2020-02-17, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Jag blir inte klok på uppgifterna om att någon har loggat in på Le*nas messengerkonto kl. 05.23
Det borde med lätthet gå att spåra vilken enhet som har använts.
En mobil eller dator?
Det kan inte vara Le*na mobil eftersom den blev avständ vid 01-tiden och inte påsatt mer.

Var han så iskall att han gick tillbaka till hennes bostad och smög in och gick igenom hennes messenger, lämnade dörren sedan på glänt så att ingen skulle vakna?

Avrapporterings-PM från Er*ic Wik*berg (huvudprotokoll sid 8-9) utvisande
att de två datorer som fanns placerade på köksbordet hos Le*na Wess*tröm den
15 maj 2018 kräver kod för inloggning till styrkande av att den som loggat in
fysiskt eller på distans på Le*na Wess*tröm mail kl 05.23 på natten den 15 maj
2018 måste ha haft tillgång till hennes lösenord/kod.

PM samt undersökningsprotokoll (protokollbilaga IT-protokoll Le*na
Wess*tröm, del 1, sid 280, sid 290 och sid 1230) gällande inloggningen kl 05.23
den 15 maj 2018 till styrkande av att någon med kännedom om Le*na
Wess*tröms lösenord loggat in i Le*na Wess*tröms mail efter hennes död
Messenger? Mail står det ju. Det tolkar jag som ett vanligt e-mailkonto (gmail eller liknande). Och det står också fysiskt ELLER på distans. Dvs han kan mycket väl ha suttit vid sin egen dator hemma i sin bostad. Så länge man har inloggningsuppgifterna så kan man logga in från vilken dator eller mobil som helst. Men nåt Messenger ser jag inte nämnt nånstans.
Citera
2020-02-17, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Messenger? Mail står det ju. Det tolkar jag som ett vanligt e-mailkonto (gmail eller liknande). Och det står också fysiskt ELLER på distans. Dvs han kan mycket väl ha suttit vid sin egen dator hemma i sin bostad. Så länge man har inloggningsuppgifterna så kan man logga in från vilken dator eller mobil som helst. Men nåt Messenger ser jag inte nämnt nånstans.

Sorry, har rättat
Citera
2020-02-17, 12:01
Medlem
Citat:

Men då borde man kunna spåra det. Det måste gå att spåra om han varit inne på hennes mail tex hemifrån
Citera
2020-02-17, 12:02
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Tack för den. Säger en hel del.

Tyvärr säger den ingenting eftersom
SD har uppgett att han fortsatte att leta
burkar efter att han skilts från sin BFF.
Citera
2020-02-17, 12:02
Medlem
Citat:
Vad SER kvinnorna i honom? Han ser ut som en 12-åring typ, som är ute i vitsippeskogen.
Det kan vara svårt att värja sig mot en manipulativ och charmig psykopat. Men du har rätt, han har inte utseendet för sig.
Citera
2020-02-17, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Men då borde man kunna spåra det. Det måste gå att spåra om han varit inne på hennes mail tex hemifrån
Tydligen lämnas inget spår, i så fall hade teknikerna sett det. Inloggningen syns dock.
Citera
2020-02-17, 12:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Tankar om SD är skyldig
Eftersom SD till synes har uppträtt så obekymrat, så bekräftar det hans egna uppgifter i pelletsforumet där han påstår sig vara född utan nerver. I hans planläggning ingick grundliga riskkalkyleringar med uttänkta förklaringsmodeller. Han räknade kallt med att han skulle bli den första att misstänka och han visste att de inledningsvis inte skulle hålla honom för Sannolika Skäl. Han var helt enkelt väl förberedd på att bli misstänkt och utredningshäktad.

Jag tror att SD har repeterat mordet i sina tankar ett antal gånger innan han utförde det. Mordvapnet och det tillika försvunna tillhygget kan ha rymts i en djup ficka eller varit utplacerat i förväg som JM varit inne på. Utifrån hans uppvisade karaktär så tror jag att han efter mordet kan haft med sig tillhygget hem, rengjort det med klor i badrumshandfatet och sen placerat det i packningen med all GC-utrustning som skulle med till USA.

Eftersom närmsta grannen vittnar om att han vattnat gräset under mordnatten, så får man en bild av att han kan ha sköljt av sina skor fullt synligt på tomten, men att han antagligen inte rengjort vattenslangen ordentligt eftersom den är beslagtagen tills dess att domen vinner laga kraft.

