2020-02-19, 00:01
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Du menar alltså att UD utåt anger ett skäl, men i själva verket bygger sitt beslut på en annan, för folket hemlig anledning? Öh, nej, jag tror inte man jobbar på det viset.

Annars tycker jag också att UD hade kunnat vara lite mer på alerten och gått ut med den här reserekommendationen för en vecka sedan. Vid det laget var det ju tydligt att Kina hade blivit ett olämpligt land att turista i. Men jag anar ingen komplott eller att fördröjningen nödvändigtvis beror på inkompetens eller så.

Jag tror inte heller att det är någon komplott. Men att UD är helt transparanta tror jag inte. Diplomati är mycket hemlighetsmakeri. Dessutom är det viktigt att inte sabba våra relationer till Kina ytterliga. Så de kommer inte att säga att de tror att den kinesiska karantänen kanske har misslyckats utan då måste de hitta på något annat skäl istället.

Men det som bekymrar mig är att samtidigt som Kina verkar vara på väg tillbaka så höjer både Sverige och Ryssland muren.
Citera
2020-02-19, 00:01
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Om detta utvecklar sig till en pandemi så kommer nog bostadskraschen drabba tätbebyggelsen. Människor kommer söka sig ut till landsbygden för att undvika smitta. Eftersom dagens arbetsmarknad med enbart fokus på tjänster är etablerad så kan de flesta med arbete idag jobba på distans. Det öppnar upp möjligheter att begränsa kontakt med andra människor vilket stoppar smittospridning.

För oss som är förberedda och har möjligheterna så handlar det om att minimera förlusterna i form av ägande i tätbebyggelse och se till att flytta ut i landsbygden.
Jag tror att det här kan ha en positiv effekt för Sverige som är ett stort land där produktiva människor kan förändra sin livsstil och kunna bygga ett nytt liv utanför storstäderna.

Att bo i innerstad i Stockholm, Göteborg och Malmö kommer att innebära större risk för att smittas.

Edit: Själv bor jag i Uppsala men har lantställe söderut. Jag tror att jag kommer kunna klara mina lån även om vi får en krasch. Detta är kanske något ni andra bör fundera över.
,

Du tänkte rätt där i början, folk kommer att springa sig blodspottande, rätt ut i spenaten..

Sannolikheten, vid en fullstor Pandemi, är i alla fall inte alls, att människor skulle syssla med att "minimera förluster av ägande i tätbebyggelse" - jag tror det vore ok lågprioriterat vid en Pandemi.

Att dra rätt ut på landet och isolation, låter däremot som en korrekt analys av läget. Utan umgänge är det ju svårt att smittas, då kokar det ner till hur sällskapssjuk man är, förutsett ett rejält förråd av konserver..
Citera
2020-02-19, 00:07
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solo-112
,

Du tänkte rätt där i början, folk kommer att springa sig blodspottande, rätt ut i spenaten..

Sannolikheten, vid en fullstor Pandemi, är i alla fall inte alls, att människor skulle syssla med att "minimera förluster av ägande i tätbebyggelse" - jag tror det vore ok lågprioriterat vid en Pandemi.

Att dra rätt ut på landet och isolation, låter däremot som en korrekt analys av läget. Utan umgänge är det ju svårt att smittas, då kokar det ner till hur sällskapssjuk man är, förutsett ett rejält förråd av konserver..

Nu förstod jag nog inte dig helt i ditt resonemang, anser du att det är en lösning att människor med rätt möjligheter flyttar ut på landsbygden?
Dvs för att undvika smittospridning.
Citera
2020-02-19, 00:08
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Nja, det vet jag inte om jag håller med om. Jag resonerar enbart utifrån möjliga händelser, det handlar inte om vilken tidsålder vi lever i.
Jag skulle klassa mig som pragmatisk och verklighetsupplyst. Det som händer nu måste vi ta på allvar, människor som förnekar och inte agerar utifrån verkligheten är alltid de som drabbas hårdast.

