2020-02-19, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Mycket troligt det senare. Om S skickade SMS: et el. inte spelar mindre roll eftersom hon ändå fick direktiv att skicka det. Hon var nog skräckslagen redan då så det blev kort p.g.a det ena eller andra.
GM försöker helt ologiskt vinna tid genom att köra bilen till Norrtelje och likar "oxå" där. Vem orkar vara logisk efter allt som hade hänt?
Hur visste de att bilen skulle stå i Norrtälje? Joh, de anlände till gården när L och S skulle åka. Alt. att de verkligen hade cyklat och kröp fram när de insåg att paret lämnade hemmet med tennisrack under armen. Hade de med sig en pistol att hota med får väl fub utvisa om det inte läcker fram tidigare.
Det är mycket enklare att handla med stulna delar än med hela bilar och förtjänsten lär ju också vara bättre. Ofta ligger gömmorna i skogarna tills man fått ihop en tillfredsställande mängd. Kan Lars ha gått på en mina, som någon skrev tidigare?

Kanske hade BO hittat en gömma på sina marker och röjt bort delarna, inte otroligt.

Och annabola killarna blivit vansinnig och krävt honom på ersättning.
Citera
2020-02-19, 13:19
Medlem
RobertoSavianos avatar
Ni får det att framstå som att GM:s var yrkeskriminella och skickliga på att sno bilar och sälja dem vidare, vilket inte är speciellt troligt.

I den kriminella hierakin är det är killar som är sjukt långt ner. De är riktiga amatörer och det syns väl inte minst på det här vidriga brottet.

De har inte undanröjt kroppar, bevis eller någonting och klantat sig flera gånger.

Ni snackar om att de skulle haft koll på tennisschemat osv. Men finns egentligen ingenting som talar för att det som de utförde var varken överlagt, smart eller planerat.

Det är två byfånar som agerat impulsivt, klantigt och överdrivet.

Vad motivet kan vara? Ja, det mesta talar för nån typ av oegentlighet mellan offer och GM. Tidigare affärer med bilar där GM känt sig blåsta skulle jag säga är det mest troliga. Kan med nästa full säkerhet att det finns en tidigare bilaffär mellan GM och BO.
Citera
2020-02-19, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Ni får det att framstå som att GM:s var yrkeskriminella och skickliga på att sno bilar och sälja dem vidare, vilket inte är speciellt troligt.

I den kriminella hierakin är det är killar som är sjukt långt ner. De är riktiga amatörer och det syns väl inte minst på det här vidriga brottet.

De har inte undanröjt kroppar, bevis eller någonting och klantat sig flera gånger.

Ni snackar om att de skulle haft koll på tennisschemat osv. Men finns egentligen ingenting som talar för att det som de utförde var varken överlagt, smart eller planerat.

Vad motivet kan vara? Ja, det mesta talar för nån typ av oegentlighet mellan offer och GM. Tidigare affärer med bilar där GM känt sig blåsta skulle jag säga är det mest troliga. Kan med nästa full säkerhet att det finns en tidigare bilaffär mellan GM och BO.

Så över en dålig bilaffär, Skodan eller?, så väljer GM att med en kompis åka och mörda BO och hans fru?
Känns inte ens rimligt i Bolivia...klart att det kan ha gått rysligt fel och börjat med livlig diskussion och handgemäng MEN att mörda är en bred gräns. Eftersom två är bragda om livet på olika sätt kan vi utesluta olycka. Det är mord med uppsåt.

BO har antagligen sett något och kanske hotat att anmäla. Kanske är dessa två del av något större som riskerade att bli avslöjat. Något har gått fel.

Inbrott/rånmord känns även det tunt. Att mörda dem för att de inte hade några pengar eller tillräckligt är bara för dumt. Mord är det inte värt.
Citera
2020-02-19, 15:17
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qqqwwe
Så över en dålig bilaffär, Skodan eller?, så väljer GM att med en kompis åka och mörda BO och hans fru?
Känns inte ens rimligt i Bolivia...klart att det kan ha gått rysligt fel och börjat med livlig diskussion och handgemäng MEN att mörda är en bred gräns. Eftersom två är bragda om livet på olika sätt kan vi utesluta olycka. Det är mord med uppsåt.

BO har antagligen sett något och kanske hotat att anmäla. Kanske är dessa två del av något större som riskerade att bli avslöjat. Något har gått fel.

Inbrott/rånmord känns även det tunt. Att mörda dem för att de inte hade några pengar eller tillräckligt är bara för dumt. Mord är det inte värt.

"En dålig bilaffär". Det handlar om att GM känner sig kränkt, blåst och förärad.

Känner du ens till GM? Det är inte någon gangster som mördar folk som sett fel saker. Det är en trådsanning och låter med som ett deckaruppslag att BO skulle mördas för att han "sett för mycket". Detta är inte gomorra.

