2020-02-18, 18:47
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det ligger ute en färsk poll nu på nationell nivå där Sanders har en betryggande ledning:

2020 Democratic Presidential Nomination NPR/PBS/Marist
Sanders 31, Biden 15, Bloomberg 19, Warren 12, Buttigieg 8, Klobuchar 9, Yang, Steyer 2, Gabbard 0
Sanders +12

https://www.realclearpolitics.com/epolls/latest_polls/

Den finns också nedbruten i kategorier här:

http://maristpoll.marist.edu/wp-content/uploads/2020/02/UPDATED_Tuesday-Release_NPR_PBS-NewsHour_Marist-Poll_USA-NOS-and-Tables_2002171446.pdf

Lite siffror:

White:

Sanders: 29%
Bloomberg: 18%
Biden: 9%

African American:

Sanders: 28%
Bloomberg: 16%
Biden: 31%

Non-White:

Sanders: 34%
Bloomberg: 19%
Biden: 21%

Som väntat klarar sig Biden hos afroamerikanerna men hos icke-vita tillsammans leder Sanders även där betryggande. Om jag nu har tolkat "Non-White" korrekt d.v.s.

Undrar hur många av de som svarar på dessa undersökningar som även röstar sen?

Premiärvalen brukar ha ett extremt dåligt valdeltagande
Citera
2020-02-18, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern

Är inte Sanders stora fördel att de som stödjer honom faktiskt gör det med en viss entusiasm. Det är givetvis inte samma starka stöd som Trump har bland sina egna men det är väl åtminstone i närheten? Sanders är väl den enda kandidaten Demokraterna har som kan fylla en fotbollsarena?

Eftersom hans supporters är entusiastiska kommer de nog gå och rösta i rätt stor omfattning. Jag tror att en typisk Biden supporter är betydligt mer ointresserad av hela processen. Det lär minska stödet för de mer moderata kandidaterna.

När det kommer till kritan dock så saknar Sanders stöd utanför sin egen supporterskara och de han har räcker inte för seger.

Trump skulle mycket väl kunna varit orolig om Hillary hade Sanders som Vice president eftersom det kanske skulle fått hans supporters att gå och rösta men de flesta som trots allt röstade på Hillary skulle aldrig gått och röstat på honom som kandidat...
Citera
2020-02-18, 19:18
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Är inte Sanders stora fördel att de som stödjer honom faktiskt gör det med en viss entusiasm.
Jovisst. Men varför svarade 13 av hans nu 30 procentenheter i Nevada bara förra måndagen att de inte visste vem de stödjer? Hur dedikerade är detta plötsliga tillskott? Just för att Nevada är ett caucus som är besvärligare än såna valurnor vi använder oss av i Sverige, så blir det intressant att se hur dedikerade sistaminutenväljare är när det gäller Bernie Sanders.

Kanske mätningarna reflekterar Sanders kampanjorganisations intensiva mobilisering på marken med möten och dörrknackande m.m., snarare än soffliggare som plötsligt blivit inspirerade av TV/nättet. I så fall kan man räkna med att de kan upprepa det i fler delstater.
Citera
2020-02-18, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Buttigiegs senior strategist Holdsworth:

"I think there's going to be a number of states [where Buttigieg wins] on Super Tuesday," Holdsworth said. "I know there's a very strong organization in Virginia, Alabama

Om Virginia räknas upp som en av de starka fästena har de rätt stora problem. Dagens poll från Virginia:

Bloomberg 22%
Sanders 22%
Biden 18%
Buttigieg 11%
Klobuchar 9%

Varken i Texas, Kalifornien eller North Carolina når han tvåsiffrigt.

Det ska dock sägas att Bloomberg är ordentligt svag i Kalifornien. Texas ser han också ut att gå dåligt i.

Man kanske ska öppna dörren lite för att Biden kan bli en comeback-kid.
Undersökningarna från Kalifornien och Texas är dock från innan primärvalen började. De känns inte riktigt aktuella.

Buttigiegs stöd hänger nog mycket på hur Biden och Bloomberg presterar. Bloomberg har ju kunnat segla under radarn, och sluppit bekänna färg.
Citera
2020-02-18, 19:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Man får väl ta det som det är och se på trenderna. Vad jag bl.a. kan se så går Biden visserligen bra hos de svarta men sammantaget går Sanders ovanligt bra hos de icke-vita. Ungefär som i utfallet i Nevade där han tycks gå bra hos latinos.
Citera
2020-02-18, 19:45
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Undersökningarna från Kalifornien och Texas är dock från innan primärvalen började. De känns inte riktigt aktuella.

Buttigiegs stöd hänger nog mycket på hur Biden och Bloomberg presterar. Bloomberg har ju kunnat segla under radarn, och sluppit bekänna färg.
Kalifornien är gammal, det har du rätt i. Det är rätt märkligt att det inte kommer någon nyare poll därifrån med bara två veckor till valet. Pollen från Texas gjordes till största det efter Iowa.

