2020-02-18, 19:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja uttrycket "Min målsättning är att vi under det första halvåret i år kommer kunna åtala någon" talar starkt för att KP hoppas kunna åtala en nu levande person.

För vad personen ska åtalas får vi endast spekulera om.

Om det trots allt är SE som presenteras som lösning så är det i så fall en anstiftare/medgärningsman som ska åtalas. Det kan ju exempelvis handla om den person som försåg skytten (vem det nu var) med mordvapnet.

Det som givetvis vore ett utmärkt och avgörande framsteg är om de äntligen hittat mordvapnet och kan knyta det till en särskild person. Några fingeravtryck finns väl inte kvar.

Knappt heller DNA men där är osvuret bäst. Vi har ju sett att flera gärningsmän på senare tid åtalats och dömts för brott som ligger 10-20 år bakåt i tiden tack vare DNA. Men detta är naturligtvis högst osäkert i Palmefallet.

Men uttrycket var inte
"Min målsättning är att vi under det första halvåret i år kommer kunna åtala någon".

Det var
"Min målsättning är att vi under det första halvåret i år kommer kunna åtala någon eller avsluta förundersökningen".
Citera
2020-02-18, 19:28
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Javisst är det så.
De har en annan lösning, och visst kan man väl teoretiskt åtala en anstiftare eller medgärningsman, men då bör det finnas mycket klara bevis om vem som höll i vapnet.
Han är ju lite svävande här KP, men visst ser det väl ut som om den misstänkte är vid liv.
Troligen i 70 års åldern i så fall.

Ja, vi kommer väl efter några minuters funderande fram till att det finns tre personer som kan vara aktuella för åtal:

1) GM.
2) GM:s medhjälpare, exempelvis vapenleverantör.
3) Anstiftaren.

Om det är SE som presenteras så kan det då - om jag spekulerar - vara så att han inte agerade ensam utan var ombedd att fimpa Palme så snart han fick syn på honom. Helst före Moskvaresan.

Höger och höger om höger-kretsarna i Täby var synnerligen Palmehatiska första delen av 1980-talet. Det framgår av TP:s bok att folket SE umgicks med hade för vana att vid varje middagsbjudning kasta skit på Palme. Det var höga militärer, direktörer etc. Gräddan i samhället som SE så gärna ville tillhöra.

Intressant är förstås hur bokhandlaren Bo Ståhl kunde känna till detta i förväg, början av februari 86. Han sade sig ha fått tipset från Säpo. Just detta tips tror jag faktiskt är sant.
Citera
2020-02-18, 19:29
Medlem
Dom har nån häktad på kronoberg en polare jobbar där jävla hysch hysch
Citera
2020-02-18, 19:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
På Svt-Text det:

Beskedet: "Palmemordet närmare lösning

Någon kommer att åtalas för mordet på
Olof Palme innan sommaren."

Hur får du ihop den med SkandiaMannen, det går ju inte att åtala någon som inte lever. Hur tänkte du nu?

Du citer inte KP, du citerar en journalist på text-tv. Läs KP:s egna ord istället.
"Min målsättning är att vi under det första halvåret i år kommer kunna åtala någon eller avsluta förundersökningen".
Citera
2020-02-18, 19:32
Medlem
9797s avatar
Ur ett historiskt perspektiv och för oss som var med när det hände så hade man ju givetvis hoppats på ett avslut. Men för i helvete, lägg ner den här jävla pajasutredningen!

Hade dom haft tillräckligt för att åtala någon inom några månader hade vederbörande givetvis suttit häktad i dagsläget. Inte ens svensk polis är tillräckligt inkompetent för att riskera att låta en misstänkt statsministermördare fly landet. Det här utspelet handlar enbart om att förbereda nationen, och framförallt landets alla sossesvin, på att utredningen kommer läggas ner.

Gärningsmannen CA är död sedan länge.
Senast redigerad av 9797 2020-02-18 kl. 19:50.
Citera
2020-02-18, 19:35
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalom88

Pajas
Citera
2020-02-18, 19:36
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalom88

Dubbel-pajas.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Om de inte kan åtala någon så kommer de troligtvis att avsluta förundersökningen.
De hoppas alltså att kunna få tillräckligt på fötterna för att det ska räcks till åtal.
Därför bör ju denne ”någon” existera oavsett om han är gärningsman eller starkt inblandad, eller t.o.m. ”ansvarig”.
Ansvarig tolkar jag i detta sammanhang som anstiftare.

