2020-02-19, 00:23
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Tegnell har i stort sett gjort alla rätt hittills, nästan 200 testade och endast en rapporterad smittad, många är nog provocerade för att han är lugn och saklig.

Jag är inte ett dugg provocerad. Jag vill bara nämna Olsen i Norge, Karjalainen i Finland och Svavar från Island, de har inte sagt ett dugg och har inga smittade heller?!

Vari, skulle provokationen ligga..?
Citera
2020-02-19, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solo-112
Det här kommer att rulla runt, snart kontrollerat via vaccin. Men det är som alltid, det kommer att drabba de fattigaste först och sist..
Mm... och gör redan. Förmodligen är ju tiotusentals döda i viruset men Kina mörkar vittnar fler & fler medier om. Kina rättfärdigar beteendet med att de ”räknar på annat sätt”. Bullshit! De mörkar och tystar de som vittnar om annat.
Citera
2020-02-19, 00:24
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Nä, den korrekta analysen var/är att _alla människor som kan gå_, ska söka sig till solitära miljöer vid utbrott av en Pandemi. Det kommer nämligen att öka deras förmåga till överlevnad.

OK, men då har vi nog samma syn utifrån det jag ser som mina möjligheter. Problemet är att många människor i tätbebyggelsen har just satsat allt sitt kapital att bo i tex en lägenhet centralt utan möjlighet att förflytta sig bort från kontakt med potentiella smittobärare.

Fördelen med västvärlden är att många jobbar inom yrken där du inte behöver befinna dig på en plats där många människor samlas, dvs fabriker och andra klassiska arbetarmiljöer.
Däremot är andra serviceyrken hotade såsom sjukvård, handel och logistik. Det kan bli problematiskt att lösa.
Citera
2020-02-19, 00:28
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Det här kommer att rulla runt, snart kontrollerat via vaccin. Men det är som alltid, det kommer att drabba de fattigaste först och sist..

Utan ett vaccin kommer detta aldrig att lösas. Att prioritera denna forskning är nog avgörande för mänskligheten.
Citera
2020-02-19, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Noterade en del frågor och kommentarer i tråden.

SARS och MERS - SARS hade en högre dödlighet och var smittsamt, men den värsta smittsamheten låg under vecka 2, då blir det enklare att fånga upp sjuka människor innan de smittar andra. MERS smittsamhet var låg mellan människor, däremot hög från dromedarer. Det gjorde att man även kunde stoppa smittan på ett tidigt stadium.

COVID-19 smittar kanske redan under senare delen av inkubationstiden. Det blir egentligen helt omöjligt att stoppa en spridning om man inte inför karantän. Jag tillåter mig att tvivla på att det går att stoppa det här viruset, min gissning är att vi får leva med det. Jag har heller inga större förhoppningar på ett vaccin då det inte gått vidare bra med vaccin mot andra coronavirus.

Hjärtattacker - Ja det verkar som om det finns risk för hjärtmuskelinflammation, så kallad myocarditis. Det kan se ut som en hjärtinfarkt helt enkelt. Det fanns misstanke om det med SARS och MERS också.

https://www.acc.org//~/media/Non-Clinical/Files-PDFs-Excel-MS-Word-etc/2020/02/S20028-ACC-Clinical-Bulletin-Coronavirus.pdf
I tidigare rapporter vittnade de ju om att de döda var multisjuka (och gör delvis fortfarande). Men då hade man heller inte ännu konstaterat att covid-19 kan orsaka organsvikt etc.
Citera
2020-02-19, 00:33
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
I tidigare rapporter vittnade de ju om att de döda var multisjuka (och gör delvis fortfarande). Men då hade man heller inte ännu konstaterat att covid-19 kan orsaka organsvikt etc.

Ja det är ju naturligt att de med andra sjukdomar dör lättare och drabbas hårdare, men det behöver alltså inte vara så att man har tidigare haft hjärtproblem utan det blir som en hjärtinfarkt av inflammationen då det inflammerade området brister lättare.
Citera
2020-02-19, 00:34
Medlem
Om man har en resa bokad till Peking i påsk - bör man tänka om?
Citera
2020-02-19, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Ja men vi har en beredskap i form av MSB, annars är det ett luftslott.
Ja jag hoppas du har rätt.
Citera
2020-02-19, 00:37
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja jag hoppas du har rätt.
Du känner dig trygg med svinet Dan Eliasson vid rodret?
Citera
2020-02-19, 00:38
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej fatalister bryr sig inte. Stoiker slösar bara inte energi på sådant som man ändå inte kan förändra men gör naturligtvis det bästa möjliga av alla situationer.

Du är ju tvärklok. Det här är inte rätt tråd - och vi ska inte våldföra oss på Corona, utöver vad sjukdomen själv våldför sig på människor - men jag är ändå inte bättre människa än att jag skulle tycka det vore kul med en filosofisk diskussion.. en annan dag, i ett helt Ny forumtråd - där och då, skulle jag kunna rasa kategoriskt
Citera
2020-02-19, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Ja det är ju naturligt att de med andra sjukdomar dör lättare och drabbas hårdare, men det behöver alltså inte vara så att man har tidigare haft hjärtproblem utan det blir som en hjärtinfarkt av inflammationen då det inflammerade området brister lättare.
Jamen exakt... men frågan är ju om de verkligen var det
Citera
2020-02-19, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Du känner dig trygg med Dan Eliasson?
Nej men som tur finns det flera andra som är verksamma inom MSB. Och jag är inte heller säker på att MSB är nåt att hålla i handen när det blåser. Man jag hoppas alltså att det är så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in