Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-18, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Har de tagit in Leif G.W än?

Han hade ju ett litet horn i sidan till Palme efter Geijeraffären.

Han är vapenvan.

Han är jägare o van att döda.

Han är kriminolog o vet hur polisen jobbar.

Han har varit väldigt intresserad av mordet o vill hjälpa till med teorier...

Och hade tillgång till en lokal precis i närheten av mordplatsen 1986 vid Adolf Fredriks kyrka.
Citera
Medlem
Gott folk, glöm inte att det Är Brottsjournalen ikväll också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du citer inte KP, du citerar en journalist på text-tv. Läs KP:s egna ord istället.
"Min målsättning är att vi under det första halvåret i år kommer kunna åtala någon eller avsluta förundersökningen".

Den målsättningen är väl rätt generisk för alla brottsutredningar...målet är att åtala någon, inom rimlig tid, annars lägger man ner, säger ju inte ett smack egentligen.

Mellan raderna läser jag, vi är less på det här, vi lägger ner nu. Vi har en hyfsad teori som vi kanske berättar lite om.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-02-18 kl. 19:44.
Citera
2020-02-18, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Kan ju näppeligen tro att åklagaren säger det han gör om det finns en levande person som han tänker åtala. Och döda åtalas inte. Så nu har GW och CO öppnat för ett antiklimax och pyspunka.

Tror jag med. Tyvärr.
GW gjorde ett uttalande om att åklagaren kanske ville göra gm nervösa, att han därför går ut med det i media. För att provocera fram något.
Det känns inte troligt. Vilka gm än är och om de fortfarande är vid liv så har de nog rätt mycket is i magen efter så många år. Att någon skulle avslöja sig på något vis genom ett nervöst beteendet - osannolikt.
Tyvärr. Det skulle självfallet vara fantastiskt om dem kan presentera något övertygande och åtala.
Men jag tror att de leker bara.
Citera
2020-02-18, 19:43
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
In och läs. Missa inte detta, min vän. Han säger att han inom fem månader tror sig kunna åtala eller lägga ner utredningen.

KP är ytterst varsam i sina ord för att inte avslöja om MGM är död eller levande. Men med tanke på att ingen är gripen lutar jag mot att han är död. Det gör också det faktum att KP nämner ett möjligt scenario där utredningen inte kommer längre och har gjort sitt.

Vet vi att ingen är gripen?
Citera
2020-02-18, 19:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Absolut, men den intressanta delen är ju frågan om KP kommer att kunna åtala någon första halvåret.

Att han kan tänkas lägga ner förundersökningen kommer ju först efter att han vet om han kan åtala någon eller inte.

Nej. Han säger att han redan nu vet om han kommer åtala eller lägga ner. Så antingen är det klart det blir åtal eller nedlagt.
Citera
2020-02-18, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Vet vi att ingen är gripen?
Sant, men dom kan inte hålla någon frihetsberövad någon längre tid utan att det blir känt. Definitivt inte i fem månader
Citera
2020-02-18, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Tror jag med. Tyvärr.
GW gjorde ett uttalande om att åklagaren kanske ville göra gm nervösa, att han därför går ut med det i media. För att provocera fram något.
Det känns inte troligt. Vilka gm än är och om de fortfarande är vid liv så har de nog rätt mycket is i magen efter så många år. Att någon skulle avslöja sig på något vis genom ett nervöst beteendet - osannolikt.
Tyvärr. Det skulle självfallet vara fantastiskt om dem kan presentera något övertygande och åtala.

Eftersom den här diskussionen kommer att bli lång så vill jag påminna om detta så det inte blir missförstånd.
LGWP=Leif GW Persson
GW=Gunnar Wall
Citera
2020-02-18, 19:47
Medlem
singularitets avatar
Jag tror Palmes kropp evakuerades till Norrlands inland strax efter händelserna i Stockholm. Det förvånar mig inte om det är någonting sådant som presenteras senare av åklagaren. Kanske levde Olof Palme under transporten till Norrland och eventuellt dödades vid ett senare tillfälle. Om han flyttades till Norrland bör han ha ätit någonting där. Kanske en ost eller skinkmacka som beskrivits av personer. Han bör ha befunnit sig levande eller död i bårhuset i staden dit han evakuerats. Om han dödats kan det ha skett i flygplanet som transporterade honom tillbaka till Stockholm eller av personer som träffade honom på sjukhuset. Det bör finnas vittnen eller har dessa vittnen på olika sätt tystats eller förekommer bundna av sekretess. Om han redan var död bör läkare finnas som kan återkalla minnen av händelsen. Då är förmodligen millitären inblandad eftersom lite eller ingen information om detta nått allmänheten. Palme kan ha fått information om ytterligare evakuering utomlands. Då är det en konspiration. Det kan finnas fler offer i det läget. Till exempel personal på sjukhuset som tystats. Det kan även finnas barnvittnen, dessa bör svårligen minnas händelserna med synnerligen lågt bevisvärde. Lycksele har en plygplats nära sjukhuset och även millitära anläggningar. Det är några som har den här teorin.

Alternativt har någon erkänt någonting och en enklare förklaring kan presenteras av åklagaren eller att nya bevis framkommit som ett mordvapen.

Det är bra om det framkommer information om vad som inträffade. Jag tycker att om information finns ska den informationen offentliggöras.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsaklart
Träffade nyss en polare som jobbar på SVT. Det som surras där är tydligen att utredarna hittat/fått in ett sannolikt mordvapen knutet till SE i samband med förhör med hans krets. Men som sagt bara ett rykte. Men låter ju inte helt otroligt

Med tanke på hur säker KP varit på en lösning så känns det som att de måste ha något rejält, kanske i stil med ett mordvapen. Han måste ju vara helt på det klara med vilket ramaskri det blir om lösningen bara är lösa indicier

Men jag tror en sån nyhet skulle läcka ganska snabbt
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-18 kl. 19:50.
Citera
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Har de tagit in Leif G.W än?

Han hade ju ett litet horn i sidan till Palme efter Geijeraffären.

Han är vapenvan.

Han är jägare o van att döda.

Han är kriminolog o vet hur polisen jobbar.

Han har varit väldigt intresserad av mordet o vill hjälpa till med teorier...

Olof och Lisbeth hade hört hans stånkande och stönande redan när han korsade Kammakargatan.

Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Näe ingen tvingade Krister Pettersson att komma till studion och erkänna.
Men han var ju en psykiskt svag individ som det var fel att utnyttja i ett Tv program för att få tittarsiffror.
Sånt kan precis som du själv skriver vara pådrivande speciellt hos Poliser.

Det skulle inte förvåna mig ett dugg om Aschberg, nu när man vet mer om hans bakgrund, visar sig ha en framträdande roll.
Citera
2020-02-18, 19:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Tror jag med. Tyvärr.

SÄPO fixar väl ett sånt dära högerextremt sprängdåd som GW suttit och yrat om i flera månader nu och så hokus pokus har de fått fast både en statsministermördare och terrorist.

Det är så förutsägbart. Allt går efter ett jävla manus hela tiden. Ända sedan 28 Februari 1986 har de satt upp en kuliss och ett teaterspex utan dess like för att hänföra massorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in