Citat:
Jag har försökt samla statistik om det och det finns inte mycket information. De fall jag hittade hade en spridning från 9 dagar till 4,5 veckor. De flesta fallen låg dock på 12-15 dagar vilket gjorde att jag har räknat med 14 dagar för att dö.
Jag har sedan gått igenom antalet friskförklarade i både Singapore och i Kina med glidande fönster (testade några olika dagar och gick sedan dagar till dess att friskskrivna+döda var samma som antalet bekräftade fall) och på bägge ställena hamnade man på 14-15 dagar (14 i Singapore och 15 i Kina). Utifrån detta räknade jag med 14 dagar i snitt för att bli friskskriven också. Det blir ju bara grova estimat, men så gjorde jag. På detta sätt så fick jag sedan fram 2,6% döda utanför Kina och 17% döda i Kina. Bägge dessa siffror ligger i närheten av de uppskattningar som finns rörande dödsfall om amn smittas (2,6% ligger rätt nära 2,3% med tanke på att det bara handlade om 153 patienter och några få dödsfall så är detta väldigt osäkra siffror) och dödsfall om man konstateras med lunginflammation (17%) som har cirkulerat från olika papper i the Lancet mm. Det finns forskningspapper som säger att runt 10-20% av de som får viral lunginflammation drabbas av ARDS och att runt 16% av dessa överlever. SARS-CoV-2 och Covid19 verkar dock döda betydligt fler än så både utanför och inom Kina.
I mitt fall så gjorde jag beräkningarna för att bekräfta för mig själv att siffrorna är rimliga och att de två olika klassificeringarna i Kina och utanför gör skillnad på resultatet. Med dessa som grund så kan man ju anta att antalet smittade i Kina åtminstone är 6,5ggr större än de som bekräftats sjuka i lunginflammation. Det skulle i så fall innebära att runt 15% av de som smittas av viruset får lunginflammation. Men börjar man räkna på detta sättet så börjar man göra för många antaganden. Vi har ingen aning om hur stor andel av de med lunginflammation i Kina som skulle ha överlevt utanför Kina.
Detta visar rätt tydligt på hur svårt det är att räkna på denna smitta utan att ha kompletta data. Men som jag skrev ovan, det verkar som att de siffror som publicerats stämmer med detta sätt att räkna, vilket var ytterligare en sak ville verifiera.