2020-02-17, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MandarinSallad
Ja, det var där i början jag var orolig för att man skulle kunna dö av detta.

Att du dör av covid-19 om du inte befinner dig i riskgruppen är fortfarande låg, lägre än vad som kunde uppskattas för tre veckor sedan. Att du dör indirekt till följd av en pandeimi orsakat av sars-cov-2 ökar så länge epidemierna i de olika länderna inte visar tecken på containment.
Citera
2020-02-17, 20:04
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Jag trodde ungefär 4-5% var dödligheten där.

Den är 8.5% i Wuhan enligt min skattning och 15% för kända fall. Fergusons påstående om att dödligheten i Wuhan kan vara 18% kan därmed stämma. Nu vet jag inte exakt vad han sagt.
Citera
2020-02-17, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Stämmer bra med mina beräkningar. Körde data genom R och dödligheten i Wuhan har stabiliserat sig kring 15%.
Och jag fick 17 baserat på de data jag lyckades gräva fram ur artiklar och den dagliga rapporteringen. Men detta baseras ju på de som får sjukdomen, inte på de som smittas. Om man inte utvecklar sjukdom så kommer man ju att gå under radarn i Kina.
Citera
2020-02-17, 20:07
Medlem
Ogunquits avatar
SVT Text skriver att hittills har folkhälsomyndigheten labb i Solna tagit emot alla Corona tester. Men nu ska 8 labb till få analysera testerna: Umeå, Uppsala, Örebro, Skövde, Halmstad, Lund, Stockholm och Göteborg.

Har de tänkt testa fler i Sverige?
Citera
2020-02-17, 20:08
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Smittomässigt kanske det ser bättre ut. Men jag saknar diskussionen/tankarna om vad stoppen i de kinesiska fabrikerna kommer få för inverkan på tex byggindustrin.

En hel del grossister får sina artiklar från Kina.
Det kommer ”eka tomt” på tex Bauhaus, Bygg Max mfl.

Det är svårt att svara på, det verkar som vissa delar har kommit igång med sin produktion efter deras ledighet och samtidigt har de problem med smitta som sprider sig, jag vet faktiskt inte men även om det finns produktion så är det problem med leveranserna.

Inflödet av saker "Made i China" kommer nog inte vara så stort den närmsta tiden, men det är vad jag tror.
Citera
2020-02-17, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Utanför Asien ja, de fall man känner till har ju kommit via evakueringar sånär som några få andra. Alla dessa fall tillsammans kan man nu följa och se hur dödligheten är i Europa bland både européer och asiater. Man kan se hur många av dessa som blir sjuka, allvarligt sjuka, dör och hur många som tillfrisknat snabbt (som superspridaren i Hove) osv. De bör ge ett rätt bra statistiskt underlag även de.
Var finns den statistiken då? Jag har inte sett någon.
Citera
2020-02-17, 20:09
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Smittomässigt kanske det ser bättre ut. Men jag saknar diskussionen/tankarna om vad stoppen i de kinesiska fabrikerna kommer få för inverkan på tex byggindustrin.

En hel del grossister får sina artiklar från Kina.
Det kommer ”eka tomt” på tex Bauhaus, Bygg Max mfl.

Det finns väl trådar om det i ekonomiforumet om jag inte har fel?
Citera
2020-02-17, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Att mångdubbelt fler kommer att bli sjuka och dö av den pågående säsonginfluensan. Antalet som blir friska med. Har du skyddat dig mot den? Där finns det vaccin. Och jag skulle tro att vi har ett mot COVID-19 om och när det får någon spridning i våra trakter att tala om.

SARS-COV-19 har redan fått större konsekvenser för världen än denna säsongs influensa. Om du förstod varför hade du inte skrivit ovan Dunning-Kruger-inlägg.
Citera
2020-02-17, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johio
Hur är det med immunitet hos friskförklarade egentligen, är de risk för omsmitta? Tyckte jag läste npgit om starkare reinfection? Blir jobbigt värre om risk för omsmitta. Usch vilken skitvirus, stackars folk.
Är det möjligt att få nått svar på mina frågor? Smittan verkar intte spridas så snabbt utanför Kina kan det vara något genetiskt vilka som drabbas om inte så kommer nog väldigt mpnga smittas eftersom det är så.smittsamt eller.
Citera
2020-02-17, 20:14
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Den är 8.5% i Wuhan enligt min skattning och 15% för kända fall. Fergusons påstående om att dödligheten i Wuhan kan vara 18% kan därmed stämma. Nu vet jag inte exakt vad han sagt.

Finns det siffror någonstans på hur lång tid det i genomsnitt tar att dö för dem som dör?
Citera
2020-02-17, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trocme
Var finns den statistiken då? Jag har inte sett någon.

Bara för att vi inte sett den så innebär det inte att forskare inom området inte kan få tag på den. Jag kan lova att de medicinska kommittéerna inom EU har dessa data exempelvis. Det kommer att komma papper om detta snart - det törs jag i princip lova.
Citera
2020-02-17, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
SARS-COV-19 har redan fått större konsekvenser för världen än denna säsongs influensa. Om du förstod varför hade du inte skrivit ovan Dunning-Kruger-inlägg.

SARS-CoV-2 virus
COVID-19 sjukdomen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in