2020-02-18, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Det låter som att någon på DN har pratat med pressekreterare Hanna.
https://www.dn.se/sthlm/misstankta-fall-av-coronaviruset-tre-personer-i-stockholm-testas/

Ja, det kunde man ana. Massmedia har egna kanaler in i myndigheterna.

Men väldigt skönt att alla sex svaren var negativa. Tack för info.
Citera
2020-02-18, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Du har en poäng i att läkarna upptas med mycket administrativt arbete men det finns c:a 15 000 medicinska sekreterare i Sverige.
Visst men dessa återfinns inte bara i den aktiva patientvården utan också hos försäkringskassan och hos försäkringsbolag. Och hos privatläkarna.Ca 15.000 läkare jobbar privat eller som forskare eller som företagsläkare. Så det blir inte så många kvar som skall täcka ca 30.000 läkares behov på sjukhusen runt om.
Citera
2020-02-18, 19:13
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag bor i Fukuoka i Japan. Den 27 januari kom det sista kryssningsfartyget från Kina innan all denna trafik stoppades. Det verkar som att ingen ombord var smittad, eftersom jag inte har hört talas om några fall i Fukuoka, så det är goda nyheter. Jag har för mig att Diamond Princess lade till i staden Kagoshima innan de kom till Yokohama. Både Fukuoka och Kagoshima ligger på ön Kyushu. Än så länge finns det inga kända fall på hela ön.

Dock har jag känd av något i lungorna i över en veckas tid. Jag vet inte vad det kan vara, men läkaren såg ingenting när det togs röntgenbilder. Jag tror dock inte att det är corona. Men man har ändå det i bakhuvudet, då Japan är det land efter Kina som har flest fall.

Du som bor i Japan. (jag gillar också en del manga) Har du märkt av någon oro hos befolkningen?
Citera
2020-02-18, 19:14
Medlem
Nån som har koll på hur stor andel som är symptomfria - men ändå testats positiva?

Såg att 14 amerikaner hade testats positivt - några dagar innan dom fick lämna Diamond Princess-skeppet. Drygt trehundra amerikaner fick flyga hem. Dessa 14 placerades i en säker avdelning ombord på flygplanet.

14 som testas positiva - motsvarar drygt 4 %. Är dom på riktigt bärare av viruset? Eller är det nån miss i testningen? Är dom smittsamma?

Denna sjukdom är ju väldigt smittsam, och 4 % är ändå av betydelse om dom går omkring till synes helt friska - men ändå kan föra smitta med sig - föra smitta vidare.. I så fall är det väldigt riskabelt att ha folk som reser över gränser!

https://www.nbcnews.com/news/world/14-americans-test-positive-coronavirus-after-evacuation-quarantined-cruise-ship-n1137616
Citera
2020-02-18, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Visst men dessa återfinns inte bara i den aktiva patientvården utan också hos försäkringskassan och hos försäkringsbolag. Och hos privatläkarna.Ca 15.000 läkare jobbar privat eller som forskare eller som företagsläkare. Så det blir inte så många kvar som skall täcka ca 30.000 läkares behov på sjukhusen runt om.
Jag tror att man räknar med att c:a 90% av sekreterarna arbetar på sjukhusen men som sagt du har en klar poäng i att läkare har alldeles för mycket administration att göra. Det gäller för os ssk också för den delen.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-02-18 kl. 19:19.
Citera
2020-02-18, 19:19
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solo-112
Vi håller tummar o tår för att det går bra för dig o de dina. Fortsätt uppdatera om det blir förändringar i din omvärld.

Tack, men snart lämnar jag Japan permanent och jag är mest orolig för att mina resplaner blir ändrade pga politik. Korea talade om att stoppa flygen till och från Japan, och jag som ska mellanlanda där. Dock så öppnade de fler flyglinjer istället. Jag ska till Vietnam och där frågade visumenheten mig på direkten om mina exakta resplaner till Vietnam. De har ju stängt gränsen för folk från Kina eller har rest via Kina på sistone.

Själv tror jag att corona är mer utspritt i Japan än någon känner till. Det finns säkert där jag bor, men att det inte är upptäckt ännu. Det är ju trots allt en internationell flygplats som dessutom ligger innanför stan. Det är en tidsfråga innan det upptäcks.
Citera
2020-02-18, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Du har hakat upp dig på sängplatserna, måste vara enklare att få fram sängar än läkare eller?

Det är kompetent sjukvårdspersonal som är begränsningen i den svenska vården. Egentligen är det pengar som begränsar att man kan anställa fler sjuksköterskor. Därför står många sjukhussalar tomma främst på somrarna. Med höjda skatter skulle teoretiskt sett fler få kvalificerad vård. Men politikerna försöker balansera och få ut så mkt som möjligt av de skattekronor som redan finns.
Citera
2020-02-18, 19:20
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det är inte sängarna i sig. För varje visst antal patienter måste du ha sjuksköterskor för att få avdelningens vård att fungera. Du vet dropp, medicinering, blodtryck, blodprov, syresättning...sådant sköts inte av läkare.
Sängar och avdelningar i sig finns det i Sverige, avdelningar står tomma eftersom det inte finns personal som kan jobba där.

...samt extravak och respiratorvak, om det går så långt..
Citera
2020-02-18, 19:20
Medlem
Hur skulle ett skydd vid gränsen kunna se ut för att hindra resande från riskområden. Kina, Japan mfl.
Arlanda är en sårbarhet i Sveriges försvar. Vad gör MSB i frågan. Ingenting eller är resandet från dessa områden så jävla viktigt.
Det finns videolänkar och kraftfulla datorer.
Citera
2020-02-18, 19:25
Medlem
Dårskapet fortsätter, i god TECHNOCRACY NWO anda vilket Kina defakto är låt eder inte luras av epitetet kommunist för de är de inte. Corbettreport och Technocracy dot news för mer info.

Sjuksköterskor tvångs klipps sitt hår!
https://www.youtube.com/watch?v=MbpYBSpCjjU
Citera
2020-02-18, 19:25
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Tack, men snart lämnar jag Japan permanent och jag är mest orolig för att mina resplaner blir ändrade pga politik. Korea talade om att stoppa flygen till och från Japan, och jag som ska mellanlanda där. Dock så öppnade de fler flyglinjer istället. Jag ska till Vietnam och där frågade visumenheten mig på direkten om mina exakta resplaner till Vietnam. De har ju stängt gränsen för folk från Kina eller har rest via Kina på sistone.

Själv tror jag att corona är mer utspritt i Japan än någon känner till. Det finns säkert där jag bor, men att det inte är upptäckt ännu. Det är ju trots allt en internationell flygplats som dessutom ligger innanför stan. Det är en tidsfråga innan det upptäcks.

Risken är överhängande att det finns ett mörkertal som ingen i styrande ställning vill kännas vid.

Jag har mest reagerat på det totalitära och definitiva i de de akuta åtgärderna - de saknar ju helt resonans med rapporteringen som följt..
Citera
2020-02-18, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vi har numera ingen brist på läkare i landet, däremot en stor brist på ssk.

Finns läkare som jobbar över tusen timmar övertid per år, antingen behövs fler läkare eller personal som avlastar dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in