2020-02-18, 18:14
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja det går. Vanligt vid utvidgade självmord.
I de fallen du åsyftar finns det troligtvis teknisk bevisning som tydligt visar det.
Men i detta fall finns det ingen teknisk bevisning som binder någon person till mordplatsen, om det fanns, hade det nog inte tagit 34 år.
Citera
2020-02-18, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Ingen kan åtalas för mordet. Preskriptionstiden han inträda innan den slopades för mord.
Det har inte preskriberats.
Citera
2020-02-18, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Kan man i juridisk mening lägga ner en utredning och tillskriva en död person brott?
I normalfall skulle jag inte tveka på svaret. Men Palmemålet är inte ett normalfall på något sätt...

Polismyndigheten kan göra en sådan utredning, presentera den för en åklagare som redan i förväg vet att ett sådant åtal kommer att avvisas, vilket svarar på din fråga. Juridiskt kan en död person inte tillskrivas brott men väl skadeståndsståndsskyldighet som då riktas mot dödsboet. Jämför civilprocesser mot Jeffrey Epsteins dödsbo som pågår just nu i USA. Om han nu är död?

Eftersom preskriptionstiden för MOP är borttagen förändras inget, dvs om nya uppgifter kommer fram som pekar på en levande person kommer målet att återupptas.

Förundersökningssekretessen löper som vanligt förutom för de uppgifter som åklagaren väljer att offentliggöra.
Senast redigerad av Utredaren 2020-02-18 kl. 18:24.
Citera
2020-02-18, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Ingen kan åtalas för mordet. Preskriptionstiden han inträda innan den slopades för mord.

Man förlängde väl den just för att den INTE skulle hinna inträda. Om personen lever så kan han absolut åtalas.
Citera
2020-02-18, 18:19
Medlem
Musik.mannens avatar
Flera författare har ju skrivit böcker om Palme mordet som uppmärksammats bland annat Jan Stocklassa som publicerat mattreal från den avlidne författaren Stig Larsson om Palme mordet.

Anna Hage var bara 17 år när hon ska ha varit vittne till mordet och hon kom för inte så länge sedan ut med en bok som heter 30 år av tystnad.

I boken ska hon bland annat ha beskrivit att hon har blivit hotad av en högt uppsatt militär som inte ville att hon skulle berätta för mycket.

Även Polisen sägs ha behandlat henne mycket dåligt trots att hon på den tiden både var ett minderårigt barn och ett vittne.
Citera
2020-02-18, 18:21
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Men kan dom verkligen lägga ner Palme utredningen?
Den har ifs kostat väldigt mycket pengar så det vore synd om dom bara lägger ner den.
Det finn väl ingen riktig Preskriptions tid för mord längre?
Klart att dom kan. Men bara för att man lägger ner utredningen betyder ju inte det att man inte kan följa upp nya spår om det kommer in.
Citera
2020-02-18, 18:21
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Jag VET det pga gamla brev som jag aldrig visat för någon. Men jag låter Palmeutredarna klura ut detta själva. Om inte, nåväl...

Ja, du har i princip rätt i allt det andra du skriver.

Okej. Då får vi hoppas att KP sitter på alla uppgifter som du gör, och att han presenterar dem innan Midsommar. Vem vet, Engströms fru kanske har bidragit med högst intressanta uppgifter till både Palmegruppen och Filter, som ännu ej offentliggjorts, att hon rimligen borde veta något mer än vad som hittills publicerats känns självskrivet. Anser jag.
Citera
2020-02-18, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja det går. Vanligt vid utvidgade självmord.

Det blir väl lite hårklyveri men visst kan en åklagare bevisa att en person begått ett brott och senare avlidit men någon dom kommer inte att avkunnas, än mindre straffmätning. Dvs tillskrivning av brott i juridisk mening med straffrättsliga konsekvenser. Civilrättsligt kvarstår skadeståndstalan som institut.
Senast redigerad av Utredaren 2020-02-18 kl. 18:36.
Citera
2020-02-18, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Jag VET att det var Stig, eller som msm envisas med att skriva, Skandiamannen som mördade Palme. Men det var bara på uppdrag av honom. Alltså anstiftan till mord (postumt) skulle det i så fall heta. Själva skytten kommer aldrig träda fram.

Hur är det med preskriptionstiden på anstiftan?

Om vi nu väljer att tro dig så har du en idé om vem skytten var eftersom du är så säker. Anser du det helt uteslutet att polisen skulle kunna spåra skytten. Om du nu har bevis för detta så kanske andra också har?
Citera
2020-02-18, 18:24
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Man kan ju hoppas på någon form av teknisk bevisning. En sak jag funderat på är att gärningsmannens jacka. När kulan lämnat revolverpipan skapas ett vakuumsug tillbaka mot vapnet. Krutgas och eventuellt vävnadsfragmnent från palme borde fassnat på skyttens kläder. Man kan ju hoppas att det är något sådant som har hittats

Finns jackan kvar är frågan?
Citera
2020-02-18, 18:25
Medlem
enough-is-enoughs avatar
"Det kan ju vara så att vi har kommit så långt som man kan begära av oss, och ytterligare utredning kommer inte att ge något. Det är ju en möjlighet, men jag vill inte föregripa vad vi kommer att presentera under det här första halvåret".

Detta tolkar LGWP som att MGM är död. Jag håller med.
Citera
2020-02-18, 18:25
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Klart att dom kan. Men bara för att man lägger ner utredningen betyder ju inte det att man inte kan följa upp nya spår om det kommer in.

Okej jag såg även att det i går kväll låg ute pärmar till salu med förundersökningsmattreal typ nåt gammalt protokoll från polisen som handlade om Palme mordet ute på Tradera.

Så visst kan dom säkert lägga ner förundersökningen.
Men jag vill även minnas att jag hört på radio då folk som jobbat med Palme utredningen ändå säger att den vissa år går på sparlåga och att den sätts igång när dom får in mer tips dom kan följa upp.
Senast redigerad av Musik.mannen 2020-02-18 kl. 18:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in