2020-02-18, 16:15
Medlem
Det första inhemska fallet i Thailand visade att om man bär mask så kan man fortfarande smitta. Taxichauffören blev smittad av en kinesisk passagerare som hostade och bar mask. Sen när chauffören var sjuk så stannade han hemma i 4-5 dagar med sin familj. Ingen i familjen blev smittad. Han bar inte mask hemma.

Det råder delade meningar angående mask. I Asien så härstammar maskbärandet från Spanska sjukan. Det finns de som hävdar att mask hjälper och de som hävdar att det hjälper inte ett skit och till och med ökar risken. Hur som helst så i Asien så är det inbäddat i flera länders kultur att bära mask när du är sjuk. Hur mycket det hjälper bråkar experterna om. Det viktigaste, för att slippa smitta, är att TVÄTTA HÄNDERNA på rätt sätt och ofta. Endast 5 procent av den svenska befolkningen klarar av det. Sen ska man se till att sova minst 7tim per dygn det hjälper immunförsvaret. Det kostar inget och har inga biverkningar.
Citera
2020-02-18, 16:17
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Haha spot-on, blir rätt tydligt att se vilket klientel som hispar upp sig

Jag har funderat på det där med munskydd. Vi som är svenskar skulle skämmas om vi gick in i en folksamling med ett på. Vi vill inte vara annorlunda. Så jag tror inte munskydden kommer bli populära förrän det är för sent.
Citera
Medlem
Fortsatt bara 2 fall i Norden och 0,5-1 % dödlighet utanför Kina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Det är väl bara att glida in på närmaste bygghandel så hittar ni RIKTIGA andningsskydd. Bästa är väl halvmask med gasfilter.
Nej, helmask med gasfilter. Kommer dra åt dig mycket mus med den på.
Citera
2020-02-18, 16:24
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Fortsatt bara 2 fall i Norden och 0,5-1 % dödlighet utanför Kina.

Det är bra men kommer det att hålla sig på den nivån?
Citera
2020-02-18, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddo
Jag har funderat på det där med munskydd. Vi som är svenskar skulle skämmas om vi gick in i en folksamling med ett på. Vi vill inte vara annorlunda. Så jag tror inte munskydden kommer bli populära förrän det är för sent.
Skulle nog säga att de flesta europeiska landsmännen skulle skämmas. Har inte sett att det blivit trendigt i övriga Europa heller.
Asien har en helt annan historia med användningen av munskydd, googla gärna så förstår du varför.
Citera
2020-02-18, 16:26
Medlem
Om nu detta virus (vad det verkar) inte är skadligare än vilken influensa som helst. Varför dessa extrema åtgärder i Kina? Hong-Kong influensan tex. var väl mkt. värre? Gravad hund här, eller?
Citera
2020-02-18, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddo

Ja, i Sverige är det väldigt skambelagt att visa sig orolig/rädd om inte alla är rädda. Och folk tenderar att förlöjliga den som är öppen med sin oro.
Man ska vara cool och skratta lite åt sånt man inte till fullo förstår, det ger status i Sverige. Jättemärklig grej.
Citera
2020-02-18, 16:28
Medlem
Grollarens avatar
Lite om läget i Indien...

https://mumbaimirror.indiatimes.com/mumbai/other/coronavirus-five-admitted-to-hospitals-in-maharashtra-39784-screened-till-now/articleshow/74195787.cms?
Citera
2020-02-18, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Om nu detta virus (vad det verkar) inte är skadligare än vilken influensa som helst. Varför dessa extrema åtgärder i Kina? Hong-Kong influensan tex. var väl mkt. värre? Gravad hund här, eller?

Det är ett helt nytt virus. Ingen har någon immunitet sedan tidigare. Andra influensor är många immuna mot, så en begränsad andel av befolkningen insjuknar i dem.
Nu i ett helt nytt virus blir många fler än vanligt sjuka och många fler i riskgrupperna blir sjuka, eftersom de inte kan vaccinera sig. När riskgrupperna blir sjuka behöver de ofta vård. Detta virus riskerar alltså att överbelasta vården väldigt mycket.
Citera
2020-02-18, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Hade det då inte varit bra att hålla det så?

Det är detta som är problemet - man väntar och ser på! Varför inte vara proaktiva och agera FÖRE ting är för sent och smittan sprids, vind för våg? Som sagt, jag tror detta inte är någon större fara, men det är en principiell fråga för mig och varför chansa? Det är detta jag stör mig mest på...
Chansar gör man i fotboll i trängda lägen när de kickar bollen mot mål, du vet!
Här är det en S strategi att alla skall behandlas lika så antingen skall alla testas eller ingen. Så tänker de idiotiska politikerna. Det handlar alltså om värdegrunden att behandla alla lika oavsett var de kommer ifrån och vem de är. Gulligt va!

Massan skall känna sig trygg i det nya S inte svenska personer eller andra som vistas i S. Öppna broar och flygplatser samt stäng info för vi ser inget virus komma, sjunger svetsarn när han raskar över isen ...
Citera
2020-02-18, 16:32
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Skulle nog säga att de flesta europeiska landsmännen skulle skämmas. Har inte sett att det blivit trendigt i övriga Europa heller.
Asien har en helt annan historia med användningen av munskydd, googla gärna så förstår du varför.

Jo, jag känner till Japans befolkning användande av munskydd. Jag tycker deras tanke bakom det är god. DVS. Jag är sjuk och jag vill inte smitta dig när jag nyser. Det är att visa sin medmänniska hänsyn. De har en väldigt fin sed i Japan när det gäller det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in