2020-02-20, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Minns du vilken färg kläderna på en random medelålders man hade som du såg för 34 år sedan?
Men det innebär att kan ha varit en annan man än SE. Påståendet saknar därför betydelse.
Citera
2020-02-20, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nej, det är inte ett grundlöst påstående. Ta och läs den här länken och tänk till lite så kanske det klarnar:

https://palmemordet.fandom.com/wiki/Stig_Engstr%C3%B6m

Man måste vara närapå svagsint för att tro på SE som GM.
Men hur kan det utesluta SE att han sprang på David Bagares gata för att sen komma tillbaka till Skandia 20 minuter senare? Det är det som jag inte förstår.
Citera
2020-02-20, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Han vet ju att medierna och veckans brott alltid brukar göra ett reportage om mordet runt årsdagen. Så han väntade nog bara på att de skulle höra av sig.

Ja, troligtvis har du rätt. Men egentligen behöver han ju inte ens göra det hör uttalandet om han redan har hela bilden klar för sig.

Det måste finnas ett motiv för Peterson med varför han gör på det här viset.

Vill han nå ut till någon särskild? Vill ha få människor att börja prata? Vill han att någon ska agera i panik?

Om ärendet var klappat och klart. Vad väntar han då på?

Det är någonting som saknas för att ett beslut ska kunna fattas i åtalsfrågan, och Peterson försöker använda media för att få någonting att hända.
Citera
2020-02-20, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
I Skandiaman-anhängarnas värld finns det inga begränsningar för vad en androgyn medelålders grafiker med kass självkänsla, alkoholproblem och reumatism kan göra. Han betvingar med lätthet naturlagarna och tar sig fram i överljudsfart, troligen forcerar han också väggar och dörrar i sin framfart och byter samtidigt klädsel. Han har ett alter ego också. Den vardagliga Skandiamannen kan inte slå ihjäl en fluga, går klädd i kravatt och funderar över sina framträdande kvinnliga egenskaper.
Den andra sidan av honom har hittills ingen sett, varken förr eller senare, men den 28 februari förvandlas han till en iskall mördare som med lätta steg studsar iväg på Tunnelgatan för att sen inse att det är bäst att återvända till mordplatsen och agera vittne, vilket visar sig vara en vinnande strategi i 34 år. Det är ungefär så anhängarna resonerar.
Varför måste han ta sig fram i överljudsfart? Han är tillbaka vid Skandia först 23:40 och ingen har sett honom som ett vittne. Det ger honom 20 minuter.
Citera
2020-02-20, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Ja, troligtvis har du rätt. Men egentligen behöver han ju inte ens göra det hör uttalandet om han redan har hela bilden klar för sig.

Det måste finnas ett motiv för Peterson med varför han gör på det här viset.

Vill han nå ut till någon särskild? Vill ha få människor att börja prata? Vill han att någon ska agera i panik?

Om ärendet var klappat och klart. Vad väntar han då på?

Det är någonting som saknas för att ett beslut ska kunna fattas i åtalsfrågan, och Peterson försöker använda media för att få någonting att hända.
Nja, jag tror att han anser att mordet är polisiärt uppklarat sedan en tid tillbaka. Dock har de inte så tunga bevis att ingen kommer ifrågasätta deras förklaring till vad som hänt. Det kan vara en anledning till att man vill använda sig av en långsammare process. Det skulle bli för omskakande att helt plötsligt berätta att utredningen är nedlagd utan att ha vattentäta bevis. Men visst, jag håller med om att det är lite märkligt.
Citera
2020-02-20, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Varför måste han ta sig fram i överljudsfart? Han är tillbaka vid Skandia först 23:40 och ingen har sett honom som ett vittne. Det ger honom 20 minuter.

Det exemplet jag tog grundar sig i Thomas Petterssons antagande att SE kan ha befunnit sig vid Grand vid 23.10 tiden.
Det är inte riktigt sant att ingen sett honom. Leif L har i tingsrätten vittnat om att han sett SE. Dessutom finns det i Karin J:s vittnesmål indirekta indicier på att han var där. Liksom i hans egna vittnesmål. Glöm heller inte bort att det är en begränsad mängd information vi har tillgång till.
Det går inte att sammanfatta det hela i ett enda inlägg. Vi gick igenom allt det här i tråden efter Filters publicering och Petterssons bok. Om du vill fördjupa dig i det föreslår jag att du söker i tråden fr o m maj 2018.
Citera
2020-02-20, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Har du sett snutens övervakningsfilmer med CP? Han har aldrig någonsin har varit "vältränad". Vi snackar alkoholiserad pundare här, inte nån Gunde Svan-typ direkt. CP saknade motiv, hade ingen vapenvana och skulle inte ha uppträtt med den behärskade kyla som mördaren visade. CP hade inte ens fattat att Palme saknade livvakter, än mindre varit intresserad av att ge sig på honom.

