Citat:
Ursprungligen postat av
Sofiajadetarjag
Filmen har inte ett trivialt budskap. Den är anti-Skandinavisk och de förnekar vår kultur.
Jag tycker att den nästan är nationalistisk, på ett väldigt skönt och lite omvänt sätt. Den visar människor i ett land som är så trygga med sig själva och sin egen identitet att de verkligen inte behöver skrika om det utan tvärtom kan tona ned det. Lite som att Steve Jobs alltid hade enkla vanliga kläder fast alla ju förstod ändå att han var rik som ett troll. Filmen ger en sympatisk bild av ett folk som gärna reser och tar intryck från andra. Den visar hur jag gärna ser mig själv som just svensk, utan massa tomt skryt och stora åthävor av det slag som t ex många amerikaner är så bra på, utan att alltid leverera.
Filmen är lite som reklamen för Norrlands Guld. Inget knussel. Inget skryt. Bara rutig skjorta och norrländsk dialekt och "Om du vill vara dig själv för en stund".
Plus alla överjordiskt vackra bilder av vårt land. Men inget speciellt, nä'rå. Eller hur, va?
Ett vackert land med sköna avslappnade människor. Vilken ynnest att t o m vara född och bo där!
Kort sagt en jäkligt bra film.