2020-02-17, 22:37
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Naturligtvis finns det brister i det Kinesiska samhället men dessa ligger mest på det jag skulle vilja kalla den löjliga demokrati. Men när det gäller att ta tag i ett problem som detta med Coronaviruset så levererar de verkligen.

Till 100% och däröver, inget annat land i världen hade kunnat gjort samma sak som Kina gjort.
Citera
2020-02-17, 22:40
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Jag undrar om vi menar samma kvinna...hon har varit på båten

Då är det kanske inte samma. Hon hade varit på en resort i Kina.
Citera
2020-02-17, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Intressant! Vad jag kom ihåg om Spanska sjukan så var det ett problem att immunförsvaret blev så väldigt aktiverat vid infektion.
Ja det var en av anledningarna till att spanskan blev så allvarlig. Hade man haft klorokin då hade nog betydligt fler kunnat räddas.
Citera
2020-02-17, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
SD är ju de enda som har någon form av verklighetsförankring numera. Det gäller de flesta frågor, även sjukvården. Jag är förvånad att det kommer som en överraskning för dig.

Och självklart har SD rätt. Regeringen bara svamlar om "god beredskap", ungefär som dåvarande regering gjorde innan andra världskriget.
Inget land har en god beredskap vid en allvarlig pandemi.
Citera
2020-02-17, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
EU tycker att risken är låg, jag personligen håller givetvis inte med.

https://www.ecdc.europa.eu/en/current-risk-assessment-novel-coronavirus-situation

Visst, man kan ha åsikter om det mesta, men om man förstår hur riskbedömning går till så baseras den på data. Och riskbedömningarna gäller nu, de görs om ganska ofta för att följa läget.
Citera
Medlem
Citat:
Du driver med mig eller hur?

Nej, kineserna har lagt till klinisk diagnos, dvs okulärbesiktning av patienten. Feber, frågor om de haft kontakt med någon med virus eller feber, hosta, snuva etc. Nu är det inte krav på tester eller röntgen, som folk tror.

Alltså kommer det in någon med snuva som bott med en med konstaterad corona då blir man misstänkt i första timmen och börjar man få feber då är det coronadiagnos. Kraven på tester innan var för att skilja coronan från vanlig influensa, men nu har coronan blivit den vanliga och då är det ingen större idé att låta folk vänta på behandling pga att det inte finns resurser att testa eller röntga.

Tro inte att det är röntgen i diagnosen så alla röntgas. Inte en chans. De hade inte kapacitet till det innan och har det inte nu heller.

Nu vet de av erfarenhet att majoriteten av snuviga och hostande som kommer genom dörren har corona. En professionell vårdpersonal räknar ut det långt innan vetenskapen har hunnit skriva en rapport. Och då är det bästa att börja med medicinering direkt. Men det får man inte om diagnoskriterierna sätter stopp för det. Därför ändrade man kriterierna.

Läste någonstans i de kinesiska sajterna att hälften får traditionell kinesisk stärkande medicinering (säkert ok eftersom de flesta verkar ha en mildare variant) och resten sätts på starkare medicinering. Normalt sköter ju vårt immunförsvar tillfrisknandet från allt möjligt. Dagligen. Men ibland behövs det hjälp.

Så i praktiken går det nog så här på sjukhusen. En patient kommer in. Har feber, hostar, säger att hen kanske haft kontakt med någon corona-människa. Vården kollar om det finns något test kit eller CT-möjlighet. Icke. Ok. Då gör vi en diagnos på okulärbesiktning och patientens berättelse om ev kontakt med smitta och diagnostiserar corona och smackar på medicinering, traditionell om symptomen är milda, HIV-medicin om det ser illa ut.

Här en video om de nya kriterierna där man pratar om det kliniska tillägget. De flesta blir nog inte klokare av det men tro mig, test kits och CT, är inte det primära nu.

https://news.cgtn.com/news/2020-02-13/Expert-Adding-clinically-diagnosed-cases-helps-improve-treatment-O30onsBNew/index.html
Citera
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Till 100% och däröver, inget annat land i världen hade kunnat gjort samma sak som Kina gjort.
Här hade det varit "Snälla kan ni inte stanna hemma, men visst måste ni gå ut så kan vi ju inte förbjuda er"

OnT angående diagnosmetoderna.
Den nya diagnosmetoden som började användas i förra veckan innebär att man nu efter en lungröntgen kan klassa en patient som infekterad eller ej. Att röntgas tar ju inte många minuter och om vi nu leker med tanken att kina placerar ut 10 röntgenapparater i Wuhan och en röntgen tar 5 minuter (enbart själva röntgen inte att kolla på bilderna) så kan man ju trumma igenom 120 patienter på en timme, och då ska du ju först ha blivit sållad genom mätning av kroppstemperaturen.
Citera
2020-02-17, 22:45
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Ett litet problem i det hela är västvärldens bild av Kina, som på många vis överträffar vår.
Vi tycks leva i en illusion av att resten av världen lever i fattigland medan vi här i Sverige ligger på nån sorts toppen av skalan.
Faktum är att det är precis tvärtom.
Att besöka t-centralen i Stockholm idag är som att resa tillbaks i tiden till 70-talets valfri öststat.
Vi må ha duktiga utvecklare inom it och produktion som vi exporterar, men infrastrukturmässigt ligger vi 50 år efter i tiden när det gäller teknologisk utveckling rent praktiskt. Jämfört med exempelvis Kina.
En video från Linus där vardaglighandeln blir ett exempel för inläggets syfte,
https://youtu.be/sZs4NDC4yrI

