2020-02-17, 22:59
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Nu blir det ännu värre för Kina. Gräshoppssvärmen som betat av stora delar av Afrika har nått Kina och hotar all gröda. Svält är inte bra när det redan finns en pandemi i landet.

https://youtu.be/vA0hcvqVFUc?t=2072

Lär inte göra det lättare att hålla folk ifrån vilt vanvårdat kött. Men efter dessa karantäner lär de väl öppna eld på en marknad om det krävs.
Citera
2020-02-17, 23:01
Medlem
https://www.theguardian.com/world/2020/feb/17/coronavirus-japan-braces-for-hundreds-more-cases-as-another-china-city-locked-down

“Many people are testing positive on the ship, but that is because we are testing everyone onboard, regardless of their medical condition,” said Shigeru Omi, the chief director of the Japan Community Health Care Organisation. “And 70% of those testing positive are not showing any symptoms at all.”

70% symptomfria av de som testats. Borde väl ge en indikation på att mörkertalet förmodligen är väldigt stort?
Citera
2020-02-17, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Och varför tror du man snabbt klassade den som allmänfarlig och samhällsfarlig i Sverige?

Önskar konkreta exempel på vad Sverige kommer vidta för åtgärder i händelse av, låt säga 440 st smittade svenskar som ska sättas i karantän.

Kan någon ta mig igenom och förklara tillvägagångssätt rent praktiskt hur det kommer ske.

Vill veta vem eller vilka som ska utföra. Låt oss leka med tanken att 70 av dom är i kritiskt tillstånd och behöver avancerad vård.

Upplys mig gärna om alla detaljer i hela processen!

Tex transporter,
sjukvård, vem som håller koll på karantän (ansvariga) mm

Jag har aldrig vart så ivrig att få ett svar någonsin tror jag faktiskt
Citera
2020-02-17, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
https://www.theguardian.com/world/2020/feb/17/coronavirus-japan-braces-for-hundreds-more-cases-as-another-china-city-locked-down

“Many people are testing positive on the ship, but that is because we are testing everyone onboard, regardless of their medical condition,” said Shigeru Omi, the chief director of the Japan Community Health Care Organisation. “And 70% of those testing positive are not showing any symptoms at all.”

70% symptomfria av de som testats. Borde väl ge en indikation på att mörkertalet förmodligen är väldigt stort?

Eller så är testerna icke-fungerande. Vem vet, de kanske kör med slagruta.
Citera
2020-02-17, 23:09
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nej, kineserna har lagt till klinisk diagnos, dvs okulärbesiktning av patienten. Feber, frågor om de haft kontakt med någon med virus eller feber, hosta, snuva etc. Nu är det inte krav på tester eller röntgen, som folk tror.

Alltså kommer det in någon med snuva som bott med en med konstaterad corona då blir man misstänkt i första timmen och börjar man få feber då är det coronadiagnos. Kraven på tester innan var för att skilja coronan från vanlig influensa, men nu har coronan blivit den vanliga och då är det ingen större idé att låta folk vänta på behandling pga att det inte finns resurser att testa eller röntga.

Tro inte att det är röntgen i diagnosen så alla röntgas. Inte en chans. De hade inte kapacitet till det innan och har det inte nu heller.

Nu vet de av erfarenhet att majoriteten av snuviga och hostande som kommer genom dörren har corona. En professionell vårdpersonal räknar ut det långt innan vetenskapen har hunnit skriva en rapport. Och då är det bästa att börja med medicinering direkt. Men det får man inte om diagnoskriterierna sätter stopp för det. Därför ändrade man kriterierna.

Läste någonstans i de kinesiska sajterna att hälften får traditionell kinesisk stärkande medicinering (säkert ok eftersom de flesta verkar ha en mildare variant) och resten sätts på starkare medicinering. Normalt sköter ju vårt immunförsvar tillfrisknandet från allt möjligt. Dagligen. Men ibland behövs det hjälp.

Så i praktiken går det nog så här på sjukhusen. En patient kommer in. Har feber, hostar, säger att hen kanske haft kontakt med någon corona-människa. Vården kollar om det finns något test kit eller CT-möjlighet. Icke. Ok. Då gör vi en diagnos på okulärbesiktning och patientens berättelse om ev kontakt med smitta och diagnostiserar corona och smackar på medicinering, traditionell om symptomen är milda, HIV-medicin om det ser illa ut.

