2020-02-17, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmogoteborg
Du får CSN bidrag och lån under studietiden. Som aspirant får du aspirantlön vilket ligger på 15k innan skatt tror jag. Rätta mig om jag har fel.
Så man ska som vuxen, överleva på 9.900kr OCH kunna pendla till en 2 år lång utbildning? 🙄🙄🙄
Citera
2020-02-17, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Så man ska som vuxen, överleva på 9.900kr OCH kunna pendla till en 2 år lång utbildning? 🙄🙄🙄

Bidrag och lån blir ju sammanlagt cirka 11k. Med 15k i aspirantlön får man cirka 12k efter skatt. Man får helt enkelt offra lite om man verkligen vill bli polis. Det är samma sak med andra utbildningar, man får bara cirka 11k i bidrag och lån. Det är snålt ja, men glad ska man ändå vara att vi får bidrag i det här landet. I vissa länder får man stå för både utbildning och levnadskostnader.

Då polisutbildningen inte är världens svåraste så rekommenderar jag dig att hitta ett deltidsjobb/extra jobb vid sidan av studierna så att du kan dryga ut kassan med 2-3k extra.
Citera
2020-02-17, 11:41
Medlem
Citat:
Hallå.

Har några frågor om utbildningen:

1: Är kravet på att springa 2km på viss tid borttaget?

2: Har man lön under polisutbildningen, dvs under HELA utbildningen, eller hur ska man finansiera det?

Ersatt med test på cykel istället. Googla på antagning till polis så ser du vad som krävs
Citera
2020-02-17, 12:27
Medlem
Citat:
Bidrag och lån blir ju sammanlagt cirka 11k. Med 15k i aspirantlön får man cirka 12k efter skatt. Man får helt enkelt offra lite om man verkligen vill bli polis. Det är samma sak med andra utbildningar, man får bara cirka 11k i bidrag och lån. Det är snålt ja, men glad ska man ändå vara att vi får bidrag i det här landet. I vissa länder får man stå för både utbildning och levnadskostnader.

Då polisutbildningen inte är världens svåraste så rekommenderar jag dig att hitta ett deltidsjobb/extra jobb vid sidan av studierna så att du kan dryga ut kassan med 2-3k extra.
I dagens sönderskattade sverige så räcker inte det på långa vägar och jag tänker inte flytta för att bli polis.

Nä, ska de snålas så kan det va.
Vad man får i andra länder är orelevant då vi har de högsta skatterna i världen och allt ÄNDÅ är skit!
Citera
2020-02-17, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oueeh
Ersatt med test på cykel istället. Googla på antagning till polis så ser du vad som krävs
Verkar ju betydligt enklare.
Brukar snutar cykla ofta? 😅
Citera
2020-02-17, 13:34
Medlem
Jag har försökt att hitta sidor där man kan träna på kartongvikning och talföljder men hittar inget som liknar UNIQ. Skulle någon kunna länka en/flera sida/sidor eller liknande där man kan träna på kartongvikningar och talföljder? Skulle uppskattas!
Citera
2020-02-17, 13:35
Medlem
Citat:
I dagens sönderskattade sverige så räcker inte det på långa vägar och jag tänker inte flytta för att bli polis.

Nä, ska de snålas så kan det va.
Vad man får i andra länder är orelevant då vi har de högsta skatterna i världen och allt ÄNDÅ är skit!

Men det är ju likadant på alla utbildningar. Man får leva snålt om man ska studera, oavsett utbildning. Du kan ju testa att söka distans så behöver du inte flytta.
Citera
2020-02-17, 14:04
Medlem
Citat:
Verkar ju betydligt enklare.
Brukar snutar cykla ofta? 😅

Tror det var logistiska problem, tillgång till löpbana osv. Är ju lättare med vanligt rum med spinningcyklar i
Citera
2020-02-17, 14:05
Medlem
Citat:
Jag har försökt att hitta sidor där man kan träna på kartongvikning och talföljder men hittar inget som liknar UNIQ. Skulle någon kunna länka en/flera sida/sidor eller liknande där man kan träna på kartongvikningar och talföljder? Skulle uppskattas!

Finns en app på iallafall App Store som heter ”spatial reasoning” eller liknande, som kan funka
Citera
2020-02-17, 15:22
Medlem
Citat:
Finns en app på iallafall App Store som heter ”spatial reasoning” eller liknande, som kan funka

Tack!

Kom nyss på att om du har jobbat året innan du studerar och tjänat minst 196 200kr så kan du söka söka tilläggslån som är på 3700kr per månad. Blir cirka 15k, och så kan du ha ett extra jobb vid sidan om så har du cirka 18-19k per månad
Citera
2020-02-17, 17:02
Medlem
Citat:
Men det är ju likadant på alla utbildningar. Man får leva snålt om man ska studera, oavsett utbildning. Du kan ju testa att söka distans så behöver du inte flytta.
Jo, men om man nu skriker efter nya snutar så kanske man ska göra det lite attraktivare för folk att söka in?
Citera
2020-02-17, 17:03
Medlem
Citat:
Tror det var logistiska problem, tillgång till löpbana osv. Är ju lättare med vanligt rum med spinningcyklar i
Aha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in