2020-02-19, 22:34
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAMMVOGEL
I Finland fanns iaf tidigare (vet inte hur det är idag) en regel om att du inte fick köra fortare än 80 km/tim under det första året du hade körkort. Det var tvunget att ha en väl synlig dekal bak i bilen ang detta och det varnade ju samtidigt andra trafikanter om att det var en nybörjare på vägen.
Skulle väl knappast gå att genomföra i Sverige idag när alla känner sig kränkta för nästan ingenting.

Det är länge sen det var så, tror det ansågs vara betydligt farligare med alla omkörningar det förorsakade på 100-väg, så det avskaffades.
Citera
2020-02-19, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceciliastenbock
Det var flickornas bil och det var således de som körde, somalierna satt bak.
Det sägs också i tråden att systerns BMW är svart och den krockade bilen silvergrå ... Så vem ska man tro på?
Citera
2020-02-19, 22:39
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Det är länge sen det var så, tror det ansågs vara betydligt farligare med alla omkörningar det förorsakade på 100-väg, så det avskaffades.
Har inte koll på det du säger men har svårt att se att vinsten inte skulle ha varit "positiv"
Citera
2020-02-19, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RAMMVOGEL
Oftast finns varningsmärken där viltet har sina stråk. Bara att sakta ner farten och hålla ögonen öppna och scanna av vägrenarna så minimeras risken väsentligt. Vad gäller sjukdomsfall så kommer dom nog aldrig att gå att komma ifrån men dom torde vara en försvinnande liten del av krockar och dikeskörningar med döda som resultat.

Hålla ögonen öppna?
Jodå.
”Oftast si och oftast så”.
Självklart tar man hänsyn till sin omgivning men det är inte ”bara” att sänka farten och tro det löser sig. Vilken fart rekommenderar herrn? Sänka från 90 till 70 på 90-vägen och vips handlar det inte om tur? Eller otur.
Viltolyckor är ett typexempel där det handlar om både tur och otur. Det kan räcka du fokuserar ögat åt fel håll eller fel träd i en mikrosekund. Finns ingen skicklighet i det.

Likaså sjukdomsfall. Det är otur. Punkt. Hur få de än är. Dödsfall spelar ingen roll i det.
Så att säga att olyckor aldrig bror på otur är helt enkelt fel.
Att man minimerar risken med att vara observant tar inte bort faktumet att det i många fall beror på tur eller otur.

Men som sagt. Som jag skrev. De flesta beror på övertro och missbedömningar.
Senast redigerad av M.J.A 2020-02-19 kl. 22:46.
Citera
2020-02-19, 22:52
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
För vem behöver det byggas om, för de som följer trafikreglerna och anpassar farten efter omständigheterna? Eller måste det vara säkert för varje idiot som strängt taget inte borde köra bil.
Det är så många som man verkligen undrar om dom har tagit körkort på vanligt vis eller mutat någon dom kör upp för. Bygga säkert för idioter går inte.

Jag har kört några gånger genom den jävla tunneln och jag har lyckats köra där i rusningstrafik och det var ingen trevlig upplevelse. Folk kör som idioter där och byter filer hej vilt

I Tingstadstunneln med köer i rusningstid, med 120 000 fordon per dygn, är olycksrisken stor och det är konstigt att det inte smäller mer än det gör vid påfarterna och alla avfarter innan och efter.

Om man bor i Gbg och kör där ofta så kan jag tänka mig att man passar på att gasar lite extra när det är lite trafik och det är väl troligtvis det som har hänt. Vägen är ju fri.
Dåligt väder, blöt vägbana och en missbedömning och 4 unga dör i en singelolycka.
Citera
2020-02-19, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Hålla ögonen öppna?
Jodå.
Självklart tar man hänsyn till sin omgivning men det är inte ”bara” att sänka farten och tro det löser sig. Vilken fart rekommenderar herrn? Sänka från 90 till 70 på 90-vägen och vips handlar det inte om tur? Eller otur.
Viltolyckor är ett typexempel där det handlar om både tur och otur. Det kan räcka du fokuserar ögat åt fel håll eller fel träd i en mikrosekund. Finns ingen skicklighet i det.

