2020-01-28, 15:05
Medlem
Att finna frälsning hos fenomen som för underklasserna är vardagligheter.

Jag läste nyss en blogg skriven av en jänta från Los Angeles som hade hållit på med ayahuasca i några år. Hon skrev att hon behövde rena sin ande genom att hålla restriktiva vegetariska dieter under långa perioder, och min första tanke var att det är det många människor som gör - det kallas "fattigdom". Tror jäntan att alla dessa miljontals fattiga människor är rena i anden, eller funkar det tricket bara på medelklassfolk?
Citera
2020-01-31, 12:31
Medlem
Någon som har tagit upp påsar? Folk som sparar en jävla påse från "rätt" butik för att kunna "råka" ha med sig grejer i den vid rätt tillfälle. Där normala människor kommer med en skrynklig Ica-kass dyker de här skitnödighetsmonsterna upp med löjligt välvårdade påsar från Illums Bolighus eller Fortnum & Mason som de bara "råkade" ha liggande.

Idioter.
Citera
2020-02-06, 00:58
Medlem
KanskeAndas avatar
Dessa grupper "reser" till minst ett land om året, där sitter de på restauranger som är identiska med Sveriges och omgiven är de av sina svenska bästisar från dagis. De tror att de rest världen runt när de i själva verket aldrig i sanning rest någonstans alls.
Citera
2020-02-09, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Min inflyttade kollega har blivit vansinnigt TM. Han är bonnigt obrydd inför vad andra människor tycker är intressant och vikten att lyssna när man samtalar. När han tänker på något babblar han på om det.

Han älskar sedan en tid tillbaka att prata om stora villor i norrort, villaägarna i norrort och vad dessa tänker, tycker, gör och inte gör. Han tycks fundera mycket på vad ger status i andras ögon, och osäker som han är tar han ständigt upp dessa grejer för att andra ska bekräfta att han vet vad som gäller. Han är som den inflyttade medelklassens svar på Jan Guillou, som hela tiden måste poängtera att han har järnkoll på de kulturella koderna i högborgerligheten.

Redan innan detta intresse dök upp fanns det varningslampor. Det ständiga behovet att synas och höras – inställningen att hellre tråka ut än vara en passiv lyssnare. Det återkommande snacket om lyxig matlagning, rödviner och resor. Han har alltid haft en kulturell fernissa och svårt bildningskomplex. Han kan vid valda tillfällen säga saker som att han är svag för impressionismen, fast han inte vet någonting om den. Kollegorna är för artiga för att ställa fler frågor.

Lyx, skvaller, sport, upplevelser och underhållning. Och en mördande tråkighet. Detta är Stockholms-TM 2019.

Tack för det här inlägget. Riktig jävla barometer om varthän det barkar.

"Svag för impressionismen", otroligt egentligen hur Frankrike under La Belle Époque aldrig falnar som referens för förfining bland de halv- och kvartsbildade.
Citera
2020-02-09, 16:33
Medlem
Det handlar alltså om den medelklass som bygger mycket av sin klasstillhörighet på konsumtion och lite eller inget av den på andliga världen och bildning.

Sen kan konsumtionen vara mer eller mindre tacky (smaklös). Avgörande är dock inte att det som konsumeras är smaklöst, utan att konsumtionen får utgöra det främsta i en personlighet.

De på mitt jobb som passar bäst in i den här beskrivningen pratar väldigt mycket om matlagning, resor och bostadsmarknaden.
Senast redigerad av TorAndreFlo 2020-02-09 kl. 16:48.
Citera
2020-02-20, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Att få för sig att hata Ryanair är TM.
Vi är många, många människor som varken är WT, polska hantverkare eller TM som nyttjar Ryanair. Det är smidigt, billigt (ja?) och fungerar precis lika bra som andra bolag. Jag använder Ryanair när jag ska till Polen t ex. Supernöjd.

TM är att tro att vi som har det lite bättre på riktigt så att säga inte bryr oss om vad saker kostar. Jag har det bra. Det måste jag erkänna. Men jag sätter mig inte på en flight med t ex SAS för t ex 6700 kr om jag kan flyga samma sträcka med Ryanair för 990 kr. Jag GÖR det bara inte.
Ändå kan jag köpa ett Riviera-armband till min fru i julklapp för 65 000 kr utan att gråta eller behöva ta lån.

Men det kan inte TM ...

TM är också att snofsa till sig lite extra för att man ska flyga business (ohhhh). Är det NÅN gång jag klär mig löst och ledigt så är det inför en long-haul flight. Då är det luvtröja och mysbyxa som gäller.

