2020-02-17, 17:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man ska kanske tänka på att detta är stämningsansökan. Allt hänvisas till olika bilagor och sidor i dessa. Så varje påstående åklagare Hiding gör, kommer gås igenom ordentligt av dessa hänvisningar under förhandlingen. Man kan nosa sig fram vad hon vill, absolut, men nån bevisföring är det inte och inte heller är det meningen.
Nej det är nog ingen idé att försöka förstå vad åklagaren menar utifrån bara stämningsansökan, och att få läsa fupen på något enkelt sätt kan man nog glömma. Men tror ni att det kommer att gå att få höra ljudupptagningar från rättegången sedan, eller kommer tingsrätten att försöka försvåra insyn där också?
Citera
2020-02-17, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det finns flera som vittnar om att l*ena ville lämna relationen på våren. Bl a psykoterapeuten och några vänner om jag minns rätt.

Ursäkta otydligheten, syftade på att L ville stanna i Hjärsta, istället för att fly och rädda sitt liv.
Citera
2020-02-17, 17:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Gärning
Stef*an David*sson har ensam eller tillsammans och i samförstånd med annan
person på natten mellan den 14-15 maj 2018 i Örebro berövat Len*a Wesst*röm
livet genom att tilldela henne minst 17 slag i huvudet och ansiktet

Nja, enligt stämningsansökan så finns den möjligheten. Inte sjutton glömmer de att ta bort en sådan sak. Dagboksanteckningen är från 2020-02-17

6. Han*na-So*fie David*sson, 740907-6705 Misstänkt
Offentlig försvarare: Advokat Ma*ria Ha*rr
Offentlig försvarare genom substitution: Advokat Hil*da Bo*kvist

7. Karl STEF*AN David*sson, 740505-6933 Tilltalad
Offentlig försvarare: Advokat Ingv*ar Back*man
Offentlig försvarare: Advokat Ben*gt-Gör*an Hugo*son
Offentlig försvarare: Advokat Chris*toffer Ols*son
Offentlig försvarare genom substitution: Advokat An*na-Kar*in Berg*ström

Saken
mord

Nu är väl inte jag den som bäst av alla kan detta, men jag uppfattar det som att den första delen avser en uppräkning av alla aktörer. Detta för att man ska veta vem som är vem?

Det står sedan i kronologiskt ordning i dagboksanteckningarna sedan vad som händer i ärendet:

116 2019-09-06 81 Underrättelse om beslut att häva häktning Hanna Davidsson

Och så småningom:

196 2019-12-19 133 BESLUT - Hanna Davidsson, Maria Harr,Åklagarkammaren i Örebro, Åklagarmyndigheten,Therese Johansson Expedieringsdatum: 2019-12-191972019-12-19Kopia av Beslut under rättegång, aktbilaga 133, e-skickat till Åklagarkammaren i Örebro, Åklagarmyndigheten, e-postat till Advokat Ester Andersson Zandvoort, Advokat Maria Harr, Advokat Ingvar Backman, Hanna Davidsson

Orkar inte gå igenom allt, men jag är ganska säker på att HD är avskriven från alla misstankar eftersom åklagaren har gått ut med detta i media.
Citera
2020-02-17, 17:51
Medlem
Citat:
Det finns flera som vittnar om att l*ena ville lämna relationen på våren. Bl a psykoterapeuten och några vänner om jag minns rätt.

Hm...såg det. Betyder inte att det nödvändigtvis måste vara sant för den skull. L ljög kanske för psykoterapeuten på samma vis du antar att H kan ha ljugit för att behålla ansiktet för sina kollegor?

Fortsätta den sexuella relationen med S är inte direkt att avbryta relationen, vad jag förstår? Det vet vi sen tidigare, att L ville mycket, som ändå inte blev av, när det väl begav sig.

Summa summarum: Snacka går ju bra. Men det är handlingen som regerar.
Citera
2020-02-17, 17:54
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Mm...kan förslagsvis överensstämma med nicket Glorious teori om att S är påverkad av madonna- samt horakomplexet, gällande Hanna och Lena. Den ena hyser han "beskyddarinstinkt" inför, den andra skuldbelägger, avskyr och föraktar han?
Ja komplext är det ju det sa M*kael Nykv*st.. men att han menade SD och hans mammas relation, det trodde inte jag..
Citera
2020-02-17, 17:57
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Nu när vi fått läsa om mordhoten mot döttrarna, undrar jag om HDs skrik när hon häktades, berodde på att hon fruktade ett hemskt besked när polisen dök upp i hennes trädgård.
Ny teori, och rätt sannolik.