Tycker bara det är tragiskt att det fortfarande finns folk som tar det här med CP på allvar. Det är bara bullshit rakt igenom.
1. C.P. såg helt annorlunda ut vid tiden för mordet, se spaningsbilder.
2. Se även bild från filminspelning: Hassel-Beskyddaren.
3. C.P. väntar på sin knarkkran i Dekorimahörnet när det smäller till.
4. C.P. stirrar från sin Dekorimaposition rakt in i ögonen på Lisbeth, därav Lisbeths utpekande.
5. C.P. väljer att springa in på Tunnelgatan istället för att stanna kvar som ögonvittne och berätta vad han sett.
6. Lisbeth ser aldrig GM i porträtt, C.P. ser hon i porträtt.
http://www.itdemokrati.nu/page55.html
Citera
2020-02-20, 14:13
Avslutad
Börja luta mer åt CA nu jag med. Om han var en del i en konspiration eller ensam galning försöker jag fortfarande klura ut dock. Han ska tydligen haft ett till synes irrationellt hat mot Palme en lång tid innan Palme höjde den där skatten och körde ner CA:s ekonomi i botten. Vad kan detta hat ha berott på? Var han influerad av det utbredda Palmehatet bland högerextrema under denna tid eller var det något annat? Något annat personligt CA höll emot OP bortsett från det där med aktierna? Eller var det både politiskt och personligt?

https://www.youtube.com/watch?v=rIdNq71Dug8
Citera
2020-02-20, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ett möjligt önskescenario som kan visa att lösningen är nära:

Någon lättar sitt hjärta pga dödlig sjukdom, överlämnar mordvapnet och berättar sanningen att mördaren har skyddats pga tidigare löfte. Det rör sig då om antingen Christer Anderssons bror, som hittills har vägrat att ge intervjuer, eller Stig Engströms ex-fru.

Christer Andersson begick självmord 2008 efter att hans bror tog kontakt med polisen då han var orolig för sin brors hälsa. När polisen bad Christer att öppna dörren begick han självmord. Så långt är fakta. Men varför begick han självmord? Var det för att han hade förföljelsemani och trodde att polisen vilken dag som helst skulle gripa honom för mordet? Trodde han att hans bror hade skvallrat för polisen när de bankade på hans dörr?

Stig Engström började att dricka allt mer alkohol vid tiden efter mordet på Palme. Året efter skilsmässan från sin fru 1999 begick han självmord. Kan det ha varit så att han till slut berättade sanningen för sin fru och att hon därför begärde skilsmässa? Var missbruket av alkohol hans sätt att försöka dränka sin oro eller skam?

Spanarna vill inte gå ut med informationen ännu utan vill försäkra sig om att det inte fanns någon medhjälpare. Därav fortsatt spaning ett halvår framåt för att försöka lösa eventuella knutar och kanske finna fler indicier eller bevismaterial.

Varför bara två alternativ för en dödsbäddsbekännelse? Det finns ju möjlighet för en sådan från personer som man inte känner till, eller nödvändigtvis vet var i närheten. De kan ha varit det ändå
Citera
2020-02-20, 14:15
Medlem
Min tilltro till staten och myndigheterna är allmänt numera mycket låg.

Palmehistorien, förutsatt att han verkligen blev mördad, har varit en nagel i ögat på styrande socialdemokrater/makten under många år.

Noterbart är att det är nu när fler och fler bland allmänheten börjar öppna för att hela mordet är riggat som man klämmer ur sig en gärningsman - som passande nog är död. Då läggs dessutom förundersökningen ner och därmed sekretessbeläggs allt material. Jag som hade sett fram emot att se yngsta sonen Palmes vittnesförhör som hemligstämplades i 70 år tror jag det var...

Vilka konkreta bevis har man då mot denne påstådda gärningsman? Det ska bli intressant att ta del av. Kanske man nu krystar fram vapnet? Jag tänker mig två eller tre bevis som skall knytas till denne person för att kunna säga att det är utom allt rimligt tvivel att han var en statsministermördare. Det man bör kräva i bevisväg är en DNA-koppling samt vapnet.

Hur ska man förklara Lisbet Palmes beskrivning av mördaren och konfrontationen? Kommer hon att misskrediteras om inte den nya mördaren liknar hennes beskrivningar?

Det finns många frågetecken i den här historien.

Avslutningsvis; Det säger lite om nivån på "experten" i Veckans brott när hon konstaterade att det var helt klart att "gärningspersonen levde"... Inkvotering/jämställdhetsiver någon?
Citera
2020-02-20, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Det exemplet jag tog grundar sig i Thomas Petterssons antagande att SE kan ha befunnit sig vid Grand vid 23.10 tiden.
Det är inte riktigt sant att ingen sett honom. Leif L har i tingsrätten vittnat om att han sett SE. Dessutom finns det i Karin J:s vittnesmål indirekta indicier på att han var där. Liksom i hans egna vittnesmål. Glöm heller inte bort att det är en begränsad mängd information vi har tillgång till.
Det går inte att sammanfatta det hela i ett enda inlägg. Vi gick igenom allt det här i tråden efter Filters publicering och Petterssons bok. Om du vill fördjupa dig i det föreslår jag att du söker i tråden fr o m maj 2018.
Jag tror inte att han har varit vid Grand eller sett Palme före han kliver ut ur dörren. Det gör det alltså fullt möjligt att SE var mördaren. Leif Ljungqvist beskriver en man med ljus rock som anländer 5 minuter efter mordet. Det kan omöjligen vara SE pga klädseln och att han gick ut dörren före minuter. Varför skulle det ta 5 minuter att ta sig fram till mordplatsen?

Om ni har kommit fram till SE inte kan vara mördare är det alltså fel slutsats.
Citera
2020-02-20, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
1. C.P. såg helt annorlunda ut vid tiden för mordet, se spaningsbilder.
2. Se även bild från filminspelning: Hassel-Beskyddaren.
3. C.P. väntar på sin knarkkran i Dekorimahörnet när det smäller till.
4. C.P. stirrar från sin Dekorimaposition rakt in i ögonen på Lisbeth, därav Lisbeths utpekande.
5. C.P. väljer att springa in på Tunnelgatan istället för att stanna kvar som ögonvittne och berätta vad han sett.
6. Lisbeth ser aldrig GM i porträtt, C.P. ser hon i porträtt.
http://www.itdemokrati.nu/page55.html
Hade C.P. glasögon i den där bilden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in