2020-02-17, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Finns det siffror någonstans på hur lång tid det i genomsnitt tar att dö för dem som dör?

Jag har försökt samla statistik om det och det finns inte mycket information. De fall jag hittade hade en spridning från 9 dagar till 4,5 veckor. De flesta fallen låg dock på 12-15 dagar vilket gjorde att jag har räknat med 14 dagar för att dö.

Jag har sedan gått igenom antalet friskförklarade i både Singapore och i Kina med glidande fönster (testade några olika dagar och gick sedan dagar till dess att friskskrivna+döda var samma som antalet bekräftade fall) och på bägge ställena hamnade man på 14-15 dagar (14 i Singapore och 15 i Kina). Utifrån detta räknade jag med 14 dagar i snitt för att bli friskskriven också. Det blir ju bara grova estimat, men så gjorde jag. På detta sätt så fick jag sedan fram 2,6% döda utanför Kina och 17% döda i Kina. Bägge dessa siffror ligger i närheten av de uppskattningar som finns rörande dödsfall om amn smittas (2,6% ligger rätt nära 2,3% med tanke på att det bara handlade om 153 patienter och några få dödsfall så är detta väldigt osäkra siffror) och dödsfall om man konstateras med lunginflammation (17%) som har cirkulerat från olika papper i the Lancet mm. Det finns forskningspapper som säger att runt 10-20% av de som får viral lunginflammation drabbas av ARDS och att runt 16% av dessa överlever. SARS-CoV-2 och Covid19 verkar dock döda betydligt fler än så både utanför och inom Kina.

I mitt fall så gjorde jag beräkningarna för att bekräfta för mig själv att siffrorna är rimliga och att de två olika klassificeringarna i Kina och utanför gör skillnad på resultatet. Med dessa som grund så kan man ju anta att antalet smittade i Kina åtminstone är 6,5ggr större än de som bekräftats sjuka i lunginflammation. Det skulle i så fall innebära att runt 15% av de som smittas av viruset får lunginflammation. Men börjar man räkna på detta sättet så börjar man göra för många antaganden. Vi har ingen aning om hur stor andel av de med lunginflammation i Kina som skulle ha överlevt utanför Kina.

Detta visar rätt tydligt på hur svårt det är att räkna på denna smitta utan att ha kompletta data. Men som jag skrev ovan, det verkar som att de siffror som publicerats stämmer med detta sätt att räkna, vilket var ytterligare en sak ville verifiera.
Citera
2020-02-17, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Som jag skrev innan, den 17:e börjar en del företag att få öppna verksamheten här i Kina, men det är långt från alla. Det krävs speciella tillstånd samt dagliga hälsoundersökningar. Restauranger får öppna, men inte släppa in folk. Det är att ta med sig maten/få den hemkörd som gäller. De har ofta bord som täcker dörren. Så man står på utsidan och säger vad man vill ha. Sen ger de en maten i en påse som de ställer vid dörren. Man får inte betala cash där, utan det är med weixin man betalar.

Oroligheter sker nu dagligen. Våld mellan privatpersoner och polis/medborgargarden florerar i klipp på sociala media. Det intressanta är att i alla klipp polisen nyttjar våld är det en äldre kvinna. Har inte sett ngn mot en yngre man.

Vissa diskussioner har skett på sociala medier gällande yttrandefrihet på sociala medier, men man är försiktiga. Många personer har fått sina konton stängda, vilket gör livet väldigt svårt för dessa individer.

Idag (vi har passerat midnatt här) den 18:e ska man börja viss busstrafik igen. Det kommer vara begränsat, men en steg i rätt riktning. Inga nya smittade har hittats i mitt närområde på en vecka nu, så det känns som att man har lite koll på detta.

Som jag skrev innan krävs det tillstånd från myndigheter för att få öppna företagen. Det är många som skickat in ansökan och det är en jävulsk byråkrati här, så för många företag kommer det att dröja. Jag behöver nog inte tillägga vilka personer som får tillstånden först i detta korrumperade land.

