2020-02-19, 18:34
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypadetta
Jag skulle nog gissa på det senare.. att det bara är snack, tankar och funderingar

Förmodligen... Ingen annan har hört tramset så...
Citera
2020-02-19, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Fast det där blir trots allt bara juridiskt-semantiska hårklyverier.
När suffixet "grovt brott" anges, innebär det att gärningen ifråga ses som betydligt allvarligare än motsv brott av normalgraden vilket, vad gäller påföljd, ofta blir väldigt tydligt.

Om mamman R "vårdslösat" med E:s liv på ett grovt vis, skall hon baske mig få känna på hårt svidande konsekvenser från samhällets sida!
Sorry. Det var petigt det medger jag fullt ut. Men det stack lite i ögonen...
Citera
2020-02-19, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du har helt rätt. Det är fel uttryckt. Det heter "vållande till annans död (grovt brott)". Precis som "skyddande av brottsling (grovt brott)". Det finns inget som heter grovt vållande, eller grovt skyddande.

Jaha för enligt Sveriges radio p4 Östergötland heter det så 😂 då är man inte ensam om att säga fel iallafall. Tack för svar
Citera
2020-02-19, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypadetta
Jaha för enligt Sveriges radio p4 Östergötland heter det så 😂 då är man inte ensam om att säga fel iallafall. Tack för svar
Faktum är att de flesta säger som du. Du är verkligen inte ensam :-)
Citera
2020-02-19, 19:54
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Vet vi egentligen vad som läggs ner?
Är det inte bara förundersökningen mot pappan som läggs ner? Ganska logiskt, man kan ju inte åtala en död.
Mamman sitter väll fortfarande häktad för vållande till annans död?
Det är en och samma utredning, det är alltså inte två separata förundersökningar utan en förundersökning per brott oberoende av om det är fler än en misstänkt.
Citera
2020-02-19, 20:05
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du har helt rätt. Det är fel uttryckt. Det heter "vållande till annans död (grovt brott)". Precis som "skyddande av brottsling (grovt brott)". Det finns inget som heter grovt vållande, eller grovt skyddande.
Det här är ingenting annat än hårklyverier och dessutom felaktigt nonsens. Det stämmer att det, i lagtexten, inte finns någon utskriven brottsrubricering som heter "grovt vållande till annans död". Att denna formulering inte skulle vara den som används formellt är dock inkorrekt. Det stämmer inte heller att det heter "vållande till annans död (grovt brott)".

Den officiella brottsrubriceringen är "vållande till annans död enligt 3 kap. 7 § andra stycket BrB". Det formella uttrycket, som används överallt förutom i domslutet (där korrekt brottsrubricering måste användas) samt i lagtexten, är "grovt vållande till annans död". Se exempelvis NJA 2012 s. 79 för ett exempel på den språkliga användningen.

Om du ska hålla på och detaljrätta småsaker istället för att svara på frågor så kan du ju åtminstone uppge korrekt information.
Citera
2020-02-19, 20:29
Medlem
Utryckninglkpg -Instagram:

"Dödsorsaken är okänd, men det finns inget som tyder på självmord"
Citera
2020-02-19, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ina666
Utryckninglkpg -Instagram:

"Dödsorsaken är okänd, men det finns inget som tyder på självmord"

Den misstänkte mannen har alltså hittats död i sin cell på häktet.👍👍👍
Ingenting tyder (än så länge) varken på brott eller självmord).
Citera
2020-02-20, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans

Hoppas bara polisen fick ur honom allt som de behövde och även vad som faktiskt hänt flickan! För om mamma tiger och pappan är död då får familjen aldrig ett avslut på det hela, man kommer alltid grubbla över vad som kan ha hänt. Min första tanke som man även kan se på en kommentar var att "fan va bra" i princip men när man tänker på familjen,flickan och allt som hänt speciellt då henne så är det inte alls bra att han dött såvida polisen inte lyckats få fram allt.. Jag hoppas också att familjen kan få ett avslut och jag hoppas innerligt att flickan inte fick lida..
Citera
2020-02-20, 12:24
Medlem
T34Panzers avatar
3-åringens dödsorsak fastställd – brottsmisstankar kvarstår

Den rättsmedicinska undersökningen av den treåriga flicka som hittades avliden i en bostad i Norrköping den 30 januari är nu i stort sett klar vad det gäller dödsorsaken.
– Ja, vi har fått ett preliminärt besked om dödsorsaken, men vad det beskedet säger är inget jag kan gå in på, säger kammaråklagare Anna Lander.

Ändrar det brottsrubriceringen i ärendet på något sätt?
– Nej, det gör det inte.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/3-aringens-dodsorsak-faststalld-brottsmisstankarna-kvarstar
Citera
2020-02-20, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans

Rykten från personer som känner dom säger att någon slog ihjäl honom i häktet, men det låter ju nästan omöjligt?
Citera
2020-02-20, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
3-åringens dödsorsak fastställd – brottsmisstankar kvarstår

Den rättsmedicinska undersökningen av den treåriga flicka som hittades avliden i en bostad i Norrköping den 30 januari är nu i stort sett klar vad det gäller dödsorsaken.
– Ja, vi har fått ett preliminärt besked om dödsorsaken, men vad det beskedet säger är inget jag kan gå in på, säger kammaråklagare Anna Lander.

Ändrar det brottsrubriceringen i ärendet på något sätt?
– Nej, det gör det inte.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/3-aringens-dodsorsak-faststalld-brottsmisstankarna-kvarstar
Det var nån, minns inte vem, som skrev att PL straffade sin styvson genom att låta honom sova i plast (inplastad?) om jag minns rätt nu. Kan det ha skett med denna lilla tjej? Hon kanske var lite trotsig, som små barn i den åldern är, och straffet blev att sova inplastad? När hon dog flyttade de henne till en gömma under sängen. Därmed blev det vållande till annans död (grovt brott) samt brott mot griftefriden (förflyttning samt att inte ringa 112).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in