Här en video om de nya kriterierna där man pratar om det kliniska tillägget. De flesta blir nog inte klokare av det men tro mig, test kits och CT, är inte det primära nu.

https://news.cgtn.com/news/2020-02-13/Expert-Adding-clinically-diagnosed-cases-helps-improve-treatment-O30onsBNew/index.html

Om jag känner mig väldigt sjuk så åker jag till ett sjukhus i Wuhan, men så kommer jag inte in för det är fullt, vart ska jag ta vägen?
Är det snuva eller vanlig influensa eller vadå, så du menar att jag är då en rapport för WHO som smittad?

Snälla sluta, antalet smittade är mycket mer och antalet döda är kanske så mycket som x10 men ingen vet för allt ska vara tyst enligt regler från CCP.
Citera
2020-02-17, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Första antivirala mot corona ute nu.

Favilavir is one of three drugs that have shown significant efficacy in treating the novel coronavirus in clinical trials, the Ministry of Science and Technology said on Saturday.

The antiviral was put into production on Sunday.

http://www.chinadaily.com.cn/a/202002/17/WS5e49efc2a310128217277fa3.html

Känns ju bra men hur pass bra? Dämpar den febern eller är det ett botemedel så man kan jogga hem efter en kur favilavir
Citera
2020-02-17, 23:17
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Visst. Problemet är bara att dessa maoistiska krav kommer in i tråden dagligen sedan veckor. Gränser ska stängas och folks ska interneras. Saknas bara dödsstraff. Men de kraven kommer väl också.

Ibland måste man ta beslut för att rädda många fler. Ett scenarier är att man offra att ett antal 10000 tal för att flera miljoner eller miljarder skall överleva.
Vi skulle aldrig klara detta i Sverige..........
Citera
2020-02-17, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Känns ju bra men hur pass bra? Dämpar den febern eller är det ett botemedel så man kan jogga hem efter en kur favilavir
Dämpar febern? Ett antiviralt läkemedel kan dämpa sjukdom på två sätt, antingen så dämpar det möjligheten till viruset att replikera sig, eller så dämpar det möjligheten för viruset att ta sig in i cellerna.
Citera
2020-02-17, 23:22
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater

Det beror på, blir du sjuk så får något som hjälper, men att jogga hem kan du glömma.
Citera
2020-02-17, 23:22
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Ibland måste man ta beslut för att rädda många fler. Ett scenarier är att man offra att ett antal 10000 tal för att flera miljoner eller miljarder skall överleva.
Vi skulle aldrig klara detta i Sverige..........

Klara och klara. Jag utgår inte från några SF-scenarier, utan hur snacket gått här i tråden de senaste veckorna. Gränserna ska stängas, alla ska kollas, folk ska interneras.
Citera
2020-02-17, 23:23
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Önskar konkreta exempel på vad Sverige kommer vidta för åtgärder i händelse av, låt säga 440 st smittade svenskar som ska sättas i karantän.

Kan någon ta mig igenom och förklara tillvägagångssätt rent praktiskt hur det kommer ske.

Vill veta vem eller vilka som ska utföra. Låt oss leka med tanken att 70 av dom är i kritiskt tillstånd och behöver avancerad vård.

Upplys mig gärna om alla detaljer i hela processen!

Tex transporter,
sjukvård, vem som håller koll på karantän (ansvariga) mm

Jag har aldrig vart så ivrig att få ett svar någonsin tror jag faktiskt

Du kan börja läsa här, och sedan klicka vidare på länkarna.

https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/20192/myndigheterna-om-det-nya-coronaviruset

https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/manniskor-och-smitta
Senast redigerad av Grollaren 2020-02-17 kl. 23:26.
Citera
2020-02-17, 23:23
Medlem
HGs avatar
Kinesiska myndigheter förvarnar nu för att smittan kan ha en inkubationstid till mellan 34 till 94 dagar. De undersöker just nu dessa fall.
Det verkar som att vi bara skall satsa på att Svenska myndigheter tar hand om allt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in