2020-02-17, 20:15
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Sjukhuschefen för det nya sjukhuset i Wuhan har avlidit av Corona.
Länk till NZ-tidning som i sin tur refererar till Peoples Daily.

https://www.nzherald.co.nz/world/news/article.cfm?c_id=2&objectid=12309350

Edit: Rättelse - inte det nya sjukhuset. Det var ett annat sjukhus i Wuhan.
Citera
2020-02-17, 20:16
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu har jag inte kollat det här med diskrepansen men WHO lägger i det här skedet vikt vid resurser i världen. Dvs se var de ska lägga energin någonstans.

WHO ändrade rekommendationerna och Kina valde att definiera alla med snuva som corona fall. Dels så måste Kina motivera de extrema åtgärderna med karantän som de vidtagit, dels så vill de ge möjlighet för sin sjukvård som bara gråter att börja medicinera utan riktig diagnos.

Då kommer en del vanliga influensafall att bli behandlade med HIV-medel. Vad jag hört så är dessa virusmedel inte så bra för njurar, och det har också dykt upp rapporter om att de är skadliga för hjärtat. När dammet lagt sig så kan vi se från statistiken att Kina fått sitt narkolepsiskandal i form av att en massa folk fått njur- och hjärtproblem av medicinerna. Det kommer nog att sopas under mattan tror jag. Lättare än med narkolepsi då ungarna somnar i lunchtallriken. Men som det är nu så är det svårt för Kina att hålla på strikta kriterier då de inte har resurser att göra det samtidigt som både corona och vanlig influensa härjar.

Vänta lite nu, "Kina valde att definiera alla med snuva som corona fall", det stämmer självklart inte. De som sas var att genom att röntga lungorna och konstatera att patienten har lunginflammation så är det så Kina konstaterar ett fall av Covid-19 på grund av brist på tid och tester. Men man testar givetvis inte alla de fall som har avlidit i hemmet på grund av att sjukhuset var fullt eller de som bara stannade hemma och dog.
Citera
2020-02-17, 20:18
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ylletrasa
Förstår att corona viruset är farligt. Tänkte mera på hur många personer som dör i cancer varje dag. Samt alla dessa som dör i influensa varje år. Det är betydligt flera, än dom som dör i corona viruset. Så att media rapporterar om corona, ser jag mera som ett nyhetsupplaga.

Åter igen är det svårt eller omöjligt att göra en jämförelse för det nya viruset utan att samtidigt bestämma sig för hur man skall värdera källorna.

Denna wikilänk visar en lista på olika dödsorsaker globalt per år.
Citera
2020-02-17, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har jag påstått det? Vad jag säger är att man ska vara extra försiktig med youtube-videor med döda människor, brutala metoder och "sanningssägare" som läget är.

Att mångdubbelt fler kommer att bli sjuka och dö av den pågående säsonginfluensan. Antalet som blir friska med. Har du skyddat dig mot den? Där finns det vaccin. Och jag skulle tro att vi har ett mot COVID-19 om och när det får någon spridning i våra trakter att tala om.

Det finns ett gäng "vetenskapsmän" i den här tråden som dels sitter på den korrekta informationen, dels gör de korrekta analyserna med sin högskolematte och dessutom blir väldigt putt över information som motsäger deras tes. Det märkliga är att den tesen är ganska samstämmig; mängder med människor kommer att dö, sjukvården och samhället kommer att kollapsa, Kina ljuger, våra myndigheter är värdelösa och blåögda.

Det sista kan jag kanske instämma i rätt ofta men har förhoppningen att man åtminstone läser nyheter och inser att det vore bra att förbereda sig.

Det blir i vilket fall snabbt rätt jobbigt att både läsa och besvara inläggen från hjärntrusten. Bara tips...
Citera
2020-02-17, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
SARS-COV-19 har redan fått större konsekvenser för världen än denna säsongs influensa. Om du förstod varför hade du inte skrivit ovan Dunning-Kruger-inlägg.

Hmm bra iakttagelse.
Citera
2020-02-17, 20:25
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och jag fick 17 baserat på de data jag lyckades gräva fram ur artiklar och den dagliga rapporteringen. Men detta baseras ju på de som får sjukdomen, inte på de som smittas. Om man inte utvecklar sjukdom så kommer man ju att gå under radarn i Kina.

