2020-02-20, 17:57
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Nej, man gjorde ingen genomgång av hans lägenhet. Eftersom man missade detta. Polisen som skulle ha koll på honom, missade att det hade skett ett självmord och lägenheten tömdes som vanligt.

Fascinerande, ytterligare pajaskonster i PU. Har man tillräckliga skäl för att plocka in nån på förhör angående MOP så torde skälen räcka för husis.
Det verkar som - enligt otillförlitliga uppgifter på nätet, att polisens tekniker missade när lägenheten skulle tömmas.

Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Då borde väl knappast syskonen eller ngn. annan lämnat in ev. vapen. Har de hittat ett vapen i sjön i närheten av han stuga är det iofs. ett mkt. starkt indicium. Det lär vara rejält sönderrostat. Men, borde ändå räknas som ett "case closed"?

Nu känner jag inte alls till hans familjeförhållanden men det är inte omöjligt att han förvarande det i nån gammal låda med hans ägodelar från barndomen hos intet vetande föräldrar eller syskon eller ute på nåt lantställe.
Citera
2020-02-20, 18:01
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Fascinerande, ytterligare pajaskonster i PU. Har man tillräckliga skäl för att plocka in nån på förhör angående MOP så torde skälen räcka för husis.
Det verkar som - enligt otillförlitliga uppgifter på nätet, att polisens tekniker missade när lägenheten skulle tömmas.

Nu känner jag inte alls till hans familjeförhållanden men det är inte omöjligt att han förvarande det i nån gammal låda med hans ägodelar från barndomen hos intet vetande föräldrar eller syskon eller ute på nåt lantställe.

Mer om Christer Andersson

Citat:
I augusti 2008 var en man i Sydsverige bekymret för sin äldre bror i Stockholm. Brodern var deprimerat och tog icke telefonen. Till sist ringde han till Stockholms polis och frågade, om dem icke kunde kontakta hans deprimerade bror.

Mitt på natten den 12 augusti körde två ordenspoliser ut till Tornslingan 37 i Trångsund, som ligger i Huddinge kommun just söder om Stockholm. Ingen svarade, när poliserna fler gånger ringde på. Till sist knockade dem hårt på entrédörren, medan dem ropade: – Öppna! Det er polisen!
Strax efter hördes ett skott. När poliserna kom in i lägenheten, fant de den 56-årige Christer Andersson. Död. Han havde skjutit sig med et jaktvapen.

Varför tog han sitt liv? Trodde han, att polisen var kommit, därför att hans lillebror hade sagt till ordensmakten, att han var deprimerat? Näppe. Eller trodde han snarare, att han nog en gång skulle körs in på polishuset på Kungsholmen och avhörs av Palme-utredarna som det hände tre gånger i 1995? Och än en gång i 1998?

Var det – samman med depressionen – orsaken till, att han tog sitt eget liv?

I och med att det klart var ett självmord, företog ordenspolisen sig inget ytterligare. Liket blev kört bort och lägenheten tömdes senare. Lägenheten på 3. etage i höghuset blev därför icke undersökt av polisens tekniker, innan allt blev kört bort. Det hade där annars varet god grunn till.
http://palmemordet.eu/

Aftonbladet. Intervju med CA från 1999. http://palmemordet.eu/palmemordet/christer-anderssons-forsvarar-sig/
Citera
2020-02-20, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deathpunk
Utifrån Jeppsons vittnesmål så står han i korsningen vid Luntmakargatan, söder om barrackerna på Tunnelgatan. Han ser inte Palme förrän han faller framåt ner på marken eftersom sikten först är skymd av barrackerna. Om det stämmer kan SE:s vittnesmål att han såg Jeppson nerför Tunnelgatan, i det norra hörnet, innan han kommer fram till makarna Palme omöjligen stämma. SE kan inte heller ha haft fri sikt mot Jeppson på den södra sidan eftersom barrackerna stod i vägen.

Den första delen är rätt men sen förflyttar sig Lars J så han står i hörnet Luntmakargatan och Tunnelgatan norr om barackerna, vid en plats där han kan se rakt ner på Sveavägen, vilket han också gör. Man kan alltså se Lars J från Sveavägen, vilket också SE säger att han gör och beskriver honom och hans rörelsemönster på ett rättvisande sätt.
Citera
2020-02-20, 18:06
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Mer om Christer Andersson

http://palmemordet.eu/

Aftonbladet. Intervju med CA från 1999. http://palmemordet.eu/palmemordet/christer-anderssons-forsvarar-sig/

Det var den första sidan jag menade som inte känns helt tillförlitlig med sin felstavning, urusla översättning och grammatik.
I AB:s artikel finns som sagt mycket konstigheter i hans uppgifter, nåt som också tas upp av journalisten men sen verkar det ha runnit ut i sanden och det tog nästan ytterligare 10 år (2008) innan polisen på allvar började intressera sig för honom igen, makalöst senfärdigt av dem.
Senast redigerad av konstapel 2020-02-20 kl. 18:09.
Citera
2020-02-20, 18:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Rimborn verkar lätt förvirrad. Redan i förhöret under mordnatten så pratar LP om EN gm. Som Rimborn även skriver ned. So far so good. Att sen LP pratar om två personer i gamla stan cirka två månader innan mordet är något annat OCH verkar vara det som gör att Rimborn efteråt och även idag blandar bort sig.