Skulle polisen ringa på min dörr så skulle min första tanke vara "Vem är död?"

Med tanke på SD:s dödshot mot döttrarna så kan man föreställa sig att det som flög genom hennes huvud när hon såg poliserna var om det hade hänt döttrarna något.
Citera
2020-02-17, 18:03
Medlem
Citat:
Nu är väl inte jag den som bäst av alla kan detta, men jag uppfattar det som att den första delen avser en uppräkning av alla aktörer. Detta för att man ska veta vem som är vem?

Det står sedan i kronologiskt ordning i dagboksanteckningarna sedan vad som händer i ärendet:

116 2019-09-06 81 Underrättelse om beslut att häva häktning Hanna Davidsson

Och så småningom:

196 2019-12-19 133 BESLUT - Hanna Davidsson, Maria Harr,Åklagarkammaren i Örebro, Åklagarmyndigheten,Therese Johansson Expedieringsdatum: 2019-12-191972019-12-19Kopia av Beslut under rättegång, aktbilaga 133, e-skickat till Åklagarkammaren i Örebro, Åklagarmyndigheten, e-postat till Advokat Ester Andersson Zandvoort, Advokat Maria Harr, Advokat Ingvar Backman, Hanna Davidsson

Orkar inte gå igenom allt, men jag är ganska säker på att HD är avskriven från alla misstankar eftersom åklagaren har gått ut med detta i media.

Jag tror att åklagaren säkrar åtalspunkten genom att föra in det där att SD kan ha haft medhjälpare. Hon behöver ju inte hitta dessa och åtala dem.
Citera
2020-02-17, 18:06
Medlem
Ja det var ett långskott med tanke på hur gärna de postar bilder kanske någon lagts upp.

Verkar som MGM hunnit förberett och kört lite generalrepetition inför dådet under de närmsta dagarna där efter den 10:e iaf.
Nog kände han till platsen alltid, tror inte det är mycket som undgått den mannen.

Håller absolut med att det verkar som SD haft en del problem med att få plast klinisk ren från DNA. Svårt med mikroporer för när det väl torkar sitter det som berget.

Finns ju en del beslagtagna plastsaker i fallet som bla handtag, pedal, vattenslang, diskborstar, vattenlås...

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Förutom foton kan det finnas vittnen som kan bekräfta SD:s klädsel, men jag tror det blir värre när det gäller skador på benen. Jag tror de flesta inte tänker på hans revor och blåmärken eftersom han gärna ser till att bli blodig i skog och mark.

Jag har tidigare efterlyst information om vad LW och SD sysslade med dagarna innan mordet. Vad jag har sett har ingen av dem gjort några loggningar dagarna efter den 10 maj då båda var ute på GC-äventyr med varsin partner av motsatt kön och lade ut rejält med bilder från sina äventyr. Kanske för att provocera varandra?

I stämningsansökan nämns en bild från den 14:e två timmar innan mordet där SD:s blå skor syns. Kanske det även finns bilder där underbenen syns, men det framgår inte i stämningsansökan som är en snabbsummering av bevisningen.

Om SD haft sina blåa Foppaskor under utövande av mord, så tror jag att SD har missbedömt hur man tar bort spårmaterial från plast.
Bild på Foppaskorna (enligt bildinfo är den tagen 30 sep kl 15:01 vid Södra Åsta 392 i Lillkyrka) : https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/51f6d540-1487-48f7-9ba8-b08f7ccc3717_l.jpg

Bilden har han lagt upp till sin Multicache Årstider som publicerades 27/2 -18 https://coord.info/GC7ETF1

Dagen efter har LW (med skadade ben) publicerat sin Myst My Real Six-String 28/2 -18 som var placerad vid mordplatsen och SD var först att logga http://coord.info/GC7E4XE
(Kanske det var han som placerade ut den åt henne?)
Citera
2020-02-17, 18:44
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Nje fler jämförande bilder dagarna efter hade varit toppen.

Håller med.
Å andra sidan, känner vi vår Stef*n "se-på-mig-vilka-strapatser-jag-har-varit-ute-på" Davi*sson rätt, så hade han med stor sannolikhet både fotat och postat ett par blodiga ben, om det funnits några dylika att visa upp, dagarna innan mordet?
Citera
2020-02-17, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Men hur och när blev utseende av vikt när det handlar om att förstå motivet bakom ett mord? Det är en ytlig bedömning och irrelevant. De flesta människor ser väl ut som människor gör mest. Dessutom har människor olika smak. Lena var uppenbarligen attraherad av Stefan och Hanna också. Vidare rymmer människor mycket mer än ett utseende som kan göra vederbörande attraktiv i omgivningens ögon. Det kan röra personlighet, intellekt, sociala färdigheter, humor, pengar och status osv.