Du skrev att du trodde polisen var fega. Men jag undrar om det inte kan vara en strategi av de som är arga. Polisen slår kanske inte sönder äldre kvinnor utan använder mindre våld. I Thailand, som jag känner till bättre, så brukar demonstranter använda sig av munkar om det är riktigt illa. Polisen svarar då men att använda sig av kvinnliga poliser. Munkar, som rörs av kvinna måste genomgå en längre reningscermoni. Så det hela kan sluta ganska komiskt.
Citera
2020-02-17, 20:42
Medlem
Ogunquits avatar
SINGAPORE
77 FALL. 24 friskrivna varav 5 idag. 53 kvar på sjukhus varav 4 är kritiska och resterande 49 är mestadels stabila.

Cirka 1/3 är nu friska och de kritiska fallen minskar med en per dag. Inga dödsfall och intensiv smittspårning.

Enligt BNO NEWS länken och mina tidigare inlägg.

Skulle vilja följa Japan mer också med deras fall på 3 öar. Men har haft svårt att hitta engelskspråkiga länkar.

Finns lite intressanta artiklar i The Guardian som jag är alldeles för trött för att länka om ytterligare en aktivist som arresterats efter att kritiserat Xi. Dessutom en familj på 4 personer som alla dött i hemkaratän. En man i 50 års åldern och hans föräldrar och syster. Är hemkaratän effektivt eller innebär det att man smittar familj och andra i huset?
Citera
2020-02-17, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du skrev att du trodde polisen var fega. Men jag undrar om det inte kan vara en strategi av de som är arga. Polisen slår kanske inte sönder äldre kvinnor utan använder mindre våld. I Thailand, som jag känner till bättre, så brukar demonstranter använda sig av munkar om det är riktigt illa. Polisen svarar då men att använda sig av kvinnliga poliser. Munkar, som rörs av kvinna måste genomgå en längre reningscermoni. Så det hela kan sluta ganska komiskt.

Kolla youtube. Finns flera video där poliser sparkar äldre gummor i ansiktet. Det handlar om feghet. I Sverige finns det rötägg bland alla bra poliser. I Kina finns det bra poliser bland alla rötäggen.
Citera
2020-02-17, 20:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
SARS-COV-19 har redan fått större konsekvenser för världen än denna säsongs influensa. Om du förstod varför hade du inte skrivit ovan Dunning-Kruger-inlägg.
Om du förstod något hade du inte deltagit i tråden. Ingen vet omfattningen COVID-19 kan ta. Tippar att vi ser en avmattning under den sista delen av denna månad.
Citera
2020-02-17, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Ny studie finns ute.

Results: A total of 72,314 patient records—44,672 (61.8%) confirmed cases, 16,186 (22.4%) suspected cases, 10,567 (14.6%) clinically diagnosed cases (Hubei Province only), and 889 asymptomatic cases (1.2%)—contributed data for the analysis. Among confirmed cases, most were aged 30–79 years (86.6%), diagnosed in Hubei (74.7%), and considered mild (80.9%). A total of 1,023 deaths occurred among confirmed cases for an overall case fatality rate of 2.3%. The COVID-19 spread outward from Hubei Province sometime after December 2019, and by February 11, 2020, 1,386 counties across all 31 provinces were affected. The epidemic curve of onset of symptoms peaked around January 23–26, then began to decline leading up to February 11. A total of 1,716 health workers have become infected and 5 have died (0.3%).

https://github.com/cmrivers/ncov/blob/master/COVID-19.pdf

Oj då, CFR på 2.3% bara, nu spricker ju hela katastrof-maffians påståenden om 15-20% dödlighet....

I vilket fall verkar CFR stiga svagt men tämligen konstant och ligger snarare strax över 3% i dagsläget, men den refererade studien har väl några dagar på nacken antar jag.
Citera
2020-02-17, 20:46
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Ny studie finns ute.

