2020-02-18, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Än viktigare:

”Det var i oktober 2017 som 45-åringen kontaktade en IT-forensiker på polismyndigheten i ett privat ärende.

Forensikern ska ha förklarat för 45-åringen att om han tagit några nya bilder med telefonen sedan han raderat de gamla, så skulle det försämra förutsättningarna att återskapa dem.

När polisens IT-forensiker undersökte mobiltelefonen [efter mordet] upptäcktes det att mannen – strax innan han återvände till förhör på polishuset – hade knäppt 937 nya mobilbilder i snabb följd och filmat flera videosekvenser.

“Innehållet på bilderna känns igen som delar av entrén till förhörsrummen”, skriver IT-forensikern i ett PM.

och knäppte sedan ytterligare 120 bilder i snabb följd.

Bilderna och filmerna upptog 1,47 GB av telefonens utrymme. Det fanns fortfarande 7,9 GB ledigt lagringsutrymme kvar.

“Fotograferingen av de 937 bilderna har skrivit över ungefär 16 procent av det lediga utrymme som fanns innan bilderna togs och har gjort att den information som kan ha funnits där inte längre går att återskapa”, skriver IT-forensikern.”

https://www.na.se/artikel/polisen-misstanker-45-aringen-rensade-spar-efter-mordet-sekunder-innan-han-togs-in-pa-forhor

Kan någon tro att han fortsatt är oskyldig förutom hans advokat som inte vill veta så han kan representera honom? HD? JG?

Skulle vara intressant att höra vad Medinsyn tycker numera.
Citera
2020-02-18, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Än viktigare:

”Det var i oktober 2017 som 45-åringen kontaktade en IT-forensiker på polismyndigheten i ett privat ärende.

Forensikern ska ha förklarat för 45-åringen att om han tagit några nya bilder med telefonen sedan han raderat de gamla, så skulle det försämra förutsättningarna att återskapa dem.

När polisens IT-forensiker undersökte mobiltelefonen [efter mordet] upptäcktes det att mannen – strax innan han återvände till förhör på polishuset – hade knäppt 937 nya mobilbilder i snabb följd och filmat flera videosekvenser.

“Innehållet på bilderna känns igen som delar av entrén till förhörsrummen”, skriver IT-forensikern i ett PM.

och knäppte sedan ytterligare 120 bilder i snabb följd.

Bilderna och filmerna upptog 1,47 GB av telefonens utrymme. Det fanns fortfarande 7,9 GB ledigt lagringsutrymme kvar.

“Fotograferingen av de 937 bilderna har skrivit över ungefär 16 procent av det lediga utrymme som fanns innan bilderna togs och har gjort att den information som kan ha funnits där inte längre går att återskapa”, skriver IT-forensikern.”

https://www.na.se/artikel/polisen-misstanker-45-aringen-rensade-spar-efter-mordet-sekunder-innan-han-togs-in-pa-forhor

Ja satan vilken idiot SD är.
Han tror att utan bevis så blir han släppt.
Nej helt klart blir han fälld.

Hans kompis forensikern, hur jäkla idiotisk får man vara att man avslöjar sådant?
Jag tappar andan när jag läser detta 😞
Citera
2020-02-18, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Varför skulle de ha lyckta dörrar?
Jag gissar att kontot Bravegirl inte bevistat särskilt många rättegångar..

Under en mordrättegång är det numera regel att salen utryms under tiden obduktionsresultatet presenteras i bildform.
Citera
2020-02-18, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag gissar att kontot Bravegirl inte bevistat särskilt många rättegångar..

Under en mordrättegång är det numera regel att salen utryms under tiden obduktionsresultatet presenteras i bildform.
Det är upp till var och en att gå ut då. Det beror helt på ärendets art. I just detta fall tror jag dock du har rätt, med tanke på att hon var svårt söndermosad, samt att fallet är högprofilerat.
Citera
2020-02-18, 08:17
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Eller så var det bara billigare...