Det ska förresten nämnas att både California och Texas har öppnat för röstningen redan nu (idag tom om jag minns rätt).

I den enda poll från SC som gjorts i sin helhet efter de båda primärvalen fick Buttigieg 8%.

Det har kommit en enda nationell större poll som gjorts i sin helhet efter Iowa och New Hampshire, i den fick Buttigieg 8% och hamnade därmed på sjätte plats.

Sammantaget så är det faktiskt som jag skriver, att Buttigiegs kampanj inte fått luft under vingarna. Han behöver som sagt en rejäl positiv överraskning i Nevada och South Carolina för att ha en chans.
Citera
2020-02-18, 19:48
Medlem
Hogdals avatar
Citat:

Man tillfrågar antingen "likely voters" eller "registered voters", där de som baseras på registered voters absolut får ges en större tyngd.
Citera
2020-02-18, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Är inte Sanders stora fördel att de som stödjer honom faktiskt gör det med en viss entusiasm. Det är givetvis inte samma starka stöd som Trump har bland sina egna men det är väl åtminstone i närheten? Sanders är väl den enda kandidaten Demokraterna har som kan fylla en fotbollsarena?

Eftersom hans supporters är entusiastiska kommer de nog gå och rösta i rätt stor omfattning. Jag tror att en typisk Biden supporter är betydligt mer ointresserad av hela processen. Det lär minska stödet för de mer moderata kandidaterna.

När det kommer till kritan dock så saknar Sanders stöd utanför sin egen supporterskara och de han har räcker inte för seger.

Trump skulle mycket väl kunna varit orolig om Hillary hade Sanders som Vice president eftersom det kanske skulle fått hans supporters att gå och rösta men de flesta som trots allt röstade på Hillary skulle aldrig gått och röstat på honom som kandidat...
Unga är minst benägna att pallra sig till röstlokalen. Därefter stiger valdeltagandet upp till 50 års ålder.

Huruvida det gäller Sanders supportrar vet jag inte. Han har nog ett solitt stöd hos sina kärnväljare. Tills de växer upp, fast då fylls det på nerifrån.

Intressant är att kvinnor tenderar att vara mer vänster, men Sanders har betydligt större stöd hos män.
Citera
2020-02-18, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Sammantaget så är det faktiskt som jag skriver, att Buttigiegs kampanj inte fått luft under vingarna. Han behöver som sagt en rejäl positiv överraskning i Nevada och South Carolina för att ha en chans.
Jag säger inte emot. Jag tror dock att Buttigieg kan överprestera i Nevada, och hamna på 17-19%.

Det kan eventuellt räcka för att han ska behålla ledningen i antal delegater, eller ligga hack i häl på Sanders. Om han gör ett godkänt South Carolina så lär inte Biden kunna hota hans position som ledande icke-progressiv kandidat inför Super Tuesday. Det kan ha ett stort signalvärde.

I dagsläget utgår nästan alla ifrån att Biden ska göra stor comeback. Det är för det första rätt tveksamt. Han har hittills underpresterat grovt på valdagen.

För det andra så är det matematiskt mycket svårt för Biden att ta igen så mycket som 16 delegater på Buttigieg innan Super Tuesday. Det är inte omöjligt, men det är bara två relativt små delstater, där Buttigieg är med i matchen. Biden måste slå Buttigieg i båda staterna med cirka 10% marginal.
Citera
2020-02-18, 20:20
Medlem
hjaelploskilles avatar
Bernies rally i Tacoma tycks vara jävligt talande för hans gräsrotsrörelse https://twitter.com/bern_identity/status/1229666461062295553

Ska vara 17 tusen pers
Citera
2020-02-18, 20:29
Medlem
Shit, jag är inte särskilt insatt men tydligen har Sanders börjat angripa Bloomberg mycket hårt. I och med att Bloomberg tydligen stuckit upp i förtroendesiffror är det aktuellt för andra att trycka ned honom igen. Personligen gillar jag inte alls Bloomberg. Och inte heller väderkvarnen Sanders.

Detta drar ihop sig till något spännande men jag har lite svårt att se att någon av dessa två har en bra chans att besegra Trump, om inget oväntat inträffar. Jag försöker följa med.
Citera
2020-02-18, 21:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Shit, jag är inte särskilt insatt men tydligen har Sanders börjat angripa Bloomberg mycket hårt. I och med att Bloomberg tydligen stuckit upp i förtroendesiffror är det aktuellt för andra att trycka ned honom igen. Personligen gillar jag inte alls Bloomberg. Och inte heller väderkvarnen Sanders.

Detta drar ihop sig till något spännande men jag har lite svårt att se att någon av dessa två har en bra chans att besegra Trump, om inget oväntat inträffar. Jag försöker följa med.
Jag vill se Sanders vs. Trump. Det fick jag inte förra gången. Jag tror att det skulle bli en intressant drabbning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in