Citat:
Ursprungligen postat av
Roskors
Läs denna artikel. I lugn och ro:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRwoMO/alder-avgorande-for-risken-att-do-av-viruset
Sen vill jag att du tar med i beräkningen det faktum att viruset varit som mest våldsamt i Hubei, och att här i Europa eller Amerika så har det inte varit mer än en vanlig influensa. Dödligheten kommer därför att bli ännu lägre, och den sjunker för varje vecka som går.
Artikeln som jag länkar hänvisar till siffror som går att styrka på annat håll också. Dödligheten för personer under 40 är 0.2% och denna siffra kommer att bli betydligt lägre, troligtvis under 0.1%.
Jag ber om ursäkt, jag tog bort mitt inlägg (det du citerade) eftersom du ju hade tre länkar i ditt ursprungliga inlägg.
Har "läst på" och ser vad du menar om ålders-, etnicitets-samband.
Vad du däremot inte tar i beaktande är den srora risken att få COVID-19 IGEN, efter att man överlevt en gång, varvid viruset går på hjärtat, och man riskerar en hjärtinfektion med efterföljande död av hjärtfel. I Kina har det till synes varit yngre män och kvinnor, blandat med äldre män och kvinnor, som fallit ihop knall och fall.
Det florerade en uppgifter på nätet tidigt, kanske redan första veckan i januari att folket i Wuhan skulle drabbas hårdare än andra eftersom att många skulle ha deltagit i vacciner under testproduktion, som kan ha gjort saken än värre för dem.
Vad tror du om detta? Jag kan dock inte hitta länken längre, förmodligen borttagen (förr kunde man googla den, men jag ansåg själv att den verkade oseriös.)