2020-02-19, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Absolut, visst kan det uppstå lite problem. Men det är inget att brusa upp över, merparten av oss kommer förmodligen inte påverkas alls.

Jag som har flera riskdiagnoser kopplat till COVID-19 (dåligt hjärta bland annat) är dock inte riktigt lika övertygad.
Citera
2020-02-19, 14:21
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Det där är intressant, menar du att de som uppsöker sjukhus skickas hem om de inte är tillräckligt sjuka?

Med tanke på att Hubei rapporterat 43.471 personer inlagda på sjukhus. Med andra ord alla som för närvarande har testats positivt för smittan i Hubei. Naturligtvis kan man undra hur många platser de egentligen har. Men var hittar du uppgiften om att endast de mest sjuka tas in? Är det mörkertalet du tänker på?

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Då hade jag fel. Läste någonstans i tråden att det var så det var. Men kan tänka mig att mörkertalet är väldigt stort.

Jag förstår heller inte det ointresse för statistiken utanför Kina. Vi alla kan nog vara överens om att situationen i Kina och i provinsen Huebei och staden Wuhan i synnerhet, har haft ett enormt tryck på sig av smittade och därför har det varit svårt att få klarhet kring siffrorna. Men nu har vi haft flera hundra fall internationellt och då framträder en mycket odramatisk bild. Det första som slår en är det låga antalet döda jämfört med Kinas siffror: just nu 1116 smittade och bara 6 dödsfall. Det är 0.54%. Åtminstone en av dem var en 80-årig kines i Frankrike som varit i Wuhan. Jag skulle gärna vilja veta mer om de andra 5 döda. Förmodligen är dessa också kineser. Alltså jag kan tänka mig att dödligheten kommer att stabilisera sig på ungefär 0.5%. Men dödligheten hos barn, unga, och vuxna under 40 år kommer hamna på under 0.1%.
Citera
2020-02-19, 14:48
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Då hade jag fel. Läste någonstans i tråden att det var så det var. Men kan tänka mig att mörkertalet är väldigt stort.

Jag förstår heller inte det ointresse för statistiken utanför Kina. Vi alla kan nog vara överens om att situationen i Kina och i provinsen Huebei och staden Wuhan i synnerhet, har haft ett enormt tryck på sig av smittade och därför har det varit svårt att få klarhet kring siffrorna. Men nu har vi haft flera hundra fall internationellt och då framträder en mycket odramatisk bild. Det första som slår en är det låga antalet döda jämfört med Kinas siffror: just nu 1116 smittade och bara 6 dödsfall. Det är 0.54%. Åtminstone en av dem var en 80-årig kines i Frankrike som varit i Wuhan. Jag skulle gärna vilja veta mer om de andra 5 döda. Förmodligen är dessa också kineser. Alltså jag kan tänka mig att dödligheten kommer att stabilisera sig på ungefär 0.5%. Men dödligheten hos barn, unga, och vuxna under 40 år kommer hamna på under 0.1%.

Ointresse för statistiken utanför Kina? Jo den är ju väldigt positiv för oss och vår egen säkerhet, men det undantar inte det faktum att det är en ofattbar tragedi som utspelar sig i Kina. Dessutom finns potential att det utvecklas till en pandemi, vilket i sin tur skulle göra viruset värre än Ebola. Naturligtvis inte om man jämför risken att dö men i totalt antal dödsfall och hur det skulle påverka världen i stort.

Att bara sitta och räkna dödligheten utanför Kina betyder att man inte tar vad som sker i Kina på allvar. Det förutsätter dessutom andra saker. Att sjukvården i Kina är helt kass, vilket inte känns helt trovärdigt. Att Frankrike, Japan, Taiwan och Hong Kong inte heller lyckas rädda patienter tyder på samma sak. Att sjukvården i Hubei är i kaos efter alla smittade bidrar självklart till antalet dödsfall men folk dog redan från början där, innan sjukvården blev överbelastad.

Har viruset förändrats sedan utbrottets början? Kanske muterar det och samtidigt kan man spekulera i om det i första hand drabbar asiater, och kanske ger det dem en allvarligare infektion? Vad säger att det inte muterar igen och inom 6 månader ser det likadant ut i resten av världen som i Hubei?

Det är alldeles för många osäkra delar och man kan inte gissa, jag hoppas ju att spridningen dör ut men har ändå förstånd att inse att om man hoppas på en karantän ska göra nytta i det här läget så hoppas man förgäves. Det är som att försöka stoppa influensan som man dessutom har både vaccin och viss flockimmunitet mot och ändå är det omöjligt.

Det verkar som att det fortfarande pågår en ökning av antalet fall i Hubei i jämförelse med friskskrivna, när den kurvan vänder så kommer jag att bli mer positiv till en lycklig utgång.
Citera
2020-02-19, 14:58
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Ointresse för statistiken utanför Kina? Jo den är ju väldigt positiv för oss och vår egen säkerhet, men det undantar inte det faktum att det är en ofattbar tragedi som utspelar sig i Kina. Dessutom finns potential att det utvecklas till en pandemi, vilket i sin tur skulle göra viruset värre än Ebola. Naturligtvis inte om man jämför risken att dö men i totalt antal dödsfall och hur det skulle påverka världen i stort.