Likaså sjukdomsfall. Det är otur. Punkt. Hur få de än är. Dödsfall spelar ingen roll i det.
Att man minimerar risken med att vara observant tar inte bort faktumet att det i många fall beror på tur eller otur.

Uppvuxen på landet och vilt på vägen var vardagsmat. Det går att träna upp. Lite som Ingmar Stenmark sa ”jag verkar få mer tur ju mer jag tränar”.
Citera
2020-02-19, 22:58
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lammets50
Vågar tyvärr inte klicka på bilden! Ni som sett den, är bilden suddig?
Jag vet inte vilken bildlänk du syftar på eftersom det finns flera i tråden?

Det finns ett par bilder (postade ungefär mitt i tråden el. tidigare) tagna under färd utav någon i baksätet. På dessa bilder ser man bl.a. belysningstolpar vid sidan av vägen genom framrutan på bilen.

Den som är konspiratoriskt lagd skulle kunna hävda att det inte framgår vilken dag eller vid vilket tillfälle denna bil med AUDI-ratt framföres. Jag själv är ingen konspirationsteoretiker på något vis.
På en av dessa bilder (som inte är ifrån den inträffade olyckan) ser man en hand vid förarplatsen som i mina ögon tycks vara mycket ljusare än AW:s.
När yngre är ute och kör tycks det inte vara ovanligt att man även fotar inuti bilar.
Citera
2020-02-19, 23:05
Medlem
Headshrinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Man kan nog utgå från att hastigheten varit mycket hög vid olyckan, annars hade bilen stannat vid träffen på den krockdämpande avdelaren.
Nu for bilen alltså upp på denna för att sedan träffa ett brofundament i betong. Varför gjorde den det?
Min gissning är att man träffat trafikdelaren med bilens sida under sladd och att fordonet sedan pga den höga hastigheten vält över på sidan och sedan kanat på räcket och med taket först träffat fundamentet.
Detta kan man självklart se om man har tillgång till vraket som polisen har. Men inte jag.
Varför fick man sladd?
Sent hastigt filbyte kanske?
Tävling mellan två eller flera bilar varvid en stött emot olycksbilen kanske?
Tragiskt är det och förhoppningsvis en varning till alla att anpassa hastigheten efter förhållandena.
Angiven hastighet på skyltarna är högsta tillåtna och inte lägsta tillåtna som många verkar tro!

Vem tävlar i spöregn med en A1a med 4 pers i? Får ju stryk av en cyklist. Sent filbyte, vattenplaning och för hög hastighet känns som en mer rimlig gissning.
Citera
2020-02-19, 23:20
Medlem
bazarrs avatar
Scrollat igenom hela tråden nu känns de som.
Finns videon kvar någonstans? Och vet vi vem det var som filmade? Var det filmat från en förbikörande bil eller är det någon som stått på andra sidan vägen och filma?
Citera
2020-02-19, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazarr
Finns videon kvar någonstans? Och vet vi vem det var som filmade? Var det filmat från en förbikörande bil eller är det någon som stått på andra sidan vägen och filma?

Det finns ingen film. Finns bara fragment av några bilder.

Vem är förresten intresserad av filmer av lik?

Nån pervers idiot?
Citera
2020-02-19, 23:30
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Hålla ögonen öppna?
Jodå.

En fart som du behärskar och händer det något har du betydligt större chans att klara dig utan svåra skador vid en lägre fart. Vad är det som är så svårt att förstå?
Citera
2020-02-19, 23:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bazarr
Jå då !

Det finns en film

https://minfil.com/lck6I0a7o2/FullSizeRender_mov
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in