Det finns andra terapeuter på
mottagningen som inte är pastorer.
Citera
2020-02-18, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det finns andra terapeuter på
mottagningen som inte är pastorer.
Ok. Tar tillbaka det jag skrev.
Senast redigerad av anniesbrev 2020-02-18 kl. 08:25.
Citera
2020-02-18, 08:23
Medlem
notknapparens avatar
Lite mer från NA.

Om tidpunkter:
(mina fetningar)

"Dagen efter mordet på Lena Wesström, 15 maj 2018, kom 45-åringen in på polisstationen för att lämna uppgifter. Polisen utredde vid den tidpunkten fortfarande mordet som ett försvinnande."
[...]

"“NN visade självmant upp sin mobiltelefon för mig, och visade kontakterna han hade haft med Lena den 14 maj. De hade mycket sms-kontakt på morgonen men inte så mycket under dagen, utan jag tror att sms:en började vid 20-tiden igen. Den sista SMS-kontakten mellan dem var klockan 23.01 ”, skriver polisen i ett PM."
[...]

"Under förhöret hade polisen blivit misstänkt mot SD och spaningsledningen beslutade om att rubricera det hela som människorov och SD som misstänkt. Beslut togs om tvångsmedel av åklagare (dator och mobil ).
Beslut togs om att SD skulle tillbaka till polishuset
."
[...]
"Någon gång strax efter 17.45 kom 45-åringen tillbaks till polishuset. Polisen beslagtog hans telefon och han anhölls en stund senare misstänkt för människorov."
Det var då nästan tusen bilder och filmer togs."

@Medinsyn hade rätt såtillvida att SD gick frivilligt till polisuset och visdae frivilligt sin mobil.

Men han berättade inte att SD fotade 1000 bilder på polishusets entré. Detta för att radera känsliga skaker.

Vad raderade han?
Bara foton?????

23.01 sista kontakten enligt det första SD visade.

Finns det något som han skrivit efter detta som han hade raderat? Troligen.

Och han ljuger direkt till HD.

Han vet ju att han hade kontakt med L*ena 23.01 på kvällen. Det har han ju just visat polisen. Varför ljuga och säga, kanske igår.
Citera
2020-02-18, 08:24
Medlem
Som jag kommer ihåg från det som stod i NA hade SD skickat 3 SMS när han stod utanför polishuset. Hanna var en av dessa... nyfiken på vilka de andra 2 var? JG kanske en av de utvalda? Den 3:e?
Citera
2020-02-18, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fyller på från NA om inte någon hunnit före.

Så nästan 1000 bilder, tar han minuterna innan han går in polishuset. Bilder på entrén. Och det överraderade går inte att återskapa.

"Forensikern ska ha förklarat för 45-åringen att om han tagit några nya bilder med telefonen sedan han raderat de gamla, så skulle det försämra förutsättningarna att återskapa dem.

Sedan kom vi fram till att det bästa var att han stängde av sin telefon tills att vi testat att återskapa bilderna, då det även fanns en risk att telefonen automatiskt rensar det frigjorda minnet”, skriver IT-forensikern i sitt PM."

[...]

"När polisens IT-forensiker undersökte mobiltelefonen upptäcktes det att mannen – strax innan han återvände till förhör på polishuset – hade knäppt 937 nya mobilbilder i snabb följd och filmat flera videosekvenser."

[...]
"“Innehållet på bilderna känns igen som delar av entrén till förhörsrummen”, skriver IT-forensikern i ett PM.

Samtidigt som 45-åringen tog nya bilder på sin telefon utanför polishuset messade han bland annat med sin före detta fru.
"

[..]

"“När pratade du med henne sist?”, frågar hans före detta fru i sitt meddelande.

Mannen svarade snabbt;

“Kort i går eller i förrgår. Raderar löpande”, och knäppte sedan ytterligare 120 bilder i snabb följd.
"

[...]
"“Fotograferingen av de 937 bilderna har skrivit över ungefär 16 procent av det lediga utrymme som fanns innan bilderna togs och har gjort att den information som kan ha funnits där inte längre går att återskapa”, skriver IT-forensikern."

