2020-02-19, 12:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Expressen har en länk om det.
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/findus-torsk-skeppas-till-kina-for-att-fileas-/
Tack, då var det slutköpt av Findus. Kom precis på att vi handlar oftast på en ICA stormarknad och där senaste året i stort sett endast köpt ICA's torsk. Drog därför en suck av lättnad när jag läste:
Icas färska torsk fileas och paketeras i Sverige, säger Niklas Warén, hållbarhetschef på Ica Sverige
Citera
2020-02-19, 12:33
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Gäller detta bara ombord på skeppet då eller eftersom den enda länken i ditt inlägg handlar om skeppet?
Läs denna artikel. I lugn och ro: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRwoMO/alder-avgorande-for-risken-att-do-av-viruset

Sen vill jag att du tar med i beräkningen det faktum att viruset varit som mest våldsamt i Hubei, och att här i Europa eller Amerika så har det inte varit mer än en vanlig influensa. Dödligheten kommer därför att bli ännu lägre, och den sjunker för varje vecka som går.

Artikeln som jag länkar hänvisar till siffror som går att styrka på annat håll också. Dödligheten för personer under 40 är 0.2% och denna siffra kommer att bli betydligt lägre, troligtvis under 0.1%.
Citera
2020-02-19, 12:35
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Har nu googlat men inte hittat någon ny information om kvinnan i Jönköping.
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

Enligt denna är hon fortfarande sjuk.
Citera
2020-02-19, 12:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vi skulle kunna skjuta av alla j*vla vildsvin som bara ställer till problem i marker och trafiken.

Absolut! Det köttberget räcker ett tag... Det enda man behöver tänka på, är ju att genomsteka deras fläsk ordentligt, med tanke på trikinerna. Men de är - med alla problem de orsakar - en utmärkt proteinkälla att ha i reserv!
Citera
2020-02-19, 12:37
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

Enligt denna är hon fortfarande sjuk.
Japp och hon är kines och har varit i Wuhan.
Citera
2020-02-19, 12:37
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Fan har du ens läst mitt inlägg? Jag har länkat källor. En expert säger att 70% inte får några symptom. En annn än säger att 80% får milda symptom. Dödligheten (baserat på siffror huvudsakligen från Wuhan) uppger en dödlighet på 0.2% för personer under 40 år. Tro mig - den kommer att sjunka ännu mer när fler blir smittade internationellt. Typ ingen förutom redan svårt sjuka under 40 kommer att dö. Inte ett enda barn under 9 år har dött - inte ens i Hubei. Vi har än så länge haft totalt 43 fall i Europa och 1 dödsfall av en 80-årig kinesisk kvinna som varit i Wuhan. Inte ett enda dödsfall av en västerlänning, inte en enda kritiskt sjuk.

Edit: jag må ha uppfattat det fel för han sa att 70% av den specifika gruppen han hade koll på uppvisade inga symptom. Men 80% uppvisar bara milda symptom vid smitta.

0,2% för Wuhan!!! Du kan väl inte räkna bort äldre och unga/äldre med kroniska sjukdomar i statistiken för att det ser bättre ut.
Är du helt ensam?
Vi andra har familj och släktingar som är både unga med vanliga kroniska sjukdomar och äldre familjemedlemmar som vi absolut inte vill skall dö i ett skitvirus.
Citera
2020-02-19, 12:41
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
0,2% för Wuhan!!! Du kan väl inte räkna bort äldre och unga/äldre med kroniska sjukdomar i statistiken för att det ser bättre ut.
Är du helt ensam?
Vi andra har familj och släktingar som är både unga med vanliga kroniska sjukdomar och äldre familjemedlemmar som vi absolut inte vill skall dö i ett skitvirus.

0.2% för Wuhan där statistiken ser allra värst ut ja. I väst är den ännu lägre.

Viruset är ju allvarligt på så sätt att det slår hårt mot redan gamla/sjuka. Men på dig låter det som att unga, friska personer dör på löpande band. Det är en felaktig beskrivning. Det har nu klart och tydligt, med stabil vetenskaplig grund, kunnat konstateras att det här nya viruset inte är ett domedagsvirus. Antalet nya fall minskar också procentuellt varje dag nu och det hela ser verkligen positivt ut. Angående äldre och sjuka här i Sverige så är det än så länge liten risk att dö i covid-19.
Citera
2020-02-19, 12:43
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Läs denna artikel. I lugn och ro: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRwoMO/alder-avgorande-for-risken-att-do-av-viruset

Sen vill jag att du tar med i beräkningen det faktum att viruset varit som mest våldsamt i Hubei, och att här i Europa eller Amerika så har det inte varit mer än en vanlig influensa. Dödligheten kommer därför att bli ännu lägre, och den sjunker för varje vecka som går.

Artikeln som jag länkar hänvisar till siffror som går att styrka på annat håll också. Dödligheten för personer under 40 är 0.2% och denna siffra kommer att bli betydligt lägre, troligtvis under 0.1%.
Jag ber om ursäkt, jag tog bort mitt inlägg (det du citerade) eftersom du ju hade tre länkar i ditt ursprungliga inlägg.
Har "läst på" och ser vad du menar om ålders-, etnicitets-samband.

