2020-02-20, 20:28
Medlem
DVDetektivens avatar
Efterlyst intervju med mordutredare precis nu.
1 KP vet vem som höll ivapnet
2 KP vet vilka som låg bakom

Min bedömning: mördaren lever med 50% sannolikhet
Senast redigerad av DVDetektiven 2020-02-20 kl. 20:34.
Citera
2020-02-20, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Enligt Leif GW Persson så är det enda möjliga att man funnit vapnet.
Ett testamente eller hörsägen från en anhörig räcker alltså inte.
Vi är nog alla överens om detta.

Med det sagt så är Christer AG den troligaste gärningsmannen, eftersom han ägt en magnumrevolver i kaliber .357 som inte provskjutits.

Skandiamannen kan ha varit i kontakt med ett vapen, men då måste det ha varit en magnumrevolver i .357 som polisen inte provskjutit, det sannolika är ändå att det är Christers magnumrevolver man funnit.

Spekulerar bara, men skulle kunna tänka mig att det är Christers bror eller syster som gett polisen vapnet efter att ha hållit på det under ett antal år sedan Christers självmord.

Att acceptera det faktum att det kan vara en ur sin egen familj som mördats sveriges statsminister kan ta ett par år att kämpa sig igenom. Tillslut kanske det har blivit för mycket och man valt att släppa på hemligheten för att kunna gå vidare i livet.

Tyvärr kan man avföra vapnet utan provskjutning. Paul har skrivit flera böcker och Pu har avskrivit det för mycket länge sedan så jag är ledsen för din skull.
Citera
2020-02-20, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Är det SE:s vapensamlande vän?
Pust....nej...
Citera
2020-02-20, 20:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av deathpunk
Efter skotten hör LJ en man som springer på andra sidan barrackerna, dvs den norra sidan. Därefter ser han honom snett bakifrån när han springer uppför trappan.

Läs vittnesmålet, det är rätt tydligt att LJ står där han står.

Jeppssons vittnesmål saknar substans.
Citera
2020-02-20, 20:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clapstarterwannabe
Det absolut märkligaste beslutet i den här utredningen (och då finns det en hel del andra också) måste ju vara att inte ta med SE vid rekonstruktionen eftersom hans vittnesmål inte stämde överens med övriga vittnens...

Till och med en amatör inser ju att det är just den personen som är den allra viktigaste att höra... Jag är inte konspiratoriskt lagd men ett så korkat beslut som detta kan man väl inte fatta annat än om man vill sabotera utredningen?

Det var ju inte så att alla andra vittnen var med
Citera
2020-02-20, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Nej dom kände inte varandra så vitt jag vet.

CA ägde en magnum revolver som aldrig har testskjutits. Den enda (?) i hela Sverige?
Majoriteten av dessa vapen har inte testskjutits. T ex inga kortpipiga vapen och inga vapen i offentlig ägo....
Citera
2020-02-20, 20:38
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Läs noga. Det är samma som innan Filter kom i n och störde. Alltså inget med det att göra. SE tipset kommer från Barbrogruppen som Donald svor fria. Tycker att KP är väldigt tydlig där som han var tidigt med CP.

Jag hoppas utav helvete att du har rãtt. Mest spännande så.
Citera
2020-02-20, 20:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgT

Hur så? Är han för omanlig?
Citera
2020-02-20, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgT

Varför då? Han är ju tvärtom rätt tydlig med hur han har rört sig och vad han såg.
Citera
2020-02-20, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Den enda lagligt ägda S&W 357 från stockholmsområdet som inte provskjutits. I Sverige fanns kanske 4000st som inte provskjutits
Fast om man kommit fram till att det var ett kortpipigt vapen så fanns där mindre än 10 tänkbara. Klart överkomlig uppgift....

Bara som exempel. Tänk om en eller flera av knarkspsnarna bär ett sådant vapen regelmässigt i tjänsten med just den ammon och just den kvällen.
Då har vi en person med medel, tillfälle och då saknas bara motivet..
Citera
2020-02-20, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Läs noga. Det är samma som innan Filter kom i n och störde. Alltså inget med det att göra. SE tipset kommer från Barbrogruppen som Donald svor fria. Tycker att KP är väldigt tydlig där som han var tidigt med CP.
Ja, jag tror inte att det ev. intresset för SE hos KP beror så mycket på filter men det jag noterade när jag läste filters repotage var dock att utredarna verkade intresserade av SE. Bland annat att de hade förhört flera personer med koppling till SE (ex-fru, kollega och vapensamlarens dotter etc). Jag antar då att journalisten som skrivit detta inte ljuger. däremot kan han säkert överdriva vilken betydelse han själv hade för att utredarna skulle fokusera på SE. En annan sak som jag tycker talar för SE är att KP säger att man fokuserat på att komma tillbaka till brottsplatsen och analysera vittnesförhören igen. Det känns som det talar för att de tror att det är en person som är känd från mordplatsen.
Citera
2020-02-20, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det var ju inte så att alla andra vittnen var med
Nej. Lisbet Palme tex var inte heller med. Hade hon varit det hade vi kanske inte suttit här 34 år senare och spekulerat i huruvida hon sett en eller två gärningsmän och var de i så fall befann sig. En ganska grundläggande sak att få klarhet i kan man tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in