Om de skulle dit och mörda honom på de grunderna, varför fullständigt skriker brottet impulsivitet och desperation? Inget är genomtänkt överhuvudtaget och GM är fast för att mördat på samma lilla ort som de själva bor på.
Citera
2020-02-19, 15:52
Medlem
Citat:

Nej, att de två MGM skulle ha koll på tennisschemat känns inte troligt,
och att de planerat utifrån att den mördade kvinnan inte skulle befinna
sig i hemmet under några/ flera timmar på lördagen.

Kan du lämna ut några uppgifter angående den tidigare bilaffären mellan
GM - bör vara CÖ - och BO?
Citera
2020-02-19, 15:57
Medlem
5549s avatar
Det är inte någon trådsanning att BO "har sett för mycket", utan bara ett av många möjliga motiv. En person som sitter misstänkt för ett rått dubbelmord på en kvinna och en man i deras hem har ju ett våldskapital som öppnar för spekulation så att säga.

Med det sagt så tror jag inte längre på någon större planering, eller att tanken ens var att mörda.
Citera
2020-02-19, 16:57
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Det är inte någon trådsanning att BO "har sett för mycket", utan bara ett av många möjliga motiv. En person som sitter misstänkt för ett rått dubbelmord på en kvinna och en man i deras hem har ju ett våldskapital som öppnar för spekulation så att säga.

Med det sagt så tror jag inte längre på någon större planering, eller att tanken ens var att mörda.

Jo, det är en trådsanning då dessa uppgifter kom från en signatur här som sedan andra skribenter spinner vidare på som om det vore bekräftad fakta. Det är definitionen av en trådsanning.

Dessutom är det inte "ett av många motiv" utan snarare en av många spekulationer när det kommer till motiv.
Citera
2020-02-19, 18:18
Medlem
5549s avatar
Citat:
Jo, det är en trådsanning då dessa uppgifter kom från en signatur här som sedan andra skribenter spinner vidare på som om det vore bekräftad fakta. Det är definitionen av en trådsanning.

Dessutom är det inte "ett av många motiv" utan snarare en av många spekulationer när det kommer till motiv.
Bara för att det kommer från någon i tråden så är det inte något som tas för sanning, personen har varit rätt tydlig med att det är andrahandsuppgifter och relativt osäkra sådana. Det spekuleras kring det därför att vi inte har mycket annat att gå efter. Precis som uppgiften i tidningen om att sms:et på lördagen var kort och okarakteristiskt BO, det hade likväl kunnat skrivits här. Såvitt vi vet kanske båda dessa uppgifter kommer från samma person.
Citera
2020-02-19, 18:30
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Bara för att det kommer från någon i tråden så är det inte något som tas för sanning, personen har varit rätt tydlig med att det är andrahandsuppgifter och relativt osäkra sådana. Det spekuleras kring det därför att vi inte har mycket annat att gå efter. Precis som uppgiften i tidningen om att sms:et på lördagen var kort och okarakteristiskt BO, det hade likväl kunnat skrivits här. Såvitt vi vet kanske båda dessa uppgifter kommer från samma person.

De kommer från samma person och hen är trovärdig.

Men det är ändå en trådsanning som så mycket annat som har skrivits här.
Citera
2020-02-19, 18:42
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Men det är ändå en trådsanning som så mycket annat som har skrivits här.
Ja ja, det är väl en definitionsfråga i hur man själv hanterar informationen som delges. Jag har då aldrig tagit detta för någon sanning utan bara som en uppgift, bland få, som eventuellt skulle kunna betyda något om det stämmer.

Vi jobbar med småsmulor här inne som sagt.
Citera
2020-02-19, 18:44
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ja ja, det är väl en definitionsfråga i hur man själv hanterar informationen som delges. Jag har då aldrig tagit detta för någon sanning utan bara som en uppgift, bland få, som eventuellt skulle kunna betyda något om det stämmer.

Vi jobbar med småsmulor här inne som sagt.

Man får jobba med det man har. Jag tror ändå att svaret finns i tråden.
Man får bara leta ordentligt...
Citera
2020-02-19, 20:31
Medlem
CottageQueens avatar
Den fd. hyresgästen och hans fru kände CÖ´s mamma väldigt väl och har sett CÖ växa upp.
Jag är ganska övertygad om att CÖ visste om att BO hade en hel del kontanter hemma eftersom hyror betalades så i många år och BO var sparsam av sig.

Antagligen var pengarna inlåsta i kassaskåp/vapenskåp och då behövde ju BO vara hemma för att de skulle komma åt dem. Mord tror jag inte de hade några som helst planer på, men låt säga att BO lyckades dra av CÖ masken alt. kände igen honom fast han var maskerad.

Jag tror fortfarande att BO blev skjuten med sitt eget gevär nånstans i tumultet när allt gick fel, tex när han skulle låsa upp vapenskåpet där pengarna ev. fanns.

Jag tror inte på någon utpressning av koder etc för banköverföringar.
Plastfolien ställer jag mig däremot mycket frågande till, kanske kan vara för att "få tyst på" en skrikande S till att börja med och sen fick den vara kvar och kväva henne när de skjutit honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in