Så vad ville jag få sagt med detta?
Jo, att när det gäller Coronaviruset så vet vi absolut ingenting. Inte ett skit.
Vi läser nyheter om det, vi snappar upp Twitters här och där, DOOM on och DOOM off.

Och vi ska vara försiktiga med att göra förhastade förutfattade meningar om viruset utifrån vad vi precis snappat upp här eller där.
Om, jag säger om, det verkligen är så att kina stänger ner och isolerar delar av landet så sker det kanske av en befogad anledning?
De är trots allt världens befolkning med högst rankad IQ.

Ville mest upplysa trådläsarna om att folk i Kina inte äter bajs eller hundar och har sämre hygien än övriga världen, snarare tvärtom och de är i de allra flesta fall ljusår före oss. Både vad gäller hygien och teknisk utveckling.
En del i tråden verkar tro att viruset och smittspridningen beror på okunskap och ohälsosamt beteende.
Så är det inte.
Det enda jag kom fram till efter att ha läst ditt inlägg var: Fortsätt handla kinaprylar!
Angående bajs vet jag inte men har sett klipp från en kinesisk marknad (kanske enda som hanterar djuren så) där de med en klo lyfter upp en katt i halsen ur en bur med vettskrämda katter som ska tillagas. Måhända högt IQ men av det jag sett så väldigt, eller obefintligt EQ.
Citera
2020-02-17, 22:47
Medlem
Lyzzas avatar
Nu blir det ännu värre för Kina. Gräshoppssvärmen som betat av stora delar av Afrika har nått Kina och hotar all gröda. Svält är inte bra när det redan finns en pandemi i landet.

https://youtu.be/vA0hcvqVFUc?t=2072
Citera
2020-02-17, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Här hade det varit "Snälla kan ni inte stanna hemma, men visst måste ni gå ut så kan vi ju inte förbjuda er"

Och varför tror du man snabbt klassade den som allmänfarlig och samhällsfarlig i Sverige?
Citera
2020-02-17, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Samtidigt finns det otaliga inlägg i denna tråd och resurser tillgängliga online som antyder på att Kina kände till hotet lång tid innan regimen offentliggjorde hotet. Vad som hade hänt i ett västerländskt samhälle är såldes oklart, men jag håller med om att den omfattning av karantän som införts i Kina varit omöjlig att tillämpa i Sverige.
Det är fullt möjligt att isolera områden i Sverige också.

Ur smittskyddslagen (mina fetningar):

Citat:
3 kap. 10 § Om en samhällsfarlig sjukdom har eller misstänks ha fått spridning inom ett avgränsat område utan att smittkällan eller smittspridningen är fullständigt klarlagd, får Folkhälsomyndigheten besluta att ett visst område ska vara avspärrat. Ett beslut om avspärrning innebär förbud för den som vistas i området att lämna det och förbud för den som befinner sig utanför området att besöka det.

Citat:
8 kap. 12 § Polismyndigheten ska lämna biträde på begäran av smittskyddsläkaren för att
1. genomföra tvångsundersökning enligt 3 kap. 2 §,
2. föra den som ska isoleras enligt 5 kap. 1 § eller isoleras tillfälligt enligt 5 kap. 3 § till vårdinrättningen,
3. återföra den som har avvikit från en vårdinrättning, där han eller hon enligt beslut ska vara tillfälligt isolerad eller isolerad, eller den som inte har återvänt till vårdinrättningen sedan hans eller hennes tillstånd att vistas utanför vårdinrättningens område har gått ut eller återkallats,
4. genomföra hälsokontroll vid inresa enligt 3 kap. 8 § och då upprätthålla ordningen,
5. föra den som ska hållas i karantän enligt 3 kap. 9 § till vårdinrättning eller annan plats där karantänsvistelsen ska äga rum, eller
6. återföra den som olovligen har avvikit från vårdinrättning eller annan plats för karantänsvistelsen till denna plats.

Polismyndigheten ska lämna biträde på begäran av Folkhälsomyndigheten med att spärra av områden enligt 3 kap. 10 § och att upprätthålla dessa avspärrningar.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168
Citera
2020-02-17, 22:58
Medlem
Första antivirala mot corona ute nu.

Favilavir is one of three drugs that have shown significant efficacy in treating the novel coronavirus in clinical trials, the Ministry of Science and Technology said on Saturday.

The antiviral was put into production on Sunday.

http://www.chinadaily.com.cn/a/202002/17/WS5e49efc2a310128217277fa3.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in