Den har stabiliserat sig kring 15% och torde därmed även gälla icke kända fall. Det kommer finnas personer som dött av COVID-19 i Wuhan som fallit under radarn. Alla som dött av COVID-19 kommer inte bara att återfinnas på sjukhusen.
Citera
2020-02-17, 20:27
Medlem
Grollarens avatar
Lite news...

India’s first Covid death suspected

https://www.deccanchronicle.com/nation/current-affairs/180220/indias-first-covid-death-suspected.html
Citera
2020-02-17, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Finns det siffror någonstans på hur lång tid det i genomsnitt tar att dö för dem som dör?
Inte vad jag sett. Däremot kan du titta på antalet avslutade fall (döda+friska) idag, och jämföra med för hur länge sedan det fanns lika många konstaterade smittade. Det är en förenkling, men borde ge en någorlunda gissning på hur lång tid det i snitt tar för ett fall att "avslutas" (med antingen död eller friskförklaring). Med (det troligtvis felaktiga) antagandet att friskförklaring och dödsfall tar ungefär lika lång tid verkar det i nuläget ligga på drygt 17 dagar både i och utanför Kina.
Citera
2020-02-17, 20:29
Medlem
Xehkes avatar
Ny studie finns ute.

Results: A total of 72,314 patient records—44,672 (61.8%) confirmed cases, 16,186 (22.4%) suspected cases, 10,567 (14.6%) clinically diagnosed cases (Hubei Province only), and 889 asymptomatic cases (1.2%)—contributed data for the analysis. Among confirmed cases, most were aged 30–79 years (86.6%), diagnosed in Hubei (74.7%), and considered mild (80.9%). A total of 1,023 deaths occurred among confirmed cases for an overall case fatality rate of 2.3%. The COVID-19 spread outward from Hubei Province sometime after December 2019, and by February 11, 2020, 1,386 counties across all 31 provinces were affected. The epidemic curve of onset of symptoms peaked around January 23–26, then began to decline leading up to February 11. A total of 1,716 health workers have become infected and 5 have died (0.3%).

https://github.com/cmrivers/ncov/blob/master/COVID-19.pdf
Citera
2020-02-17, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
SARS-CoV-2 virus
COVID-19 sjukdomen

Om du kollar igenom min posthistorik så lägger jag visst fokus på att vara korrekt i min terminologi. Jag syftade på att viruset har konsekvenser, inte sjukdomen i sig.

Eller har du varit dålig på att uttrycka varför du skrev ditt lilla inlägg så att jag inte kunnat förstå?
Citera
2020-02-17, 20:35
Medlem
Sharm0tas avatar
Jag noterar att spökskeppet fått en egen rad i tabellen, det normaliserar även Japans statistik.
Citat:
There are currently 71,448 confirmed cases worldwide, including 1,775 fatalities.

Diamond Princess 454
Japan 66*

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-17, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Ny studie finns ute.

Results: A total of 72,314 patient records—44,672 (61.8%) confirmed cases, 16,186 (22.4%) suspected cases, 10,567 (14.6%) clinically diagnosed cases (Hubei Province only), and 889 asymptomatic cases (1.2%)—contributed data for the analysis. Among confirmed cases, most were aged 30–79 years (86.6%), diagnosed in Hubei (74.7%), and considered mild (80.9%). A total of 1,023 deaths occurred among confirmed cases for an overall case fatality rate of 2.3%. The COVID-19 spread outward from Hubei Province sometime after December 2019, and by February 11, 2020, 1,386 counties across all 31 provinces were affected. The epidemic curve of onset of symptoms peaked around January 23–26, then began to decline leading up to February 11. A total of 1,716 health workers have become infected and 5 have died (0.3%).

https://github.com/cmrivers/ncov/blob/master/COVID-19.pdf

Tack för länken, äntligen lite matnyttig information 👍👍
Nu är den ju tyvärr publicerad av kineser, i Kina antar jag. Det betyder att den inte har något informationsvärde för mängder av deltagare i den här tråden... Dom kör hellre lite R. 😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in