2020-02-19, 10:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Kan förklaras, ja. Mycket viktig detalj. Att då vara emot alla försök att vilja förklara det på annat sätt, för att det går emot ens egna tro... Ja, då är vi absolut inne på religiöst område.
I drygt 28000 inlägg har ni som TROR på en platt jord erbjudits att förklara hur man skulle kunna få ihop er hypotes, utan att ni lyckats.

Om du anser att det är att vara emot andra hypoteser än den det råder mer eller mindre totalt konsensus om, så visst.

Har du något förslag på vad man ska kalla en person som avvisar precis alla evidens som läggs fram för en sfärisk planet?
Citera
2020-02-19, 10:36
Medlem
Varför är det så svårt att göra en korrekt karta över den platta jorden? Det borde väl inte vara så svårt att göra en karta över en platt jord om jorden är platt?
Citera
2020-02-19, 10:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Har du något förslag för vad vi ska kalla en person som avvisar alla försök att förklara en teori på andra sätt än vad personen själv blivit lärd är sanningen?
Är det något i den teorin som du har problem med, så är du mer än välkommen att falsifiera den.

Och har varit i drygt 28000 inlägg.

Det finns absolut ingenting som hindrar dig eller någon annan att göra just det. Men att du inte förstår är inte en falsifiering. Att du inte förstår är inte heller en anledning till att det inte skulle stämma.

Jag förstår ärligt talat inte hur man kan få ihop vissa mekaniska urverk, något jag anser helt klart beror på okunskap från min sida - Inte på att världens alla urmakare ingår i någon konspiration där de hittat på allt och att mekaniska urverk istället drivs av några osynliga andar vars existens jag inte kan förklara.
Citera
2020-02-19, 10:49
Medlem
Citat:
Du missförstår det jag skriver.

Om vi inte vet hur en mekanism fungerar, så kan vi inte säga att den inte kan förklara en viss observation.
Förstår du verkligen inte det resonemanget?
Här kommer åter igen ett filmklipp på hur Turning Torso döljs av vatten mer och mer ju längre bort observatören är.
Den logiska slutsatsen de flesta gör är att vattnet består av en kurva.
Vilken slutsats drar du av denna observation?
Citera
2020-02-19, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Här kommer åter igen ett filmklipp på hur Turning Torso döljs av vatten mer och mer ju längre bort observatören är.
Den logiska slutsatsen de flesta gör är att vattnet består av en kurva.
Vilken slutsats drar du av denna observation?

Jag drar slutsatsen att saker försvinner vid horisonten. Jag drar inte slutsatsen att det beror på en kurva, eftersom jag aldrig kan se sagda kurva i övrigt. Den är teoretisk, i allra högsta grad.

Här är en video som visar att du inte måste använda dig av en teoretisk kurva för att förklara ett sådant fenomen:
https://youtu.be/R2OwcfF3JpE
Citera
2020-02-19, 10:57
Medlem
Citat:
Får man inte ställa frågor?

Det är det enda du gör, ställer frågor och motfrågor!
När du faktiskt får ett riktigt svar så säger du bara "fantasi"

Otroligt tröttsam person är du.
Du har fått faktiska bevis, du har fått allt du har bett om.
Vi väntar fortfarande på att du ska svara på olika saker
Ett "jag vet inte" och " fantasier" funkar inte längre.

Ne, vi vet att att verkligen att du inte vet, och den enda som lider av fantasier är faktiskt du.
Citera
2020-02-19, 11:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Känner du någon urmakare som sysslar med mekaniska verk som skulle omsvepa en platt jord? Få hit honom i tråden så kanske han kan ge oss lite insikt i hur det skulle kunna fungera!
Det var en liknelse som handlade om att det man inte förstår inte behöver innebära att det är fel.

Beklagar verkligen att jag tog med en sådan till dig. Borde förstått att du inte skulle kunna ta in den.

Vi får börja om från början istället: Vad har du för evidens för en platt jord? Att den i vissa lägen ser platt ut skulle innebära att den är platt har redan falsifierats.
Citera
2020-02-19, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det var en liknelse som handlade om att det man inte förstår inte behöver innebära att det är fel.

Beklagar verkligen att jag tog med en sådan till dig. Borde förstått att du inte skulle kunna ta in den.

Vi får börja om från början istället: Vad har du för evidens för en platt jord? Att den i vissa lägen ser platt ut skulle innebära att den är platt har redan falsifierats.

Och min kommentar försökte upplysa dig om att du inte kan falsifiera något du inte förstår. Beklagar verkligen att jag försökte få dig att förstå det, borde förstått att du inte skulle kunna ta in det.

Mitt evidens för att jorden är platt är dels att den alltid ser platt ut, och att ni inte kan erkänna möjligheten att den alltid ser platt ut för att den är platt, ni har något märkligt problem att tänka utanför boxen ni alltid blivit placerade i. Tycker du det är en bra falsifiering av en platt jord när du säger "den kan se platt ut även om den är rund."?
Senast redigerad av Dendummasillen 2020-02-19 kl. 11:11.
Citera
2020-02-19, 11:15
Medlem
Citat:
Mitt evidens för att jorden är platt är dels att den alltid ser platt ut,

Stämmer inte!
Jorden ser inte alltid platt ut.
Det har vi kommit fram till men du kan inte förstå och vägrar inse detta och skall alltid avsluta med något spydigt som:
Citat:
Men det förstår inte en individ som saknar självinsikt.

Pratar du om dig själv nu eller?!

eller t.ex, att vi har blivit hjärntvättade sen barn att jorden är rund!
För fan, vi är skolade människor, som kan tänka själva. Med alla experiment så har vi kommit fram till vissa resultat!
Dina experiment är falska och motbevisade.

Seså, gå vidare nu för nu är vi tillbaka på ruta noll igen:
Citat:
Mitt evidens för att jorden är platt är dels att den alltid ser platt ut,
Citera
2020-02-19, 11:16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vad har jordens eventuellt platta form att göra med hur vi skulle förklara en mekanism som pågår långt ovan mark?

Därför att någon konstig mekanik långt ovan mark skulle behövas för att förklara plattjorden. Dagens vetenskap om hur himlakropparna rör sig går inte ihop med teorin om att jorden skulle vara platt.
Citera
2020-02-19, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Därför att någon konstig mekanik långt ovan mark skulle behövas för att förklara plattjorden. Dagens vetenskap om hur himlakropparna rör sig går inte ihop med teorin om att jorden skulle vara platt.

Yes, det stämmer att det krävs en annan förklaring än den du blivit lärd är sann. Vad är din poäng?
Citera
2020-02-19, 11:21
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Citat:
Mitt evidens för att jorden är platt är dels att den alltid ser platt ut, och att ni inte kan erkänna möjligheten att den alltid ser platt ut för att den är platt, ni har något märkligt problem att tänka utanför boxen ni alltid blivit placerade i. Tycker du det är en bra falsifiering av en platt jord när du säger "den kan se platt ut även om den är rund."?

Men jorden ser ALDRIG platt ut. Om den var platt skulle vi kunna se saker på väldigt långt håll, men mindre och otydligare ju längre bort de befann sig. Nu ser vi istället en skarp kant på ett bestämt avstånd.

(Och nu var jag så dum så jag skrev ett inlägg i den mest korkade konspirationstråden på forumet. Jag beklagar.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in