Att bara sitta och räkna dödligheten utanför Kina betyder att man inte tar vad som sker i Kina på allvar. Det förutsätter dessutom andra saker. Att sjukvården i Kina är helt kass, vilket inte känns helt trovärdigt. Att Frankrike, Japan, Taiwan och Hong Kong inte heller lyckas rädda patienter tyder på samma sak. Att sjukvården i Hubei är i kaos efter alla smittade bidrar självklart till antalet dödsfall men folk dog redan från början där, innan sjukvården blev överbelastad.

Har viruset förändrats sedan utbrottets början? Kanske muterar det och samtidigt kan man spekulera i om det i första hand drabbar asiater, och kanske ger det dem en allvarligare infektion? Vad säger att det inte muterar igen och inom 6 månader ser det likadant ut i resten av världen som i Hubei?

Det är alldeles för många osäkra delar och man kan inte gissa, jag hoppas ju att spridningen dör ut men har ändå förstånd att inse att om man hoppas på en karantän ska göra nytta i det här läget så hoppas man förgäves. Det är som att försöka stoppa influensan som man dessutom har både vaccin och viss flockimmunitet mot och ändå är det omöjligt.

Det verkar som att det fortfarande pågår en ökning av antalet fall i Hubei i jämförelse med friskskrivna, när den kurvan vänder så kommer jag att bli mer positiv till en lycklig utgång.

Du har alldeles rätt i att det är en tragedi för Kina och världen i stort men det jag vill få fram är att nu när vi har över 1000 fall internationellt så kan vi göra vissa prognoser. I början spekulerades det om att Kina mörklägger siffror och jag postade själv flertalet inlägg om det. Såhär i efterhand när vi har gott om statistik själva kan vi fastslå att Kina inte har mörkat siffror. Kanske drabbar viruset asiater extra hårt men det är hursomhelst förbluffande att västerlänningar verkar tillfriskna efter en period av milda förkylningssymptom. Den där tysken som jag tror var den första smittade infödda personen i Europa som blev smittad blev ju frisk efter 2 dagars snorig näsa... eller rättare sagt han blev symptomfri efter 2 dagar men hade viruset i kroppen och smittade troligtvis ner andra av den anledningen.

Sen kan ju viruset mutera och bli superdödligt, men varför skulle det? Det är väl vanligare att det är tvärtom, och alldeles oavsett så måste ju alla vara överens om att det är en ytterst långsam spridning utanför Kina.
Citera
2020-02-19, 15:04
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:

https://www.theguardian.com/world/2020/feb/18/coronavirus-kills-chinese-film-director-family-wuhan-covid-19
Citat:
Chang had nursed his father at home after he fell sick in late January. He took the older man to several hospitals, but could not find a bed, Caixin reported. On 28 January he was the family’s first victim but others had already become infected.
=
Inte ens en "kändis" lyckades få sjuksäng i Wuhan. => 4 döda i hemmet + frun tycks vara illa däran.
&
Undergruppen "Kines + Wuhan" har extra hög dödlighet. Riskgrupp "Kines" ligger antagligen på ca:2% dödlighet (ren bedömning pga osäkerhet i redovisade siffror).
Gruppen "icke-kines" har än så länge klarat sig utan dödsfall..
Citera
2020-02-19, 15:12
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskurk
https://www.theguardian.com/world/2020/feb/18/coronavirus-kills-chinese-film-director-family-wuhan-covid-19

=
Inte ens en "kändis" lyckades få sjuksäng i Wuhan. => 4 döda i hemmet + frun tycks vara illa däran.
&
Undergruppen "Kines + Wuhan" har extra hög dödlighet. Riskgrupp "Kines" ligger antagligen på ca:2% dödlighet (ren bedömning pga osäkerhet i redovisade siffror).
Gruppen "icke-kines" har än så länge klarat sig utan dödsfall..

Då behöver vi veta mer om varför kineser är så hårt drabbade när vi (än så länge) klarat oss utan ett endaste dödsfall. Inga kritiskt sjuka heller vad jag vet.
Citera
2020-02-19, 15:12
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Men gud, kan ni ta era konflikter på PM istället så vi andra slipper läsa? Tycker synd om mod som behöver rensa 1/3 av tråden.
Samma här. Man märker ganska tydligt vilka som är här för att diskutera COVID-19 & dess effekter, och vilka som bara är här för att spela tuffa på internet alternativt mucka gräl.

Citat:
Då behöver vi veta mer om varför kineser är så hårt drabbade när vi (än så länge) klarat oss utan ett endaste dödsfall. Inga kritiskt sjuka heller vad jag vet.

ACE2-receptorer i lungorna, asiater har många fler än andra raser. Har stått om det en hel del i tråden, så sent som bara för några dagar sedan.
Citera
2020-02-19, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det tror jag också. Helt säkert sitter journalister och har har henne på sin planeringskalender.
hur länge har hon varit sjuk, vet du eller nån annan?
Citera
2020-02-19, 15:24
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Sverige har snart testat 200 personer för smittan, en rapporterad smittad som har isolerats.

