2020-02-20, 11:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Från na.se:

"Han har uttryckligen sagt att han inte drar sig för att döda mig om det behövs", säger Lena till väninnan.
/../
Lena hävdar i samtalen att hon flera gånger försökt lämna 45-åringen, men att han lyckats manipulera henne till att stanna kvar. Under en period ska Lena ha träffat en annan man – och då ska hoten ha eskalerat.

/../
... ringer Lena till polisen för att anmäla att 45-åringen flera gånger gömt sig i hennes trädgård och tagit bilder på henne i smyg.
"Han står där på framsidan och baksidan när han fotar mig. Sedan skickar han bilder på mig och skriver hotelser", säger hon i ett av samtalen.

/../

"Avslöjar jag honom är det praktiskt taget lika med döden", säger hon till polisen, och utvecklar det lite senare:
"Det är hans största skräck. Han är ju mister Nice, uppskattad av många. Det skulle ju totalt vända på hans tillvaro", säger Lena till polisen.

Med ovanstående citerat märker man att han själv visste att han var en dubbelnatur. Han visste vilken jävel han var, och vad han hade i sig. Dessa psykopatiska tendenser fick absolut inte komma till allmän kännedom. Och därför dödade han henne. HD skulle aldrig avslöja hans mörka sida, de har barn tillsammans och skulle för alltid ha kontakt. Men det var annat med LW. Hon hade inga sådana bindningar och brydde sig inte om hela världen fick veta vem han egentligen var.

Han var tvungen att skydda sitt renommé till vilket pris som helst. Hans påhittade hotfulla män i grannskapet skulle få skulden när han dödat LW och hon hittades. Hans mörka sida var skyddad därefter. Nu gick det inte som han tänkt sig. Han var inte så smart som han trodde.

(Självklart spekulerar jag ovan.)

Här kan man ju också ana att L*ena ser att det viktiga för St*fan inte är att HD kommer vilja att skiljas, utan hans största skräck är att förlora ansiktet:

""Det är hans största skräck. Han är ju mister Nice, uppskattad av många. Det skulle ju totalt vända på hans tillvaro", säger Lena till polisen."

Det är ju väldigt talande.

Fokus på honom. Inte på HD, barnen eller familjen.
Citera
2020-02-20, 11:38
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Vilka krav tänker du på då? Att hon ville att han skulle lämna HD? Kanske det är en lögn från hans sida - han verkar gilla när damerna ränner efter honom. Kan det inte ha varit så att hon började se sig om efter en partner som INTE hade en fru. Jag har förstått att hon försökt ha andra relationer? Han ville inte låta henne gå, hon hotade med att berätta för HD om han inte släppte taget.

Nu kan inte jag det här ärendet som du alls. Jag spekulerar som jag tycker känns rätt - men kan ha hur fel som helst naturligtvis.

Jag kan inte heller så mycket. Men det intryck jag fått är att Lena ville ha ett fast seriöst förhållande med SD. Hon försökte emellanåt att dejta andra för att SD vägrade lämna sin fru men att hon inte kunde komma över honom. Det var en på och av relation som de flesta destruktiva sådana.

Sen vet ju inte jag heller om Lena gick tillbaka till honom för att hon älskade honom och inte kunde få känslor för de andra eller för att han tvingade henne. Förhoppningsvis får vi svar i FUP.
Citera
2020-02-20, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag kan inte heller så mycket. Men det intryck jag fått är att Lena ville ha ett fast seriöst förhållande med SD. Hon försökte emellanåt att dejta andra för att SD vägrade lämna sin fru men att hon inte kunde komma över honom. Det var en på och av relation som de flesta destruktiva sådana.

Sen vet ju inte jag heller om Lena gick tillbaka till honom för att hon älskade honom och inte kunde få känslor för de andra eller för att han tvingade henne. Förhoppningsvis får vi svar i FUP.
Det rimmar illa med att hon ju verkade vara rädd för honom det sista året?
Citera
2020-02-20, 11:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det rimmar illa med att hon ju verkade vara rädd för honom det sista året?

Nej sista året är jag tveksam till att hon ville ha något seriöst med honom. På slutet berättade hon ju för vänner att hon skulle lämna honom. Jag tänker på de första 4-5 åren.

Det är därför jag inte förstår varför hon avslöjade affären om hon ändå inte var intresserad av en seriös relarion med honom. Det blev en väldigt farlig situation för henne. Det är lättare för honom att hantera förlusten av Lena om han fortfarande har sin fru kvar.

Det verkar ju Lena också vetat eftersom hon sa att hon blir dödad om hon avslöjar affären. Jag önskar så att hon inte hade gjort det när hon var medveten om risken.
Citera
2020-02-20, 11:52
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"...Men när han är i sitt elaka mood så skickar han bilder på sin fru och familj när de paddlar kajak"."

Och vad var det för elakt med det?

Var det för att hämnas för det som LW
postade en massa foton på sig själv
tillsammans med olika män?
Senast redigerad av gloriouslife 2020-02-20 kl. 12:16.
Citera
2020-02-20, 11:52
Medlem
Citat:
Nej sista året är jag tveksam till att hon ville ha något seriöst med honom. På slutet berättade hon ju för vänner att hon skulle lämna honom. Jag tänker på de första 4-5 åren.

Det är därför jag inte förstår varför hon avslöjade affären om hon ändå inte var intresserad av en seriös relarion med honom. Det blev en väldigt farlig situation för henne. Det är lättare för honom att hantera förlusten av Lena om han fortfarande har sin fru kvar.

