2020-02-18, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Sanders klarar sig då han har en gräsrotskampanj som är landsomfattande.
Sanders kommer såklart vara med till slutet. Frågan är vilken centrist som blir huvudmotståndaren.

Demokraterna vet såklart att Sanders är den givna vinnaren om man inte kan smalna av fältet till en ensam motståndare.
Citera
2020-02-18, 14:11
Medlem
Hogdals avatar
Delad ledning Sanders och Bloomberg i ny poll för Virginia. Rätt viktig stat, super tuesday och 99 delegater.
Citera
2020-02-18, 14:13
Medlem
Citat:
Men tror du att ett resultat i linje med dessa undersökningar skulle göra att Buttigiegs kampanj får fart? Jag kan nämligen verkligen inte se ett scenario där det ska ske. Det skulle då som sagt kräva en ordentlig positiv överraskning i något av valen, annars orkar allt mot pyspunka och sedan avhopp.
Att jag pekar ut Buttigieg är att han gör bäst intryck som person, och är mest "presidentisk". Han är lugn, mogen, intelligent och icke-defensiv. Jag utgår ifrån att väljare kommer strömma till Buttigieg efterhand, när de får upp ögonen för honom.
Citera
2020-02-18, 14:18
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att jag pekar ut Buttigieg är att han gör bäst intryck som person, och är mest "presidentisk". Han är lugn, mogen, intelligent och icke-defensiv. Jag utgår ifrån att väljare kommer strömma till Buttigieg efterhand, när de får upp ögonen för honom.
Jag tror generellt att subjektiva bedömningar av en persons egenskaper är en rätt vansklig metod för att hitta en vinnare i amerikansk politik. Risken är att du gör en "svensk" bedömning. Med en svensk bedömning hade Trump inte haft skuggan av en chans. I USA väger framgång, oftast definierad som monetär sådan, otroligt mycket tyngre.

Men subjektiva bedömningar aside så talar undersökningar och speciellt deras nuvarande riktningar för Bloomberg som Sanders motståndare.
Citera
2020-02-18, 14:28
Medlem
Citat:
Jag tror generellt att subjektiva bedömningar av en persons egenskaper är en rätt vansklig metod för att hitta en vinnare i amerikansk politik. Risken är att du gör en "svensk" bedömning. Med en svensk bedömning hade Trump inte haft skuggan av en chans. I USA väger framgång, oftast definierad som monetär sådan, otroligt mycket tyngre.

Men subjektiva bedömningar aside så talar undersökningar och speciellt deras nuvarande riktningar för Bloomberg som Sanders motståndare.
Det är såklart ett långskott, men tittar man bakåt så tycker jag det är en bättre prediktor på vem som blir president än det politiska innehållet.

Trump utstrålade mycket mer styrka och karisma än tråkiga och impopulära Hillary, speciellt innan han tillträdde som president. Det betyder inte att jag gillar Trump för fem öre, men om man gör en objektiv bedömning.
Citera
2020-02-18, 15:50
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Bloomberg är kvalificerad och kommer att delta i Fox News' debatt imorgon i Las Vegas:

https://edition.cnn.com/2020/02/18/politics/bloomberg-qualifies-democratic-debate-nevada/index.html, nyss

Det är ju lite besynnerligt att Bloomberg kommer vara med i debatten. Debatten arrangeras ju inför primärvalet (caucus) i Nevada på lördag. Men Bloomberg ställer inte upp i Nevadas primärval.

Jag tror det är det.., att han helt enkelt behöver att börja "visa upp sig". Få sin agenda ut i etern..,etc..

(har ju börjat att komma ut styggt skvaller om honom, dvs man snackar inte om hans politik)
Citera
2020-02-18, 16:42
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är ju lite besynnerligt att Bloomberg kommer vara med i debatten. Debatten arrangeras ju inför primärvalet (caucus) i Nevada på lördag. Men Bloomberg ställer inte upp i Nevadas primärval.
Men det är inte lokalvalsdebatter, det är nationella debatter.

Det ska bli intressant att se ifall NBC fjäskar för Bloomberg eller ställer någon fråga som han inte själv har betalat dem för att ställa. Det kan mycket sannolikt bli så att alla vänstermedia, som är de enda Bloomberg kommer att vara i kontakt med, bara hyllar honom och uppmanar publiken att rösta på honom under debatter och intervjuer. Vänsterpacket är ju en skock får som alla alltid tanklöst gör samma sak utan att bry sig ett skit om vad.
Citera
2020-02-18, 17:07
Medlem
Hogdals avatar
Buttigiegs senior strategist Holdsworth:

"I think there's going to be a number of states [where Buttigieg wins] on Super Tuesday," Holdsworth said. "I know there's a very strong organization in Virginia, Alabama

Om Virginia räknas upp som en av de starka fästena har de rätt stora problem. Dagens poll från Virginia:

Bloomberg 22%
Sanders 22%
Biden 18%
Buttigieg 11%
Klobuchar 9%

Varken i Texas, Kalifornien eller North Carolina når han tvåsiffrigt.