Jag ser då det inte särskilt troligt att vi har att göra med SE eller CA, om de nu inte agerat på uppdrag av ”någon”

Självklart har de hittat en anstiftare först nu 34 år senare. Först var det en ensam galning, sen en mindre konspiration bland ett gäng random högernötter (det var väl det Filter var inne på med SE och den där vapenhandlaren), men nu och först nu har de alltså landat på att det var ett beställningsmord. Någonting förståndigt folk kunnat lista ut med röven sedan dag ett.

Min egna slutsats? Jag har två. Den ena är lite mer bekväm för PU. Det involverar Ustasja och Baresic och ett hämndmotiv för Bulltofta och benådningen Palme snuvade Baresic på. Det andra är desto obekvämare för PU men någonting slaskmedia kan göra stor propaganda på. Nämligen att det var Holmèrs tjacknassar på Norrmalmspikèn som gjorde grovgörat. Men på uppdrag av vem/vilka? Det är det som blir obekvämt.

Kort och gott. Sossarna själva gjorde martyr av Palme dels för att de var trötta på honom (det så kallade "rosornas krig" pågick inom partiet under denna tid på 80-talet) och för att de kunde se värdet i honom mer som död och martyr än vid liv och ett fortsatt irritationsmoment inom partiet. Sossarna använde alltså nazistsnutarna som proxy.

Skulle inte förvåna mig om KP kommer vara uppriktig om vilka som gjorde grovgörat vid Dekorima men ljuga om vem/vilka anstiftaren/anstiftarna var.

Känns också spontant som att allt detta händer nu för att ge sossarna en välbehövlig skjuts i opinionen. Kan de samtidigt hitta på någon SD-koppling så är det ju jackpot. Att blåsa nytt liv i martyren Palme är alltid deras plan B när inget annat funkar för dem och det går dåligt i opinionen.

Det är alltid lösningen på Palmemordet som är deras propaganda ess i rockärmen när allt annat skiter sig.
Senast redigerad av torstenferdinand 2020-02-18 kl. 19:44.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, vi kommer väl efter några minuters funderande fram till att det finns tre personer som kan vara aktuella för åtal:

1) GM.
2) GM:s medhjälpare, exempelvis vapenleverantör.
3) Anstiftaren.

Om det är SE som presenteras så kan det då - om jag spekulerar - vara så att han inte agerade ensam utan var ombedd att fimpa Palme så snart han fick syn på honom. Helst före Moskvaresan.

Höger och höger om höger-kretsarna i Täby var synnerligen Palmehatiska första delen av 1980-talet. Det framgår av TP:s bok att folket SE umgicks med hade för vana att vid varje middagsbjudning kasta skit på Palme. Det var höga militärer, direktörer etc. Gräddan i samhället som SE så gärna ville tillhöra.

Intressant är förstås hur bokhandlaren Bo Ståhl kunde känna till detta i förväg, början av februari 86. Han sade sig ha fått tipset från Säpo. Just detta tips tror jag faktiskt är sant.

Var det inte så att Bo Ståhl var död när Anders Larsson lämnade tipset? Kanske har fått det om bakfoten men någon föreslog att Larsson sa att tipset kom från Ståhl då det var mer riskfritt.
Citera
2020-02-18, 19:37
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men uttrycket var inte
"Min målsättning är att vi under det första halvåret i år kommer kunna åtala någon".

Det var

Absolut, men den intressanta delen är ju frågan om KP kommer att kunna åtala någon första halvåret.

Att han kan tänkas lägga ner förundersökningen kommer ju först efter att han vet om han kan åtala någon eller inte.

Visst kan det vara teater och han vet redan nu att han ska lägga ner förundersökningen, men då är risken överhängande - som jag ser det - att vi inte får några som helst bevis utan endast nya spekulationer.

Den "förklaring" han säger sig kunna presentera är just en förklaring. Det är inte bindande bevis. Om det vore bindande bevis skulle han ju säga det.
Citera
2020-02-18, 19:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Var det inte så att Bo Ståhl var död när Anders Larsson lämnade tipset? Kanske har fått det om bakfoten men någon föreslog att Larsson sa att tipset kom från Ståhl då det var mer riskfritt.

Utan att här och nu ha tillgång till fakta i frågan är det min till 99 % fasta övertygelse att Ståhl levde och att det var han som i början av februari sa till Larsson att Palme skulle mördas och att han fått tipset från Säpo.

Tror Ståhl dog något/några år senare.
Citera
2020-02-18, 19:39
Medlem
Träffade nyss en polare som jobbar på SVT. Det som surras där är tydligen att utredarna hittat/fått in ett sannolikt mordvapen knutet till SE i samband med förhör med hans krets. Men som sagt bara ett rykte. Men låter ju inte helt otroligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in