Det verkar ju Lena också vetat eftersom hon sa att hon blir dödad om hon avslöjar affären. Jag önskar så att hon inte hade gjort det när hon var medveten om risken.
Men vet ni med säkerhet att hon faktiskt avslöjade affären för HD? Är det någon som verkligen sagt detta, eller är det rykten? Jag misstror dig verkligen inte - behöver bara få mer på fötterna.
Citera
2020-02-20, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Du efterlyste vänninor till LW och fick svar på tal. Efteråt förlöjligar du väninnan, som kanske redan mår mycket dåligt och känner viss skuld trots att det inte var hennes fel, med en påhittad tramsig dialog. Finns inget annat sätt att tolka det på än att du vill flytta fokus och skuldbelägga vännen.
Det är säkert många i kretsen runt Lena W som mår väldigt dåligt och då inte minst hennes tre barn.

Jag har inget som helst mål i att försöka flytta fokus, inte heller att, som du skriver, "skuldbelägga vännen". Istället har jag flera gånger efterlyst exempel på kloka och verkligt välmenande väninnor som skulle ha kunnat tala Lena tillrätta.
Sådana exempel har dock lyst med sin frånvaro.

Jag frågade dig nyss om du tror att vi har nåt att lära av detta tragiska mord.
Kanske missade du min fråga?
Citera
2020-02-20, 11:58
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Nja relationen med Lena var inte SD:s huvudrelation. Om bara Lena hade lämnat hade vi inte haft ett mord. Nu blev det så olyckligt att den han verkligen älskade, hans fru också lämnade honom. Äktenskapet var relationen nummer ett och när den tog slut blev han galen.

Dessutom hade inte Lena lämnat honom av stämningsansökan att döma. Inte ett enda vittne finns med där som berättat att Lena sagt att hon lämnat SD. Alla berättat att hon hade avsikt att lämna.

Det var synd att hon inte bara dumpade svinet utan att avslöja affären så han fick ha kvar sin fru iaf. Lena visste uppenbarligen att han skulle döda henne om hon avslöjade affären så jag kommer aldrig förstå varför hon gjorde det.
Undrar hur du kan vara så säker på att det var SD:s hustru som var "den han verkligen älskade"?
Citera
2020-02-20, 11:59
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Men vet ni med säkerhet att hon faktiskt avslöjade affären för HD? Är det någon som verkligen sagt detta, eller är det rykten? Jag misstror dig verkligen inte - behöver bara få mer på fötterna.

Det verkar som att affären avslöjades för ett tag sedan, ett år säger vissa, men att HD och SD skulle försöka igen eller att SD åtminstone ville ha tillbaka henne. Hon kunde eventuellt tänka sig att försöka igen om han avslutar allt med Lena. Vilket han ju inte hade gjort. Så om jag förstått rätt handlar det om att Lena avslöjar affären (eller hotar att göra det) en andra gång innan mordet vilket skulle stänga alla dörrar för SD att återförenas med sin fru.

Det är väl inget som är fakta utan uppgifter i tråden. Vet inte om det ens var Lena som avslöjade affären första gången. Men det har iaf funnits uppgifter om att Lena bjudit hem HD på fika för att göra det.

Om affären avslöjats en andra gång är oklart tycker jag. Men att Lena hotat att göra det framgår rätt tydligt enligt mig.
Citera
2020-02-20, 12:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Att försöka skuldbelägga LWs vänner eller familj är så pass lågt att det blir svårt att mötas. Ingen skugga skall falla på väninnan. Är SD den skyldige så är han ensam ansvarig för sina handlingar (jag ser inga som helst förmildrande omständigheter). När väl dom fallit och vi vet exakt vad som har hänt kan det bli aktuellt att titta på hur man kan se till att hjälpa andra ur liknande situation. Då tänker jag främst på om polisen kunde ha hanterat det på ett annat sätt och hjälpt LW innan hon blev brutalt mördad.

Att lägga skulden på L*ena och vänner är mycket lågt, särskilt som att man samtidigt förminskar eller helt frias SD från ansvar.

Att inte sätta sig in i den forskning som finns i ämnet och däremot hävda att man vet bättre gör mig misstänksam.

Det finns idag mycket forskningsrapporter att läsa på om den psykologiska bindning som en person får till sin förövare.

De som känner att de inte vill läsa på Roks, NCK kan läsa på internationella forskningsrapporter i ämnet. Om jag inte missminner mig har @ModestyBlaiser tidigare länkat till en sådan rapport.

Regeringen, Socialstyrelsen, Brottsofferjouren, 1177, Brottsförebyggande rådet är några som tar upp dessa problem.

Om man vill förneka att det förekommer sådana farliga och kontrollerande förhållanden, då funderar jag på vilka anledningar dessa nick i tråden har till detta.
Citera
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Undrar hur du kan vara så säker på att det var SD:s hustru som var "den han verkligen älskade"?

Hur tolkar du annars att han vägrade lämna henne för Lena under 6 års tid? Det var HD som till slut lämnade när affären avslöjades. Även då verkar han försökt återförenas med henne in i det sista. Så inte var det Lena han verkligen älskade.
Citera
Medlem
Citat:
Det känns som om den ordningen är rätt. Inte tvärtom. Att han hotade NÄR hon ville avslöja honom känns fel. Men han ville inte låta henne vara ifred, och det var det enda vapen hon hade - att hota med avslöjande.

I början sades att HD hade krävt att SD inte skulle kontakta LW, jag tolkade det då som att hon ville hjälpa LW. Och LW bytte till nytt lås på dörren (eftersom han gick in utan hennes vetskap).
Framgår det i FUP att de fortsatte en kärleksrelation efter avslöjandet våren 2017? Eller är det hans efterkonstruktion för att förklara blod i hemmet, DNA och sperma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in