Att inte Du, mvagrippa, som skriver så mycket här, inte lyckas läsa förhörsprotokoll förvånar mig.

https://m.youtube.com/watch?v=efy1tO6Sqik

Åke Rimborn var allt annat än förvirrad under mordnatten. Förutom att lyckas upprätta dialog med Lisbeth Palme ser han till att Sabbatsberg får bevakning och att rikslarm går. Det är han som personligen rapporterar till polischeferna om Olof Palmes död.

Som du ser i länken är han lika säker nu som 1986 på att Lisbeth Palme på Sabb talade om två gärningsmän. Om det förhållit sig så att han är den ende som hävdat dessa uppgifter, kunde jag trott på förvirring eller missförstånd. Men nu är det så att han inte är ensam om detta.

LP kallar under natten tillbaka ÅR till Sabb. Hon ber honom ordna så att regerings och partiföreträdare kommer till Sabb. Anledningen är att hon vill delge dom info om MOP. Sunt förnuft säger att Ingvar Carlsson, Kjell-Olof Feldt, Anita Gradin, Kjell Lundström och Ulf Dahlsten frågar LP om hon kan säga något om vem sköt. Det är ju därför hon kallat dom till sig .

ÖB Lennart Ljung träffar försvarsminister Roine Carlsson vid sextiden på morgonen. RC informerar då LL om att man söker två personer för MOP. RC har fått denna info vid regeringsmötet som börjar 0307. Det är naturligt att tänka sig att just frågan om vem som mördat statsministern måste stått väldigt högt på dagordningen.

Högsta polisbefäl denna ödesdigra natt var Gösta Welander. Han tar det ifrågasatta beslutet att lämna ledningscentralen och istället bege sig till Sabbatsberg för att få ett bättre signalement på GM av just LP, och han pratar också med henne. När han återkommer till SBC tar han bort Ustaja ur Rimborns rikslarm men uppgiften om två GM kvarstår.

Om Nu Rimborn är förvirrad så har denna förvirring smittat till Sveriges regering och GW. Jag har frågat åtskilliga poliser om Rimborn och alla är samstämmiga att han var ett mycket dugligt polisbefäl. En kvinnlig polis sa ”När Rimborn höll i en utsättning visste man att saker och ting skulle fungera”.

Med tanke på att Rimborns uppgifter backas upp av statsrådens och Vice polismästarnas handlingar under natten tror jag på detta. Även om ÅR inte varit specifik om var den andre GM uppehöll sig vid skotten. Helhetsbedömningen jag gör är att LPs inledande uppgift har tilltro av samtliga fram tills den plockas bort av Hans Holmér vid lunch.

Det har påståtts att ÅR missuppfattat vad LP sagt ,men aldrig redovisats hur denna missuppfattning gått till.Nattens händelser visar att fler än ÅR Missuppfattat LP. Det som stärker mig i uppfattningen att Rimborns samtal med LP anses besvärande är att hans uppgifter mot all praxis inte tas med i FUP mot Christer Pettersson . Det är också frapperande den polis som talat med LP på mordnatten inte hörs av PU förrän 1991.
Citera
2020-02-20, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Du har helt rätt i att det är två frågeställningar. Dock tror jag 2 är ett starkt indicium på 1. KP och hans utredare borde utan tvekan vara de som har bäst kunskap om vem eller vilka som ligger bakom mordet. Att få mer kunskap om vad KP och utredarna tror om mordet tycker jag är högintressant. Det enda jag sett hittills är det som står i Filter om att KP och utredarna intresserat sig mycket för SE. Det känns väldigt märkligt att de skulle fokusera på honom om han inte vore sannolik som gärningsman. Om någon här har någon form av insyn i utredningen och vet att de jobbat mycket med andra tänkbara gäringsmän vore även det superintressant.

Jag hoppas verkligen att 2 är ett starkt indicium på 1, och det får man väl förutsätta tills vidare, så får vi se vilken bevisning han lägger fram. Det är dock oroande att han vid flera tillfällen sagt att andra teorier kommer att fortsätta leva. Om det nu rör sig om SE och bevisningen är bristfällig kommer det här aldrig att få något slut. Många talar om vilken professionell och rekorderlig man KP är och det känns som en bra start i alla fall, vad det än är som PU kommit fram till.
Citera
2020-02-20, 18:14
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej, låter som ett försök att göra sig märkvärdig och en okunnig journalist som inte kan ställa relevanta frågor.
Erling var en person som påstod mycket bla.att han var först i världen att hoppa fallskärm med en hund
Citera
2020-02-20, 18:15
Medlem
Citat:
Nej dom kände inte varandra så vitt jag vet.

CA ägde en magnum revolver som aldrig har testskjutits. Den enda (?) i hela Sverige?

