2020-02-18, 21:44
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Som jag redan sagt så är jag okej med idén att jorden ska se platt ut på 10.000 meters höjd, även på en rund jord. Det är även helt okej på en platt.

Mitt problem är när ni visar mig bilder tagna på avsevärt lägre höjder, och säger att där kan man minsann tydligt se jordens kurvatur.

Can't have it both ways, anser jag.
Det är inte both ways. Båda observationerna stämmer med globmodellen.
Citera
2020-02-18, 21:49
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej, jag pratar om kurvatur sett hur du än vill, till exempel vågrätt som i bilden på bron.
Hur menar med "vågrätt som i bilden på bron"?

Citat:
"Effekter av den runda jorden" kräver att du fantiserar en rund jord som orsak till dessa effekter.
Inte alls, det blir en logisk följd av iakttagelser av effekten.
Tills en alternativ förklaring till hur solen skymmas av horisonten och lysa på molnens undersida, exempelvis, presenteras.

Citat:
Jag sysslar inte med bilder som bekräftelse för min världsbild, det är det ni som gör.
Då får du leva med att de iakttagelser du gör stämmer med globmodellen.
Citera
2020-02-18, 21:54
Medlem
Citat:
"Effekter av den runda jorden" kräver att du fantiserar en rund jord som orsak till dessa effekter.

Fenomen, t.ex. att solen lyser på undersidan av molnen, eller att stjärnorna snurrar åt olika håll på norra restp. södra sidan. Dessa kan inte förklaras på en platt jord.

Bättre skrivet?

Citat:
Jag sysslar inte med bilder som bekräftelse för min världsbild, det är det ni som gör.

Varför tjatar du då en ziljon ggr att du vill se en bild på din jävla kurva!?
Citera
2020-02-18, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Fenomen, t.ex. att solen lyser på undersidan av molnen, eller att stjärnorna snurrar åt olika håll på norra restp. södra sidan. Dessa kan inte förklaras på en platt jord.

Bättre skrivet?

Varför tjatar du då en ziljon ggr att du vill se en bild på din jävla kurva!?

Jag har aldrig sett solen lysa på undersidan av molnen. Om jorden var rund, så borde det ske typ... varje dag? Kanske inte är något jag lagt märke till bara.

Du kan såklart anta jordens runda form med hjälp av dina ovanstående observationer, det är jag helt med på. Det du samtidigt gör dock, är ju att du tänker dig stjärnhimlen som den är i din heliocentriska lära, dvs ett tomt utrymme. Ovanför en platt jord så är det väl ändå någonting nästintill mekaniskt? Det rör sig ovanför oss, vi rör oss inte. Hur vet du hur denna mekanism skulle fungera över en platt jord? Jag har då ingen aning.
Citera
2020-02-18, 22:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag har aldrig sett solen lysa på undersidan av molnen. Om jorden var rund, så borde det ske typ... varje dag?

Du kan såklart anta jordens runda form med hjälp av dina ovanstående observationer, det är jag helt med på. Det du samtidigt gör dock, är ju att du tänker dig stjärnhimlen som den är i din heliocentriska lära, dvs ett tomt utrymme. Ovanför en platt jord så är det väl ändå någonting nästintill mekaniskt? Det rör sig ovanför oss, vi rör oss inte. Hur vet du hur denna mekanism skulle fungera över en platt jord? Jag har då ingen aning.
Att solen lyser på undersidan av molnen när den precis gått ner är mycket vanligt och oavsett heliocentrisk eller geocentrisk världsbild så stämmer inte detta med en platt jord om man inte vore närmare än högst några mil från kanten vilket även du måste förstå att vi inte är.
Oavsett om solen drivs av fusion, elektricitet osv så kan den inte lysa upp undersidan av molnen om den spiralkretsar ovanpå en platt jord om den inte befinner sig lägre än molnen.
Senast redigerad av Jonas1968 2020-02-18 kl. 22:19.
Citera
2020-02-18, 22:31
Medlem
Citat:
Jag har aldrig sett solen lysa på undersidan av molnen.

Att du är blind är inte något bevis för en rund jord. Inte ett bevis för jordens form överhuvudtaget.