Det ska dock sägas att Bloomberg är ordentligt svag i Kalifornien. Texas ser han också ut att gå dåligt i.

Man kanske ska öppna dörren lite för att Biden kan bli en comeback-kid.
Citera
2020-02-18, 17:32
Avslutad
Citat:

Kommer Bloomberg verkligen klara smällarna han kommer att få ta för stop-and-frisk-strategin och kvinnotrakasserierna? Av Donald Trump förväntar sig inget något annat, men Bloomberg är omgiven av godhetsapostlar bland de andra kandidaterna i Demokraterna. Om det skulle bli så att Sanders och Bloomberg blir huvudmotståndare och Sanders faller, så kan jag inte se Bernies väljare flytta över sina sympatier till en man med den bakgrunden o uttalandena i ryggsäcken.
Citera
2020-02-18, 17:42
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Kommer Bloomberg verkligen klara smällarna han kommer att få ta för stop-and-frisk-strategin och kvinnotrakasserierna? Av Donald Trump förväntar sig inget något annat, men Bloomberg är omgiven av godhetsapostlar bland de andra kandidaterna i Demokraterna. Om det skulle bli så att Sanders och Bloomberg blir huvudmotståndare och Sanders faller, så kan jag inte se Bernies väljare flytta över sina sympatier till en man med den bakgrunden o uttalandena i ryggsäcken.
Det är en berättigad fråga. Bloomberg har förmodligen det smutsigaste bagaget av gänget som debatterar i morgon. Jag tror att han skulle tjäna mer på att missa NV-debatten, men nu får vi se hur det ter sig. Han kommer att vara den mest attackerade kandidaten av dem alla. Det ger också mest air-time. Klarar han av det så kan han vända det till en fördel.

Hade primärvalen avgjorts baserat på sakliga resonemang hade Bloomberg naturligtvis varit chanslös. Han säger emot sig själv och byter åsikt taktiskt och så uppenbart skenheligt att man skäms å hans vägnar. Men money talks i USA, kanske mest sant i presidentvalen.

Om han blir demokraternas kandidat tror jag däremot inte att det blir svårt att samla även besvikna demokrater till att rösta på honom. Polariseringen i USA går så otroligt djupt. Anyone but Trump är det som gäller, även för eventuellt besvikna Sanderssupportrar. Jag skulle inte bli förvånad om vi ser större skaror än normalt som faktiskt går ut och röstar, i alla fall i vissa grupper (unga och afroamerikaner).
Citera
2020-02-18, 17:58
Medlem
Hogdals avatar
Klobuchar har ett riktigt Sarah Palin-moment när hon ska prata om Mexikos president och inte ens vet vad han heter.

https://m.youtube.com/watch?v=7IlGCPHcpfA

Vad vet du om Mexikos president?
-Jag vet att han blev vald under de senaste åren.

Latinos i Nevada gör vågen.
Citera
2020-02-18, 18:42
Medlem
arbetets avatar
Det ligger ute en färsk poll nu på nationell nivå där Sanders har en betryggande ledning:

2020 Democratic Presidential Nomination NPR/PBS/Marist
Sanders 31, Biden 15, Bloomberg 19, Warren 12, Buttigieg 8, Klobuchar 9, Yang, Steyer 2, Gabbard 0
Sanders +12

https://www.realclearpolitics.com/epolls/latest_polls/

Den finns också nedbruten i kategorier här:

http://maristpoll.marist.edu/wp-content/uploads/2020/02/UPDATED_Tuesday-Release_NPR_PBS-NewsHour_Marist-Poll_USA-NOS-and-Tables_2002171446.pdf

Lite siffror:

White:

Sanders: 29%
Bloomberg: 18%
Biden: 9%

African American:

Sanders: 28%
Bloomberg: 16%
Biden: 31%

Non-White:

Sanders: 34%
Bloomberg: 19%
Biden: 21%

Som väntat klarar sig Biden hos afroamerikanerna men hos icke-vita tillsammans leder Sanders även där betryggande. Om jag nu har tolkat "Non-White" korrekt d.v.s.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in