Vad du däremot inte tar i beaktande är den srora risken att få COVID-19 IGEN, efter att man överlevt en gång, varvid viruset går på hjärtat, och man riskerar en hjärtinfektion med efterföljande död av hjärtfel. I Kina har det till synes varit yngre män och kvinnor, blandat med äldre män och kvinnor, som fallit ihop knall och fall.

Det florerade en uppgifter på nätet tidigt, kanske redan första veckan i januari att folket i Wuhan skulle drabbas hårdare än andra eftersom att många skulle ha deltagit i vacciner under testproduktion, som kan ha gjort saken än värre för dem.
Vad tror du om detta? Jag kan dock inte hitta länken längre, förmodligen borttagen (förr kunde man googla den, men jag ansåg själv att den verkade oseriös.)
Citera
2020-02-19, 12:43
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
0.2% för Wuhan där statistiken ser allra värst ut ja. I väst är den ännu lägre.

Viruset är ju allvarligt på så sätt att det slår hårt mot redan gamla/sjuka. Men på dig låter det som att unga, friska personer dör på löpande band. Det är en felaktig beskrivning. Det har nu klart och tydligt, med stabil vetenskaplig grund, kunnat konstateras att det här nya viruset inte är ett domedagsvirus. Antalet nya fall minskar också procentuellt varje dag nu och det hela ser verkligen positivt ut. Angående äldre och sjuka här i Sverige så är det än så länge liten risk att dö i covid-19.

Läs mitt inlägg igen och återkom
Citera
2020-02-19, 12:45
Avslutad
2 stycken ska vara smittade i Iran enligt text tv.
Citera
2020-02-19, 12:48
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Jag ber om ursäkt, jag tog bort mitt inlägg (det du citerade) eftersom du ju hade tre länkar i ditt ursprungliga inlägg.
Har "läst på" och ser vad du menar om ålders-, etnicitets-samband.

Vad du däremot inte tar i beaktande är den srora risken att få COVID-19 IGEN, efter att man överlevt en gång, varvid viruset går på hjärtat, och man riskerar en hjärtinfektion med efterföljande död av hjärtfel. I Kina har det till synes varit yngre män och kvinnor, blandat med äldre män och kvinnor, som fallit ihop knall och fall.

Det florerade en uppgifter på nätet tidigt, kanske redan första veckan i januari att folket i Wuhan skulle drabbas hårdare än andra eftersom att många skulle ha deltagit i vacciner under testproduktion, som kan ha gjort saken än värre för dem.
Vad tror du om detta? Jag kan dock inte hitta länken längre, förmodligen borttagen (förr kunde man googla den, men jag ansåg själv att den verkade oseriös.)

Det förekommer säkert obehagliga komplikationer. Men enligt experter så verkar det råda konsensus om att dödligheten som vi ser just nu kommer att minska betydligt mer, även andelen allvarligt/kritiskt sjuka. T.ex. i Wuhan så tas bara de allra sjukaste in för situationen där är katastrofal. Troligtvis ligger folk hemma och kurerar sig hemma, och många har säkert redan återhämtat sig väl.

Varför viruset varit betydligt mer aggressivt i Wuhan än i övriga delar av världen kan bero på många olika saker. Jag tror den största orsaken är att smittan kom därifrån, sedan har den ebbat ut för att kunna spridas så mycket som möjligt. En annan är den otroligt dåliga luften där som inte kan jämföras med den luft vi har i svenska städer.
Citera
2020-02-19, 12:50
Medlem
Citat:
Nej nu ska du ta och sluta sprida massa rykten och förhålla dig till fakta. Det är oansvarigt och dumt att utmåla det här viruset som farligare än vad det är.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/bekraftat-99-passagerare-till-smittade-av-coronaviruset-pa-kryssningsfartyg

Ta en titt på statistiken internationellt så ser du en förbluffande låg dödlighet, även i Kina då merparten av alla döda är äldre/kroniskt sjuka.

Dödligheten utanför Kina: 0.54% och detta inklusive kineser. Källa: https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

Av samtliga infektioner klassificerades 80,9 procent som milda, medan 13,8 procent drabbades av en "allvarig" infektion. För 4,7 procent av de drabbade blev tillståndet "kritiskt".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRwoMO/alder-avgorande-for-risken-att-do-av-viruset

Dödligheten är ÄNNU LÄGRE utanför Kina och kommer fortfarande att sjunka. Det har förbryllat oss i tråden varför just i Wuhan det är kritiskt och i övriga delar av världen som en normal förkylning. Sluta sprid alarmistisk hysterisk propaganda.

Edit: dödligheten hos barn under 9 år är 0%. Dödligheten för vuxna upp till 39% är 0.2% och jag kan garantera att dödligheten kommer att sjunka här markant. Kanske är dödligheten för människor under 40 0.01% eller nåt. Nu har vi över 1000 fall internationellt och mig veterligen har ingen europé eller amerikan dött som inte varit kines och kontakt med ursprungskällan till smittan. Skulle vilja påstå att dödligheten hos västerlänningar är 0.1% alla grupper just nu.
Bra inlägg med faktainnehåll och inte vilt spekulerande. Tror doomers blev ledsna i ögat då alla 6 i Stockholm var falskt alarm.
De fakta som kommer stödjer en nedgående trend på dödlighet, den lär sjunka ordentligt närmsta veckan/veckorna. Härligt med goda nyheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in