Du är inte nöjd med detta förstår jag och du vill att Sverige ska göra mer, frågan är vad mer du tycker att Sverige ska göra? Mycket tjat om organisering från din sida men lite konkreta förslag på förbättring, som en abstrakt symfoni av gubbgnäll.

Helt rätt iakttagelse!

Sjukvården testar de som ska testas, man får fram ett svar på huruvida personen bär på smittan.
Hittills har endast en person visat sig vara smittad.

I samhället sker ingen smittspridning, men ändå kritiserar man myndigheterna för att vara så sega.

Detta går inte ihop, exakt VAD ska myndigheterna göra bättre?
Citera
2020-02-19, 15:25
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Samma här. Man märker ganska tydligt vilka som är här för att diskutera COVID-19 & dess effekter, och vilka som bara är här för att spela tuffa på internet alternativt mucka gräl.

ACE2-receptorer i lungorna, asiater har många fler än andra raser. Har stått om det en hel del i tråden, så sent som bara för några dagar sedan.

Okej gör det så stor skillnad alltså? Beror det på att deras lungor skadats av luftföroreningarna i Kina eller något annat?
Citera
2020-02-19, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av professorpuss
hur länge har hon varit sjuk, vet du eller nån annan?

Hon har varit sjuk sedan den 28 januari, inlagd två dagar senare enligt bifogade länk.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/20-ariga-kvinnan-smittades-av-viruset-vid-resa

Citat:
Den kvinna som nu har konstaterats ha smittats av coronaviruset gjorde detta vid en resa i Wuhanområdet i Kina i början av året.

Då kvinnan, som är i 20-årsåldern, återkom från Kina den 24 januari var hon symtomfri. Hon insjuknade med hosta den 28 januari kontaktade sedan vården två dagar senare Efter provtagning visade det sig att hon hade smittats med Coronaviruset.
Citera
2020-02-19, 15:35
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Du har alldeles rätt i att det är en tragedi för Kina och världen i stort men det jag vill få fram är att nu när vi har över 1000 fall internationellt så kan vi göra vissa prognoser. I början spekulerades det om att Kina mörklägger siffror och jag postade själv flertalet inlägg om det. Såhär i efterhand när vi har gott om statistik själva kan vi fastslå att Kina inte har mörkat siffror. Kanske drabbar viruset asiater extra hårt men det är hursomhelst förbluffande att västerlänningar verkar tillfriskna efter en period av milda förkylningssymptom. Den där tysken som jag tror var den första smittade infödda personen i Europa som blev smittad blev ju frisk efter 2 dagars snorig näsa... eller rättare sagt han blev symptomfri efter 2 dagar men hade viruset i kroppen och smittade troligtvis ner andra av den anledningen.

Sen kan ju viruset mutera och bli superdödligt, men varför skulle det? Det är väl vanligare att det är tvärtom, och alldeles oavsett så måste ju alla vara överens om att det är en ytterst långsam spridning utanför Kina.

Jag får både hålla med och emot, vi kan göra vissa prognoser och de ser bra ut för vår del. Eller mindre oroande är kanske ett bättre uttryck.
Viruset kan mutera åt alla håll, det är väl 50/50 hur ett virus muterar. Blir det mindre dödligt så sprids det lättare och tvärtom. Det vore ju olyckligt minst sagt om det muterade på värsta tänkbara sätt. Men om den biten får vi ju vara ärliga och säga att våra spekulationer är vatten värda. Vi får helt enkelt se när vi har facit i hand.

Ja det är anmärkningsvärt hur västerlänningar reagerar på viruset enligt de få fall vi har att tillgå. Det är ju väldigt få i Västvärlden som drabbats, fortfarande är det väl mestadels asiater som antingen bor i väst eller som rest runt som turister.

Vad gäller att Kina har varit öppen med siffrorna, det kan väl ändå ingen påstå att de har varit? Människor försvinner och inga bilder eller reportage kommer från Hubei annat än statlig information. Såklart vill kanske inte så många resa dit som det ser ut, tänker då på journalister, men någon sensationslysten murvel finns det säkert men får de tillträde att resa dit? Knappast troligt. Vad vi ser på läckta bilder är spökstäder. Det är helt enkelt för mycket som visar på att Kina inte tillåter folket att själva uttala sig utan rädsla för repressalier. Kontentan av det är att alla siffror från Kina måste tas med en rejäl slev salt.

Skulle man nu tolka det som sker så verkar viruset vara mest smittsamt vid epicentrum och ge betydligt allvarligare sjukdomsförlopp. Kanske försvagas viruset när det passerat genom en del värdar genom viss mutation.

Jag har en del teorier som kanske gör sig bäst i konspirationsdelen, men ursprunget av viruset är oerhört viktigt om man vill förstå vad vi har att förvänta oss för utgång av den här historien. Att tro att Kina inte skulle mörka är som att ta Pravda som sanningsenligt i forna Sovjetunionen, det händer bara inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in