Däremot är jag inte fatalist eller generellt orolig över denna smitta utan jag försöker bara samla in fakta och agera så rationellt jag kan. Men det är bara dumt att tro att Corona-viruset är något som bara drabbar andra.

Jag raljerar lite men ifrågasätter inte dina slutsatser. Jag busar bara lite.

Jag är helt med på din båt, jag är stilla lugn men beredd på att reva eller sätta segel, lite beroende på faktisk vind i den här coronablåsten..
Citera
2020-02-19, 00:12
Medlem
Hej, nån som har ork att ge mig de senaste siffrorna?
Citera
2020-02-19, 00:13
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Nu förstod jag nog inte dig helt i ditt resonemang, anser du att det är en lösning att människor med rätt möjligheter flyttar ut på landsbygden?
Dvs för att undvika smittospridning.

Nä, den korrekta analysen var/är att _alla människor som kan gå_, ska söka sig till solitära miljöer vid utbrott av en Pandemi. Det kommer nämligen att öka deras förmåga till överlevnad.

Jaja, det förutsätter givetvis att de är friska vid start...
Senast redigerad av solo-112 2020-02-19 kl. 00:16.
Citera
2020-02-19, 00:14
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Hej, nån som har ork att ge mig de senaste siffrorna?
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-19, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Tack!
Tror ni att det kommer ebba ut eller bli en ny pandemi?
Vissa forskare säger ju att det kan bli en del av den nya virusfloran?!
Hemskt isf!
Citera
2020-02-19, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
SARS dog ut, MERS lever - i dromedarer och människor.
Ja naturligtvis, Tack för påminnelsen.
Citera
2020-02-19, 00:17
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Inte det minsta "märkligt" om man ser till helheten och Kinas agerande. Det är dock "märkligt" om man lever med världsbilden att viruset bara orsakar lite snuva. Lika "märkligt" som att Tokyo ställer in sitt marathon för att de har 80-talet smittade med "lite snuva". Kan det vara så att COVID19 faktiskt är lite värre än en vanlig influensa?

Ja du siffrorna talar för sig självt: 70% får inga symptom alls och såvida du inte är sjuk eller gammal så är det ytterst liten risk att dö av viruset.
Citera
2020-02-19, 00:18
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Tack!
Tror ni att det kommer ebba ut eller bli en ny pandemi?
Vissa forskare säger ju att det kan bli en del av den nya virusfloran?!
Hemskt isf!

Det här kommer att rulla runt, snart kontrollerat via vaccin. Men det är som alltid, det kommer att drabba de fattigaste först och sist..
Citera
2020-02-19, 00:20
Medlem
Omtankes avatar
Noterade en del frågor och kommentarer i tråden.

SARS och MERS - SARS hade en högre dödlighet och var smittsamt, men den värsta smittsamheten låg under vecka 2, då blir det enklare att fånga upp sjuka människor innan de smittar andra. MERS smittsamhet var låg mellan människor, däremot hög från dromedarer. Det gjorde att man även kunde stoppa smittan på ett tidigt stadium.

COVID-19 smittar kanske redan under senare delen av inkubationstiden. Det blir egentligen helt omöjligt att stoppa en spridning om man inte inför karantän. Jag tillåter mig att tvivla på att det går att stoppa det här viruset, min gissning är att vi får leva med det. Jag har heller inga större förhoppningar på ett vaccin då det inte gått vidare bra med vaccin mot andra coronavirus.

Hjärtattacker - Ja det verkar som om det finns risk för hjärtmuskelinflammation, så kallad myocarditis. Det kan se ut som en hjärtinfarkt helt enkelt. Det fanns misstanke om det med SARS och MERS också.

Citat:
SARS and MERS have been linked to acute myocarditis, acute myocardial infarction, and rapid-onset heart failure. In one early published report, 2 out of the 5 deaths were attributed to MI.

https://www.acc.org//~/media/Non-Clinical/Files-PDFs-Excel-MS-Word-etc/2020/02/S20028-ACC-Clinical-Bulletin-Coronavirus.pdf
Senast redigerad av Omtanke 2020-02-19 kl. 00:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in