Covid-19 har verkligen visat hur sårbart samhällen är för falsk ryktesspridning och hur lätt det är att påverkas av folk med en uppenbar agenda som uppmanar till hysteri. Flera såna har jag sett på youtube och andra ställen, s.k. "experter" som talar som om det här vore nya böldpesten, en sån vet jag finns på youtube och som definitivt har ett ekonomiskt intresse i folks panik. Svenska myndigheter har faktiskt hanterat det här galant. Man har tagit över hundra tester, isolerat folk, och samtidigt undvikit att sprida panik genom hysterisk propaganda.
Det här är ett växande samhällsproblem. Vi ska ha alternativa medier och det är positivt, men den här omfattande smörjan som spridits överallt på internet är verkligen tröttsam. Allt från att viruset är ett genmodifierat biologiskt vapen med HIV-massa som gör det kroniskt, till att vara CIA:s ansträngningar att försvaga Kina.
Hädanefter kommer jag att låta experter göra sitt jobb, och till dem kommer jag att lyssna. När det gäller virus, i alla fall.