Du köper alltså ett värdelöst armband för 65.000 och känner dessutom att du måste nämna det i en tråd på flashback där du i samma andetag dissar folk som inte vill flyga med Ryanair. Okej.
Citera
2020-02-20, 11:49
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Du köper alltså ett värdelöst armband för 65.000 och känner dessutom att du måste nämna det i en tråd på flashback där du i samma andetag dissar folk som inte vill flyga med Ryanair. Okej.
Han skryter med att han har en så snygg fru att han måste köpa svindyra saker till henne för att hon ska stanna kvar. Ganska tacky medelklass.
Citera
2020-02-25, 15:52
Medlem
Padoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Tacky medelklassen som är bortbjudna på middag lägger till s i efternamnet på paret de är bortbjudna till. De umgås alltid i par, är man misslyckad singel har man inget i den tacky medelklassen att göra. Framförallt inte om man är ekonomiskt framgångsrik karriärkvinna med gry i sig, då kommer de fisförnäma urtråkiga tacky medelklassfruarna bli rädda att deras män ska flirta med karriärkvinnan på fyllan.

"Det kommer bli så trevligt på lördag, vi är bortbjudna till Davidssons". *Nöjt maktleende* Davidssons är ju bra folk och det är status att Davidssons bjudit till middag! En överdrivet dyr såklart, med kött, whiskey, vin osv går middagen på kanske 3000 kr för 4 personer, och den andra halvan består av fylledimma som lika gärna kunde orsakats av Jeltsinvodka.

Uppkomlingar i den tacky medelklassen tvättar bort sina dialekter och börjar artikulera finare, men de använder inga svåra högskoleprovsord då de inte är litterärt intresserade, men när de blir fulla gapar de på sina modersdialekter igen.
Den här inlägget är bland topp 5 i denna tråd!

Annars
- Ser det som status att äta på Vapiano, Bastard Burgers, Fridays etc.
- Vara en "trevlig" prick nyktert men ett riktigt as berusad..
- Tro sig vara duktig på börsen och skryter gärna/ger råd efter att en enstaka gång ha kammat hem 5.000kr under 1 månad
- Talar rent nyktert, svär berusad
- Tror att Amex Platinum fortfarande är en statussymbol och använder det själv trots att denne flyger 1-2ggr/år
- Färsk pasta
- Köper Connoisseur på blocket/tradera för att ha hemma på soffbordet
- Omega Seamaster
Citera
2020-02-25, 16:06
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Padoop
Den här inlägget är bland topp 5 i denna tråd!

Annars
- Vara en "trevlig" prick nyktert men ett riktigt as berusad..
- Tro sig vara duktig på börsen och skryter gärna/ger råd efter att en enstaka gång ha kammat hem 5.000kr under 1 månad
- Talar rent nyktert, svär berusad
- Tror att Amex Platinum fortfarande är en statussymbol och använder det själv trots att denne flyger 1-2ggr/år
- Färsk pasta
- Köper Connoisseur på blocket/tradera för att ha hemma på soffbordet
- Omega Seamaster

Är inte Connoisseur adresserad på baksidan? Blir väl rätt pinsamt om det står Kalle Knutsson och den ligger hos Börje Petterson, så att fejka en sådan känns inte så troligt.
Citera
2020-02-25, 16:28
Medlem
Padoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Är inte Connoisseur adresserad på baksidan? Blir väl rätt pinsamt om det står Kalle Knutsson och den ligger hos Börje Petterson, så att fejka en sådan känns inte så troligt.
Inte vad jag kan minnas, såg inget namn på den jag sist såg. Men har själv inte tidningen så kan inte ge dig ett säkert svar. Vet att efterfrågan finns. Sök på tradera så får du se.
Citera
2020-02-25, 16:50
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Inte vad jag kan minnas, såg inget namn på den jag sist såg. Men har själv inte tidningen så kan inte ge dig ett säkert svar. Vet att efterfrågan finns. Sök på tradera så får du se.

Okej, ja det var längesedan jag såg den också. Svärfar hade den förut så jag har ju bläddrat i den men det var innan han gick i pension. Tror dom höjde nivån på inkomst också och då fick han den inte på slutet ändå.
Citera
2020-02-28, 13:08
Medlem
Citat:
Jag skulle säga precis tvärtom. Finns väl ingen restaurangkedja som folk snackar ner så mycket som Vapiano? Jag har bara käkat lunch (pizza) där en gång men då tyckte jag det var bra och jag minns att jag undrade varför stället får så mycket kritik. Hade bara hört negativt om det innan jag själv var där. Så det är väl snarare tvärtom, att TM tar varje chans de får att berätta att Vapiano minsann inte är fint nog.

Citat:
- Färsk pasta
Här håller jag däremot med dig.

Citat:
- Omega Seamaster
Och här med. Finns så mycket roligare klockor (ja, jag inser att den kommentaren i sig själv är tacky att yttra..) för de pengarna. Helst vill TM ha en 42-44mm Seamaster med orange vridring (så den syns bättre) och kronograf (så att den ser lite dyrare/vräkigare ut). Sedan fotar man klockan bakom ratten så att BMW/Audi/Porsche-loggan syns bakom klockan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in