Citat:
Om jorden var rund, så borde det ske typ... varje dag? Kanske inte är något jag lagt märke till bara.

Nja, det är inte moln på rätt ställe varje dag. Ibland är det inga moln alls. Ibland är det så molnigt så solens strålar inte lyser igenom alls.

Citat:
Ovanför en platt jord så är det väl ändå någonting nästintill mekaniskt? Det rör sig ovanför oss, vi rör oss inte. Hur vet du hur denna mekanism skulle fungera över en platt jord?

Varför ställer du frågor? Det är ju du som skall förklara dessa fenomen på en platt jord. Om du vill göra det med mekanism så varsågod. Vi är av idel öra, vi har väntat i över 28000 inlägg.

Citat:
Jag har då ingen aning.

Det har vi allt märkt. Behövs inte påpekas.
Citera
2020-02-18, 23:43
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Jag har aldrig sett solen lysa på undersidan av molnen. Om jorden var rund, så borde det ske typ... varje dag? Kanske inte är något jag lagt märke till bara.

Men spelar du charader nu igen?

Självklart har du sett solen lysa på undersidan av molnen. 1000-tals gånger.

Är detta också ett spel för att låtsas att du tror på en platt jord? Lite småkul faktiskt, att låtsas att du aldrig sett moln belysas underifrån
Senast redigerad av Jazzil 2020-02-18 kl. 23:47.
Citera
2020-02-19, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Att du är blind är inte något bevis för en rund jord. Inte ett bevis för jordens form överhuvudtaget.

Nja, det är inte moln på rätt ställe varje dag. Ibland är det inga moln alls. Ibland är det så molnigt så solens strålar inte lyser igenom alls.

Varför ställer du frågor? Det är ju du som skall förklara dessa fenomen på en platt jord. Om du vill göra det med mekanism så varsågod. Vi är av idel öra, vi har väntat i över 28000 inlägg.

Det har vi allt märkt. Behövs inte påpekas.

Får man inte ställa frågor?

Det roliga är, du har heller ingen aning om hur en eventuell mekanism fungerar över en platt jord. Ändå för du dig som att du har det, eftersom du går med en vanföreställning i stil med "det kan inte förklaras på en platt jord."

👍
Senast redigerad av Dendummasillen 2020-02-19 kl. 00:36.
Citera
2020-02-19, 07:20
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det roliga är, du har heller ingen aning om hur en eventuell mekanism fungerar över en platt jord.
Det är ingen som vet hur en platt jord fungerar eftersom jorden inte är platt. Två poler på stjärnhimlen förklaras enkelt med sfärisk jord och läggs till listan av oförklarliga fenomen om jorden är platt.

Citat:
Ändå för du dig som att du har det, eftersom du går med en vanföreställning i stil med "det kan inte förklaras på en platt jord."
👍
Så länge det inte kan förklaras så är det ett faktum att det inte kan förklaras, inte en vanföreställning.
Citera
2020-02-19, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är ingen som vet hur en platt jord fungerar eftersom jorden inte är platt. Två poler på stjärnhimlen förklaras enkelt med sfärisk jord och läggs till listan av oförklarliga fenomen om jorden är platt.

Så länge det inte kan förklaras så är det ett faktum att det inte kan förklaras, inte en vanföreställning.

Du missförstår det jag skriver.

Om vi inte vet hur en mekanism fungerar, så kan vi inte säga att den inte kan förklara en viss observation.
Förstår du verkligen inte det resonemanget?
Citera
2020-02-19, 10:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Om vi inte vet hur en mekanism fungerar, så kan vi inte säga att den inte kan förklara en viss observation.
Förstår du verkligen inte det resonemanget?
Så när något mer än väl tydligt kan förklaras så ska vi ändå fantisera ihop en annan förklaring som ingen vet något om?

Som religion?
Citera
2020-02-19, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Så när något mer än väl tydligt kan förklaras så ska vi ändå fantisera ihop en annan förklaring som ingen vet något om?

Som religion?

Kan förklaras, ja. Mycket viktig detalj. Att då vara emot alla försök att vilja förklara det på annat sätt, för att det går emot ens egna tro... Ja, då är vi absolut inne på religiöst område.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in