2020-02-18, 11:34
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
När du saknar argument:

1. Framställ kritiken som kommandes från en väldigt liten skara lättkränkta "rasister".
2. Fokusera på filmens triviala budskap för att slippa ta debatten om det allvarliga.

Filmen har inte ett trivialt budskap. Den är anti-Skandinavisk och de förnekar vår kultur.
Citera
2020-02-18, 11:36
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Kritiker samlar styrkorna t ex här. De som gillar den kanske samlar styrkorna på Expo. Same, same, but different.

Om kritikerna samlar styrkorna här, är det rimligt att anta att även kontrakritikerna kommer hit.

Välkommen!
Citera
2020-02-18, 11:39
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Citat:
1. Halmgubbe.
2. Finns inget allvarligt i detta. Det är en orkan i ett vattenglas.

Bara för att det är din åsikt så blir det inte sanning. Om du inte ser något speciellt med detta så behöver du inte ens bry dig om det här eller hur?
Citera
2020-02-18, 11:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Och jag påstod inte heller det du säger. Chilla.
För att få en bild av omfattningen av kritik så måste man jämföra med andra engelskspråkiga filmer som publicerats på Youtube. I den kontexten så är kritiken extremt kraftig, det går inte att förneka hur gärna man skulle vilja.

Även om du personligen gillar filmen & dess budskap så inser väl även du att som reklamfilm betraktat så var det misslyckat, om man beaktar hur den har bemötts. Att vi ens har den här diskussionen är närmast bisarrt.
Citera
2020-02-18, 11:48
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sofiajadetarjag
Filmen har inte ett trivialt budskap. Den är anti-Skandinavisk och de förnekar vår kultur.

Jag menar att filmen är medvetet riggad med två komponenter:
1 Triggers. (Kulturförnekelse mm)
2. Ett trivialt innehåll som ingen bryr sig om.

Så går det till:

Triggers skapar en reaktionsstorm. Reaktionerna kan sedan bagatelliseras och förlöjligas genom att hänvisa till det triviala innehållet och konsekvent undvika det som triggade reaktionen.

Exempel:

Folket: - Vidrigt budskap spelandes på den ständigt upprepade kollektiva självförnekelsen. Detta står mig upp i halsen!

Folkföraktet: (sociopatisk passiv aggressivitet): - Haha, fattar verkligen inte varför du blir så upprörd för att man pratar om köttbullens ursprung.
Citera
2020-02-18, 11:50
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sofiajadetarjag
Jag tycker att den nästan är nationalistisk, på ett väldigt skönt och lite omvänt sätt. Den visar människor i ett land som är så trygga med sig själva och sin egen identitet att de verkligen inte behöver skrika om det utan tvärtom kan tona ned det. Lite som att Steve Jobs alltid hade enkla vanliga kläder fast alla ju förstod ändå att han var rik som ett troll. Filmen ger en sympatisk bild av ett folk som gärna reser och tar intryck från andra. Den visar hur jag gärna ser mig själv som just svensk, utan massa tomt skryt och stora åthävor av det slag som t ex många amerikaner är så bra på, utan att alltid leverera.

Filmen är lite som reklamen för Norrlands Guld. Inget knussel. Inget skryt. Bara rutig skjorta och norrländsk dialekt och "Om du vill vara dig själv för en stund".

Plus alla överjordiskt vackra bilder av vårt land. Men inget speciellt, nä'rå. Eller hur, va?

Ett vackert land med sköna avslappnade människor. Vilken ynnest att t o m vara född och bo där!

Kort sagt en jäkligt bra film.
Citera
2020-02-18, 11:51
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag menar att filmen är medvetet riggad med två komponenter:
1 Triggers. (Kulturförnekelse mm)
2. Ett trivialt innehåll som ingen bryr sig om.

Så går det till:

Triggers skapar en reaktionsstorm. Reaktionerna kan sedan bagatelliseras och förlöjligas genom att hänvisa till det triviala innehållet och konsekvent undvika det som triggade reaktionen.

Exempel:

Folket: - Vidrigt budskap spelandes på den ständigt upprepade kollektiva självförnekelsen. Detta står mig upp i halsen!

Folkföraktet: (sociopatisk passiv aggressivitet): - Haha, fattar verkligen inte varför du blir så upprörd för att man pratar om köttbullens ursprung.

Ja, det stämmer bra. Tack för inlägget.
Citera
2020-02-18, 11:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jag tycker att den nästan är nationalistisk, på ett väldigt skönt och lite omvänt sätt. Den visar människor i ett land som är så trygga med sig själva och sin egen identitet att de verkligen inte behöver skrika om det utan tvärtom kan tona ned det. Lite som att Steve Jobs alltid hade enkla vanliga kläder fast alla ju förstod ändå att han var rik som ett troll. Filmen ger en sympatisk bild av ett folk som gärna reser och tar intryck från andra. Den visar hur jag gärna ser mig själv som just svensk, utan massa tomt skryt och stora åthävor av det slag som t ex många amerikaner är så bra på, utan att alltid leverera.

Filmen är lite som reklamen för Norrlands Guld. Inget knussel. Inget skryt. Bara rutig skjorta och norrländsk dialekt och "Om du vill vara dig själv för en stund".

Plus alla överjordiskt vackra bilder av vårt land. Men inget speciellt, nä'rå. Eller hur, va?

Ett vackert land med sköna avslappnade människor. Vilken ynnest att t o m vara född och bo där!

Du har framfört att du gillar filmen. Om detta stämmer eller om du bara säger det för att göra en politisk poäng vet givetvis ingen mer än du.

Men tycker du att den är lyckad som metod att bygga SAS varumärke, i ljuset av den massiva internationella kritiken?
Citera
2020-02-18, 11:53
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
För att få en bild av omfattningen av kritik så måste man jämföra med andra engelskspråkiga filmer som publicerats på Youtube. I den kontexten så är kritiken extremt kraftig, det går inte att förneka hur gärna man skulle vilja.

Även om du personligen gillar filmen & dess budskap så inser väl även du att som reklamfilm betraktat så var det misslyckat, om man beaktar hur den har bemötts. Att vi ens har den här diskussionen är närmast bisarrt.
Det visar bara att det finns iaf någon % som triggas igång extremt av detta. Inget mer.
Citera
2020-02-18, 11:55
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Du har framfört att du gillar filmen. Om detta tämmer eller om du bara säger det för att göra en politisk poäng vet givetvis ingen mer än du.

Men tycker du att den är lyckad som metod att bygga SAS varumärke, i ljuset av den massiva internationella kritiken?
Vilken massiv internationell kritik? Länka gärna.
Citera
2020-02-18, 11:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Vilken massiv internationell kritik? Länka gärna.
Det har jag gjort i tråden, åtskilliga gånger. Att förneka att filmen fått omfattande kritik är bara tramsigt & jag har mycket svårt att förstå vad din agenda är när du förnekar detta.
Citera
2020-02-18, 11:57
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Citat:

Så som du beskriver filmen, så tolkar inte gemene man den. Filmen upplevs snarare som en spottloska rakt i ansiktet.
Man måste förstå bättre hur människor fungerar än såhär. Jag gillar inte heller uppblåsthet och skryt, men den här filmen är ju helt klart förminskande och en förnekelse av hela den Skandinaviska kulturen.
Varför ska vi behöva acceptera det här? Vi måste väl åtminstone få protestera? Detta är helt absurt.
Senast redigerad av Sofiajadetarjag 2020-02-18 kl. 12:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in