Är det inte relevant att snarare undra över människors motiv och inre moral bakom vad som driver någon att ta ihjäl en annan person? S och L bråkade knappast om att Stefans utseende var motbjudande. Lena låg säkert inte heller med Stefan för att han är så oattraktiv. Inte heller mördades L för att S är ful.

Om ni ogillar hur Lenas utseende diskuterats, behöver ni inte heller nedvärdera Stefan till en tolvåring.
+1 på det
Om motivet är att Lena avslöjade för Hanna vad som försiggått och att Hannas mående efter det drev Stefan till att begå mord så blir det som hänt något mer begripligt och monsterteorin faller. Hans egen skuld för sveket kombinerat med att se Hanna lida gjorde honom beredd att träda över gränser, lägg till en personlighet (eller vana) som innebar att vilja kontrollera och utöva makt över andra, och voilá...

Vill för säkerhets skull tillägga att inget rättfärdigar att mörda en annan människa, men demonisering leder sällan till att bilden klarnar.
Citera
2020-02-17, 18:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Jag tror att åklagaren säkrar åtalspunkten genom att föra in det där att SD kan ha haft medhjälpare. Hon behöver ju inte hitta dessa och åtala dem.

Det blir lite av en teknikalitet för åklagaren och det är förmodligen som du säger. För att kunna åtala SD även om det skulle kunna finnas en medhjälpare.

Från NA:
[...]
"Ni skriver i stämningsansökan att 45-åringen genomfört mordet ensam eller tillsammans med någon. Kan du utveckla det?

– Ja, åtalet är utformat på det sättet eftersom det dels inte finns några ögonvittnen till händelsen, till mordet. Dels eftersom den tekniska bevisningen, på fråga från oss, inte kunnat utesluta eller kunnat säga om det är en eller flera personer, säger Hiding och fortsätter:

– Men jag vill vara tydlig med att det inte finns någon misstanke mot någon annan person och det finns inget i sig som tyder på att någon mer varit inblandad. På grund av att det inte gått att utesluta så har åtalet utformats på det här sättet.

Tyder det på något sätt att bevisningen är svagare än annars?

– Nej, det skulle jag inte säga. Utan det här är rent juridiskt, att kan man inte utesluta en sak så måste det framgå av gärningsbeskrivningen för att möjliggöra för domstolen att döma om de anser att det är en sån dom som ska komma.
"
[...]

https://www.na.se/artikel/fragetecknet-tillhygget-ar-inte-hittat-mordvapnet-ar-sparlost-borta
Citera
2020-02-17, 19:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Hm...såg det. Betyder inte att det nödvändigtvis måste vara sant för den skull. L ljög kanske för psykoterapeuten på samma vis du antar att H kan ha ljugit för att behålla ansiktet för sina kollegor?

Fortsätta den sexuella relationen med S är inte direkt att avbryta relationen, vad jag förstår? Det vet vi sen tidigare, att L ville mycket, som ändå inte blev av, när det väl begav sig.

Summa summarum: Snacka går ju bra. Men det är handlingen som regerar.

Vilken mening är det för L*ena att betala dyra pengar för att sitta och ljuga hos psykologen? Det är ju dessutom under sekretess. Finns ju ingen mening i det.

Och jag har aldrig sagt att HD ljög. Det har jag redan förklarat för dig. Vi vet ju inte ens om TiNi är tillförlitlig, men oavsett så vet jag med mig själv att jag inte berättar om allt för alla och inte samma sak till alla heller. Min bästa vän kan få detaljer, men i matvarubutiken berättar jag inte sådant. Arbetskamrater är alla inte lika betrodda. En del är goda vänner som man umgås med privat, medan andra pratar man enbart jobb med.

När man är arg och sårad på någon kan man säga saker om den personen som man inte menar. Det vet väl alla. Och vem vet, hon kanske faktiskt kände att hon blivit så sårad att hon just då hade nått en gräns? Vad vet du? Hon skiljde ju sig?

SD ville bryta under vissa perioder men han fortsatte att ha en relation med bägge han också. Även efter skilsmässan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in