Results: A total of 72,314 patient records—44,672 (61.8%) confirmed cases, 16,186 (22.4%) suspected cases, 10,567 (14.6%) clinically diagnosed cases (Hubei Province only), and 889 asymptomatic cases (1.2%)—contributed data for the analysis. Among confirmed cases, most were aged 30–79 years (86.6%), diagnosed in Hubei (74.7%), and considered mild (80.9%). A total of 1,023 deaths occurred among confirmed cases for an overall case fatality rate of 2.3%. The COVID-19 spread outward from Hubei Province sometime after December 2019, and by February 11, 2020, 1,386 counties across all 31 provinces were affected. The epidemic curve of onset of symptoms peaked around January 23–26, then began to decline leading up to February 11. A total of 1,716 health workers have become infected and 5 have died (0.3%).

https://github.com/cmrivers/ncov/blob/master/COVID-19.pdf

Stämmer inte. Tyvärr.
Citera
2020-02-17, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Hej var försiktig!

Vet du något om hur det gick för kinesen som blev arresterad som hade lagt upp klipp på youtube? Vad gör polisen med alla dem arresterar?
I hans fall kom polisen och sa att dom måste ta honom till en kontroll.Han frågade vilka dom var - att dom skulle identifiera sig. Han var rädd för att dom skulle ta honom.
Så du frågar en bra fråga. Youtube är inte tillgängligt i Kina. Men censuren kollar ju allt sånt. Och det var förstås för att han hade lagt ut videor på youtube som han fick besök av polisen.

Nu är ju Kina ett jätteland - världens största befolkning.. Säger ju inte lite.
Detta som händer är förfärligt. Och man kan läsa mellan raderna hur det står till.
Med "läsning mellan raderna" menar jag att man kan förstå sammanhang på grund av de åtgärder som görs.
Nu är det jävligt lätt att sitt och säga hur man tycker det ska skötas - när man sitter hemma i sin soffa eller fåtölj. Men om du hade ett land som drabbas av ett jättesmittsamt och dödligt ämne - då måste det till handling. För att rädda befolkningen.
Om dödligheten är 15% och hälften av befolkningen smittas, så rör det sig om 115 miljoner liv. Om dödligheten är så låg som 2 % så är det ändå 14 miljoner liv. (SARS hade 10 % och MERS 35 % dödlighet).
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Oj då, CFR på 2.3% bara, nu spricker ju hela katastrof-maffians påståenden om 15-20% dödlighet....

I vilket fall verkar CFR stiga svagt men tämligen konstant och ligger snarare strax över 3% i dagsläget, men den refererade studien har väl några dagar på nacken antar jag.

Den använde sig av fall fram till 11 februari.
Citera
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Shit - inte konstigt att det sprider sig i Tokyo.

https://mainichi.jp/english/articles/20200217/p2a/00m/0na/012000c

Citat:
The New Year's party was held on Jan. 18 by a branch of a private taxi union based in Tokyo's Jonan area, and was attended by about 70 taxi drivers and their families who dined on the boat. However, the windows were shut due to heavy rain, creating a confined space with insufficient ventilation -- the kind of environment where disease spreads more easily.

The metropolitan government has been conducting tests on around 200 people involved in the party, on the assumption that the infection had spread on the yakatabune boat.

An independent taxi driver in his 70s, who participated in the party along with his wife, had tested positive in Tokyo. He is the son-in-law of a woman in her 80s from Kanagawa Prefecture, south of Tokyo, who died on Feb. 13 -- Japan's first confirmed fatality from the COVID-19 illness.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tippar att vi ser en avmattning under den sista delen av denna månad.

Baserat på vad?
Citera
2020-02-17, 20:49
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Stämmer inte. Tyvärr.

Nej, okej. Magpest på Flashback vet bättre än forskarna på plats och avfärdar en gedigen studie med "Stämmer inte. Tyvärr.".

Åh, mäktiga Magpest, vad är din professionella analys av läget? Vart är din studie? Har du publicerat den än?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in