Det är underligt hur SD berättar för HD att han raderar för fullt.

Jag läste under bilderna inte helt hundra vad där står. Behöver Ulf hjälp? Inloggad på Facebook på morgonen?
Citera
2020-02-18, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är upp till var och en att gå ut då. Det beror helt på ärendets art. I just detta fall tror jag dock du har rätt, med tanke på att hon var svårt söndermosad, samt att fallet är högprofilerat.
Nej, det är inte upp till var och en att välja att gå ut. Det kan man frivilligt välja att göra under den tid som ansv rättsläkare under förhandlingen presenterar obduktionsresultaten, men när själva bildmaterialet presenteras kommer sittande rådman att låta tömma salen på åhörare/ press.

Edit: Det är många som under förhandlingen tar väldigt illa vid sig vid genomgången gällande de skador ett mordoffer uppvisat vid obduktion. Särskilt anhöriga väljer ofta att lämna under den delen även om de som målsägande har rätt att närvara -även vid själva bildvisningen.
Senast redigerad av Carinah78 2020-02-18 kl. 08:37.
Citera
2020-02-18, 08:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Ja satan vilken idiot SD är.
Han tror att utan bevis så blir han släppt.
Nej helt klart blir han fälld.

Hans kompis forensikern, hur jäkla idiotisk får man vara att man avslöjar sådant?
Jag tappar andan när jag läser detta 😞

Ja nu har tidningen avslöjat det för allmänheten med alla möjliga brottslingar så varför skulle inte forensikern avslöja det för en betrodd vän?
Citera
2020-02-18, 08:38
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lite mer från NA.

Om tidpunkter:
(mina fetningar)

"Dagen efter mordet på Lena Wesström, 15 maj 2018, kom 45-åringen in på polisstationen för att lämna uppgifter. Polisen utredde vid den tidpunkten fortfarande mordet som ett försvinnande."
[...]

"“NN visade självmant upp sin mobiltelefon för mig, och visade kontakterna han hade haft med Lena den 14 maj. De hade mycket sms-kontakt på morgonen men inte så mycket under dagen, utan jag tror att sms:en började vid 20-tiden igen. Den sista SMS-kontakten mellan dem var klockan 23.01 ”, skriver polisen i ett PM."
[...]

"Under förhöret hade polisen blivit misstänkt mot SD och spaningsledningen beslutade om att rubricera det hela som människorov och SD som misstänkt. Beslut togs om tvångsmedel av åklagare (dator och mobil ).
Beslut togs om att SD skulle tillbaka till polishuset
."
[...]
"Någon gång strax efter 17.45 kom 45-åringen tillbaks till polishuset. Polisen beslagtog hans telefon och han anhölls en stund senare misstänkt för människorov."
Det var då nästan tusen bilder och filmer togs."

@Medinsyn hade rätt såtillvida att SD gick frivilligt till polisuset och visdae frivilligt sin mobil.

Men han berättade inte att SD fotade 1000 bilder på polishusets entré. Detta för att radera känsliga skaker.

Vad raderade han?
Bara foton?????

23.01 sista kontakten enligt det första SD visade.

Finns det något som han skrivit efter detta som han hade raderat? Troligen.

Och han ljuger direkt till HD.

Han vet ju att han hade kontakt med L*ena 23.01 på kvällen. Det har han ju just visat polisen. Varför ljuga och säga, kanske igår.

Citat:
Ursprungligen postat av Puttenot
Jag läste under bilderna inte helt hundra vad där står. Behöver Ulf hjälp? Inloggad på Facebook på morgonen?

Han messar med 3 personer medan han sitter i väntrummet -och under tiden snabbt tar 130 bilder:

Under den suddiga skärmdumpen står det:

https://forumbilder.com/i/rob1

” Så här såg mannens aktiviteter ut på mobilen strax innan han gick in på polisförhöret. Han messade med tre personer, bland annat sin ex-fru, samtidigt som han knäppte bilder för fullt.
“Innehållet på bilderna känns igen som delar av entrén till förhörsrummen”, skriver IT-forensikern i ett PM. ”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in