Det fanns det massor av fler vapen som flöt runt som inte var reggade eller som står som destruerade men som har sålts tillbaka ut på marknaden.
https://www.varldenidag.se/nyheter/detta-ar-inget-annat-an-grovt-vapenbrott/cbbhax!m3LjHayBcVRmzVgKRIz4Iw/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJ01jE/hundratals-vapen-fattas-hos-polisen

Citat:
Ett tjugotal vapen som det finns licens för är borta. Däremot finner de över tusen vapen som ingen är licensierad för. Handeldsvapen, kulsprutor, en granat, flera svarta sopsäckar med polisens tårgas, knivar och annat. Det är inte heller på något sätt bokfört eller registrerat hur allt har kommit dit eller vem/vilka som lämnat in dem.
De finner också drygt ett ton ammunition, som ingen vill kännas vid. En stor del av denna ammunition är till för vapen ingen i Skytteföreningen har licens för.
Senast redigerad av sulfint 2020-02-20 kl. 18:19.
Citera
2020-02-20, 18:17
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Nej dom kände inte varandra så vitt jag vet.

CA ägde en magnum revolver som aldrig har testskjutits. Den enda (?) i hela Sverige?

Inte den enda. Det finns sju (kända) vapen som aldrig kunnat provskjutas. Av dessa sju kunde tre avskrivas. Bland dessa fyra återfinns bl.a. CAs revolver, Sucksdorffsvapnet och Mockfjärdsvapnet.
Senast redigerad av Jarvsofaks 2020-02-20 kl. 18:21.
Citera
2020-02-20, 18:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Enligt Leif GW Persson så är det enda möjliga att man funnit vapnet.
Ett testamente eller hörsägen från en anhörig räcker alltså inte.
Vi är nog alla överens om detta.

Med det sagt så är Christer AG den troligaste gärningsmannen, eftersom han ägt en magnumrevolver i kaliber .357 som inte provskjutits.

Skandiamannen kan ha varit i kontakt med ett vapen, men då måste det ha varit en magnumrevolver i .357 som polisen inte provskjutit, det sannolika är ändå att det är Christers magnumrevolver man funnit.

Spekulerar bara, men skulle kunna tänka mig att det är Christers bror eller syster som gett polisen vapnet efter att ha hållit på det under ett antal år sedan Christers självmord.

Att acceptera det faktum att det kan vara en ur sin egen familj som mördats sveriges statsminister kan ta ett par år att kämpa sig igenom. Tillslut kanske det har blivit för mycket och man valt att släppa på hemligheten för att kunna gå vidare i livet.

Har LGWP sagt att vapnet är det möjliga beviset man har? Jag hörde att han trodde det kunde vara ett vapen fynd, men inte att det vara kan vara det. Man kan ha tekniska bevis i form av kulor eller liknande.

Jag har otroligt svårt tro mördaren behållt vapnet i alla år. Det enda jag i så fall kan tänka mig är att GM gömt vapnet dagarna efter mordet på ett sånt sätt att han sen själv inte kunnat få tag i det för destruktion.

Fiskat upp det ur en sjö är inte sannolikt, revolvern vore för åtgången.
Citera
2020-02-20, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
KP har inte sagt att det är en person. Det är andra som tänker så. Man kan ha en grupp av personer där vapnet finns men där man inte kan fastställa vem som höll i vapnet av dem men att de tillsammans i samförstånd utfört gärningen. Även om vapnet inte är återfinner kan andra kulor avlossade av vapnet matchas. Vapnet kan vara så ovanligt att det kan fastställas tack vare att alla andra möjliga vapen uteslutits och det försvunna vapnet är därmed enda möjligheten. Tekniken har utvecklats enormt. Idag kan man återskapa även skadade kulor digitalt vilket ökar träffsäkerheten. Bara som exempel...

Bra utvecklat. Blir spännande att se hur konspirationen kommer återberättas.
WT männen är ju trots försök till mörkläggning och riggade CP spår bekräftade mer eller mindre.

Kanske man kan binda ett vapen till någon och kanske någon har pratat?
Citera
2020-02-20, 18:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Om han verkligen utförde dådet så förvarade han det knappast hemma utan på säker plats. Att han skulle ha sålt det eller på annat sätt gjort sig av med det tror jag inte, det är ju en trofé.
Jag har dessutom svårt att tro att polisen inte genomförde en husis i samband med hans självmord som han begick när de var där för att hämta honom till förhör, hittar dock inga uppgifter om det.

Han tog inte livet av sig när han skulle hämtas till förhör. Han tog livet av sig när två vanliga poliser knackade på hans dörr efter en orosanmälan från brodern.

Det var hemligstämplat att CA var misstänkt för palmemordet. Så poliserna som knackade på och de som skötte hans självmord visste ingenting. När PU hörde han var död var dödsboet redan tömt och allt för sent.

Kan rekommendera podden Palmemordet, avsnitt 10-12 ger huvuddragen om CA. Sen finns säkert 5-6 avsnitt till om honom i podden.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-20 kl. 18:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in