2020-02-20, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Från samma batch? Stämmer verkligen det?

har läst det här t.ex (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986 men har inga egna starkare belägg
Citera
2020-02-20, 17:34
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Kände inte till den CA förrän häromdagen. Häpnadsväckande! Han måste utfört mordet. Kan inte tänka mig annat, än utan inblandning. Då hade han fått sig ett tilldelat vapen.

Han är onekligen en mycket intressant kandidat men av oförklarliga skäl så har han flugit under radarn i PU trots att han var känd från början.
Han passar också in både som ensam och som del i en konspiration.
Citera
2020-02-20, 17:35
Medlem
kato85s avatar
Enligt Leif GW Persson så är det enda möjliga att man funnit vapnet.
Ett testamente eller hörsägen från en anhörig räcker alltså inte.
Vi är nog alla överens om detta.

Med det sagt så är Christer AG den troligaste gärningsmannen, eftersom han ägt en magnumrevolver i kaliber .357 som inte provskjutits.

Skandiamannen kan ha varit i kontakt med ett vapen, men då måste det ha varit en magnumrevolver i .357 som polisen inte provskjutit, det sannolika är ändå att det är Christers magnumrevolver man funnit.

Spekulerar bara, men skulle kunna tänka mig att det är Christers bror eller syster som gett polisen vapnet efter att ha hållit på det under ett antal år sedan Christers självmord.

Att acceptera det faktum att det kan vara en ur sin egen familj som mördats sveriges statsminister kan ta ett par år att kämpa sig igenom. Tillslut kanske det har blivit för mycket och man valt att släppa på hemligheten för att kunna gå vidare i livet.
Senast redigerad av kato85 2020-02-20 kl. 17:37.
Citera
2020-02-20, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85

Med det sagt så är Christer AG den troligaste gärningsmannen, eftersom han ägt en magnumrevolver i kaliber .357 som inte provskjutits.

Skandiamannen kan ha varit i kontakt med ett vapen, men då måste det ha varit en magnumrevolver i .357 som polisen inte provskjutit, det sannolika är ändå att det är Christers magnumrevolver man funnit.

Spekulerar bara, men skulle kunna tänka mig att det är Christers bror eller syster som gett polisen vapnet efter att ha hållit på det under ett antal år sedan Christers självmord.

Att acceptera det faktum att det kan vara en ur sin egen familj som mördats sveriges statsminister kan ta ett par år att kämpa sig igenom. Tillslut kanske det har blivit för mycket och man valt att släppa på hemligheten.

Har han haft vapnet hemma/bankfack hela tiden? Aldrig genomförd husrannsakan alltså? Herregud! Som en engelsk journalist utbrast på en presskonferens, "this is a mickey mouse investergation"!
Citera
2020-02-20, 17:43
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:

Att acceptera det faktum att det kan vara en ur sin egen familj som mördats sveriges statsminister kan ta ett par år att kämpa sig igenom. Tillslut kanske det har blivit för mycket och man valt att släppa på hemligheten för att kunna gå vidare i livet.

Vem är Christer AG?
Citera
2020-02-20, 17:46
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Har han haft vapnet hemma/bankfack hela tiden? Aldrig genomförd husrannsakan alltså? Herregud! Som en engelsk journalist utbrast på en presskonferens, "this is a mickey mouse investergation"!

Om han verkligen utförde dådet så förvarade han det knappast hemma utan på säker plats. Att han skulle ha sålt det eller på annat sätt gjort sig av med det tror jag inte, det är ju en trofé.
Jag har dessutom svårt att tro att polisen inte genomförde en husis i samband med hans självmord som han begick när de var där för att hämta honom till förhör, hittar dock inga uppgifter om det.
Citera
2020-02-20, 17:47
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Man måste ha bra underlag för att kunna göra en husrannsakan.

Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Vem är Christer AG?
Christer Andersson. Oklart vad G står för.
Citera
2020-02-20, 17:48
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Om han verkligen utförde dådet så förvarade han det knappast hemma utan på säker plats. Att han skulle ha sålt det eller på annat sätt gjort sig av med det tror jag inte, det är ju en trofé.
Jag har dessutom svårt att tro att polisen inte genomförde en husis i samband med hans självmord som han begick när de var där för att hämta honom till förhör, hittar dock inga uppgifter om det.
Nej, man gjorde ingen genomgång av hans lägenhet. Eftersom man missade detta. Polisen som skulle ha koll på honom, missade att det hade skett ett självmord och lägenheten tömdes som vanligt.
Citera
2020-02-20, 17:50
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Man måste ha bra underlag för att kunna göra en husrannsakan.

Christer Andersson. Oklart vad G står för.

Är det SE:s vapensamlande vän?
Citera
2020-02-20, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel

Då borde väl knappast syskonen eller ngn. annan lämnat in ev. vapen. Har de hittat ett vapen i sjön i närheten av han stuga är det iofs. ett mkt. starkt indicium. Det lär vara rejält sönderrostat. Men, borde ändå räknas som ett "case closed"?
Citera
2020-02-20, 17:52
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Är det SE:s vapensamlande vän?
Nej dom kände inte varandra så vitt jag vet.

CA ägde en magnum revolver som aldrig har testskjutits. Den enda (?) i hela Sverige?
Senast redigerad av Amadeuss 2020-02-20 kl. 17:55.
Citera
2020-02-20, 17:56
Medlem
Soterns avatar
Citat:

Christer Andersson påstod att han sålt revolvern till en okänd i en park. Det är det väl ingen som tror på. Det troliga är att han sålt den till någon bekant/vän och att han ville skydda denne. Om det inte redan är gjort, vore det kanske läge att kolla upp Christer Anderssons bekantskapskrets från den tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in