När det gäller LW:s försvunna mobil, så tror jag att den kan finnas väldigt nära hans hem eller kanske t o m på hans tomt där det på bilder ser ut som att det pågått ständiga projekt och flera grushögar har synts.
Annars tror jag han kan ha låtit både mobil och tillhygget slinka genom gallret till någon av de dagvattenbrunnar som finns 140 m från hans hem vid Betesv. 17 och 20. Om så skulle vara fallet kan mobilen ha följt med vattenströmmarna i rörsystemet när flödena har ökat, men det skulle även kunna vara så att den ligger kvar i brunnsbottnen bland grus, löv och slam.

För övrigt är jag är väldigt nyfiken på vad SD har berättat för sin chef SR under morgonen den 15 maj. Det är tydligen något som enligt stämningsansökan skulle styrka misstanken om att han är GM.

Jag uppfattar texten i åtalet som att åklagaren vill visa att SD INTE har varit ute och vattnat den 14-15 maj.

Vederlägga skriver hon.

Vittnesförhör med Anette Ström (förhörsbilaga 5) gällande att Stefan Davidsson velat låna en vattenspridare av henne den 22 maj 2018, att Stefan Davidsson diskuterat eventuellt alibi för natten den 14-15 maj 2018 samt att Stefan Davidsson redan den 19 maj 2018 skriver till An*tte Str*m att det är Lena Wesström man hittat till vederläggande av att Stefan Davidsson på natten den 14-15 maj 2018 vattnat gräsmattan samt till styrkande av att Stefan Davidsson är gärningsman.

Min tro är att SD hävdar att han var ute och vattnade. Detta för att en granne kan ha sett honom?

Men han behövde alltså låna grannens vattenspridare 22 maj. Detta för att hans egen alltså var trasig?

En vattenslang är ju också beslagtagen (märkligt nog står det dock inget om vilket munstycke som sitter på slangen dock).

Jag har själv tidigare tänkt att han faktiskt hade spolat av sig i trädgården.

Man gjorde ju sök där vid något tillfälle med hund som jag minns det.
Senast redigerad av notknapparen 2020-02-17 kl. 12:08.
Citera
2020-02-17, 12:05
Medlem
Citat:
Vad SER kvinnorna i honom? Han ser ut som en 12-åring typ, som är ute i vitsippeskogen.

Ja du, det har jag undrat och förundrat mig över i snart två års tid.
Citera
2020-02-17, 12:05
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:

Har funderat på detta på jag nästan förutsätter att mgm loggat in via distans. Men kan man isf inte spåra det? Jag tänker att det borde vara himla besvärande om mgm också har onlineaktivitet på någon av sina enheter kl. 05.23. Eller kan man dölja sådana spår efter sig?

Edit: tvåa på bollen
Citera
2020-02-17, 12:08
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Tack för grävet! (Såg bild i annan länk då denna var kass). Ja men det ser riktigt fint ut. Toppen på isberget av alla förklaringar då!

Jag vet inte vad som hände med "ben-länken", men lade in den på nytt och det verkar fungera nu.

Den kalkylerande SD hade nog inte räknat med att kunna bli skadad av LW:s starka motstånd - inte heller att han skulle bli anhållen och bli besiktigad redan första dagen hon var försvunnen? Han trodde nog att han och HD skulle sitta säkert i USA när LW sedermera skulle hittas?
Men han blev nästan tagen med fingrarna i syltburken och antagligen hade han lite mer puls än vanligt, men kände sig ändå rätt nöjd med de förklaringar han gav där och då.
Citera
2020-02-17, 12:08
Medlem
Citat:
Teoretiskt skulle han kunnat hamnat i ett snår efter det att bilden är tagen. Men man sa att såren inte är mer än max 3 dgr gamla. Så resonemanget håller inte.

Nä precis. Misstänkte det var precis så det förhöll sig.

Tror inte det händer så mycket med de benen mellan den 11-14 maj heller.

Men ja en form av ”snår” har SD absolut hamnat i.
Citera
2020-02-17, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Har funderat på detta på jag nästan förutsätter att mgm loggat in via distans. Men kan man isf inte spåra det? Jag tänker att det borde vara himla besvärande om mgm också har onlineaktivitet på någon av sina enheter kl. 05.23. Eller kan man dölja sådana spår efter sig?

Edit: tvåa på bollen

Ja man borde kunna se det. Man får en förfrågan om man godkänner att logga in om det är en ny enhet som används.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in