Citat:
Ursprungligen postat av
MenVadVetJag
Tycker du att det är sakligt att jämföra detta med att "råka hitta ett lik", "råka trampa på ett kranium", med att inte tillkalla ambulans eller polis när ditt barn, som du är ansvarig för avlider under din uppsikt?
Fast nu skriver (fetade) du om kriterium som går utöver brott mot griftefrid. Därtill så har jag inte påtalat att det inte är motiverat att anhålla dem för denna brottsrubrik, jisses kisen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Insatt013
Du har tyvärr fel där.
Jag har inte svalt mardrömsscenariot, jag vet vem som kontakta polisen efter fyndet i lägenheten, även att P avlidit i häktet innan det blev officiellt och media rapporterade om detta.
Det är inte spekulationer från min sida, däremot som jag skriver om dödsorsaken. Den känner jag inte till.
Men jag vet att kroppen var hel och legat en tid.
Restauranghändelsen stämmer inte.
Det kommer framgå efter obduktionen vad dödsorsak för både E & P.
Vet inte riktigt hur sådant presenteras och om det offentliga handlingar eller hamnar i dokumentation som fup
Okej, men det jag läst i tråden är ju repetitivt av vad du skrev, således är det mardrömsscenariona sammanfattade i ett inlägg & invävda i varandra, d.v.s. inte "ur ett annat perspektiv". Även om du är anhörig. Blir bara så illa berörd (med all rätt) när folk häver ur sig frikostigt kring allehanda perversa teorier om ett dött barn.
E kommer dödsorsak framgå kring för målsägande. Kanske visas i FUP, vet faktiskt inte - kan inte tänka mig det, detaljer kring alltsammans kommer dock skvallra om FUPen inte sekretessbeläggs hårt. P kommer inte dödsorsak framgå via obducent (det utförs sannolikt inte obduktion iom att det nog är ganska uppenbart dödsfall), det är personsekretess även efter död.
Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Mycket möjligt att de valde att göra så.
Men hanterar du en död kropp på otillbörligt vis så är det ett brott mot griftefriden.
Om du "gömmer" ditt barns döda kropp är det ett brott mot griftefriden.
Om du medvetet låter ett barn ligga dött i din bostad är det ett brott mot griftefriden.
Underlåter att ringa 112 så fort man upptäckt att barnet inte lever, är också ett brott mot griftefriden.
Jag slutar diskussionen där.
Jadu. Kan inte utläsa någonting som talar emot mitt ursprungliga påstående, som du menar på är fel, så nu har du satt mig på pottkanten, ska jag resonera emot min egen förklaringsmodell om jag ska opponera mig emot detta? Nej.
Men sista stycket, det är som sagt omständigheterna som skapar brottet - och inte heller där har jag sagt någonting om att det inte vore fallet. Bara belyst att det är lite väl bajsnödigt att dra det så långt att säga att underlåtenhet att ringa 112 är brottsligt, vi har nämligen ingen lag kring civilkurage, inte heller (nu har jag inte läst in mig på ämnet) bör det finnas praxis kring detta, för brott mot griftefrid, men vad vet jag - tolkar bara lagen ordagrant.