 7 nya fall i Sydkorea. De har nu 111 fall.
Senast redigerad av Ogunquit 2020-02-21 kl. 01:14. Anledning: Redigering
Citera
2020-02-21, 01:12
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Ett tredje fall I Korea. En sjöman i flottan.
Ett tredje? Så här står det på BNO:

23:49: 4 new cases in South Korea.
22:59: 1 new case in South Korea.
Citera
2020-02-21, 01:17
Medlem
vad hände med de svenska fallen? hur mår de
Citera
2020-02-21, 01:18
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Precis, det är det här även jag försöker få fram. Även om man inte personligen vaknar med torrhosta kommer konsekvenserna att bli allvarliga för alla om smittan inte kan hindras (eller att viruset muterar till en mikroskopisk dammråtta på egen hand av någon märklig anledning). Jag bävar för de eventuella ekonomiska härdsmältorna som riskerar att dra några varv runt planeten när kapitalismen ska försöka täcka förlusterna genom att skicka notan nedåt i näringskedjan. Kinas hantering av SARS 2 kan knappast vara billig.

Jag tror att du kommer vakna vilken dag som helst och inse att du har lagt för mycket tid på något som du ändå inte kan kontrollera, även om det blir en Pandemi så har du fortfarande tid att nära dina kära OCH om det blir lugnt vilket jag tror så kan du nära dina kära en gång till
Citera
2020-02-21, 01:20
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
vad hände med de svenska fallen? hur mår de
Det går alldeles utmärkt, Jönköpingskvinnan har satt världsrekord i bänkpress, tänk vad en tallrik nyponsoppa kan göra... Skämt åsido. Vi vet inte, det anses inte vara intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in