2020-02-17, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu har jag inte kollat det här med diskrepansen men WHO lägger i det här skedet vikt vid resurser i världen. Dvs se var de ska lägga energin någonstans.

WHO ändrade rekommendationerna och Kina valde att definiera alla med snuva som corona fall. Dels så måste Kina motivera de extrema åtgärderna med karantän som de vidtagit, dels så vill de ge möjlighet för sin sjukvård som bara gråter att börja medicinera utan riktig diagnos.

Då kommer en del vanliga influensafall att bli behandlade med HIV-medel. Vad jag hört så är dessa virusmedel inte så bra för njurar, och det har också dykt upp rapporter om att de är skadliga för hjärtat. När dammet lagt sig så kan vi se från statistiken att Kina fått sitt narkolepsiskandal i form av att en massa folk fått njur- och hjärtproblem av medicinerna. Det kommer nog att sopas under mattan tror jag. Lättare än med narkolepsi då ungarna somnar i lunchtallriken. Men som det är nu så är det svårt för Kina att hålla på strikta kriterier då de inte har resurser att göra det samtidigt som både corona och vanlig influensa härjar.

Här står en hel del om biverkningar man kan få av hiv-läkemedel. Leverpåverkan är en vanlig biverkning. Nu kanske man ska sätta det i perspektiv, hiv-behandling är livslång medan coronapatienter behandlas några veckor.

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=161
Citera
2020-02-17, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Haha. Tror det var Global Times som hade en artikel om att man vill sexa till karantänen. Vill man vara konspiratorisk så utnyttjar staten tillfället till att föryngra populationen. Men det finns ju rapporter från väst om att långa elavbrott har lett till en peak på nyfödda 9 månader efteråt. Folk hade betett sig som kaniner. Om man nu ska tro på det.

Långa elavbrott och epidemier. Gemensamt har de båda att man får förnyad tro på framtiden och väljer att introducera barn till den med omnejd.
Citera
2020-02-17, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Jodå, det cirkulerar fullt med inlägg från kvinnor som klagar på för mycket action i sängen nu under karantänen. Det finns inget annat att göra så annat vore konstigt.

Kan du exemplifiera med ett par länkar?
Citera
2020-02-17, 19:58
Medlem
Vad tror ni i tråden. Är alla fall i västvärlden/Europa ens upptäckta? Eller smyger det förbi som en influensa för många?

Indien har också misstänkt få fall.
Citera
2020-02-17, 19:58
Medlem
MandarinSallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Det beror på när i tiden du var orolig. Var det 2020-01-20±2 dagar så finns det möjlighet att din oro varit ogrundat stor. Annars, nej.
Ja, det var där i början jag var orolig för att man skulle kunna dö av detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Ja samtidigt säger dem att många får milda symptom. Så visst finns det skäl till optimism!

Den är ostoppbar det positiva är att dödligheten är mycket låg här i väst. 70% får inte ens några symptom.

Jag trodde ungefär 4-5% var dödligheten där.

Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det verkar som att det har lugnat ned sig när det gäller smittan i Europa men man vet inte säkert hur det kommer att gå men just nu kan jag säga att det ser mycket bättre ut nu än vad det gjorde för 2 veckor sedan.
Tack för svaren, låter förhållandevis positivt som tur är.
Citera
2020-02-17, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det verkar som att det har lugnat ned sig när det gäller smittan i Europa men man vet inte säkert hur det kommer att gå men just nu kan jag säga att det ser mycket bättre ut nu än vad det gjorde för 2 veckor sedan.

Smittomässigt kanske det ser bättre ut. Men jag saknar diskussionen/tankarna om vad stoppen i de kinesiska fabrikerna kommer få för inverkan på tex byggindustrin.

En hel del grossister får sina artiklar från Kina.
Det kommer ”eka tomt” på tex Bauhaus, Bygg Max mfl.
Citera
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Oroligheter sker nu dagligen. Våld mellan privatpersoner och polis/medborgargarden florerar i klipp på sociala media. Det intressanta är att i alla klipp polisen nyttjar våld är det en äldre kvinna. Har inte sett ngn mot en yngre man.

Fast äldre (kinesiska) kvinnor brukar vara de mest obstinata, i egenskap av att vara just A) äldre och B) kvinnor. Tycker inte män brukar hålla på och käfta emot och trilskas på samma sätt. Med tanke på de rådande omständigheterna är det kanske kortare väg till batongen och då inte så konstigt att det är tjatkärringarna som får sig en omgång först.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Kan du exemplifiera med ett par länkar?

Nej, det är inlägg i weixin, ett chattverktyg i Kina.
Citera
2020-02-17, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trocme
Hur vet man det? Symtomfria lär väl inte testas.
Utanför Asien ja, de fall man känner till har ju kommit via evakueringar sånär som några få andra. Alla dessa fall tillsammans kan man nu följa och se hur dödligheten är i Europa bland både européer och asiater. Man kan se hur många av dessa som blir sjuka, allvarligt sjuka, dör och hur många som tillfrisknat snabbt (som superspridaren i Hove) osv. De bör ge ett rätt bra statistiskt underlag även de.
Citera
2020-02-17, 20:00
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Vet inte vad som hänt han, men arbetsläger på ett x antal år brukar vara standard plus att man beslagtar personens ägodelar.

Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Oj hårda bullar :/ antar att man inte är lika försiktig med att skydda såna mot smittan heller...

MittPorrKonto, läsvärda iakttagelser från där du bor. Alltid intressant att läsa.

Förra utrikeskorrespondenten i Kina, Hanna Sahlberg berättar i P4 Extra om vad som kan hända med dem som utrycker sig alltför öppet i Kina.
Och bl.a. om att lita på officiella siffror.
Värt att lyssna på, tycker jag.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1447288?programid=2151

Kinapratet börjar med musik 63 min. in i programmet.
Utan musik 36 min. in.
Citera
2020-02-17, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Fast äldre (kinesiska) kvinnor brukar vara de mest obstinata, i egenskap av att vara just A) äldre och B) kvinnor. Tycker inte män brukar hålla på och käfta emot och trilskas på samma sätt. Med tanke på de rådande omständigheterna är det kanske kortare väg till batongen och då inte så konstigt att det är tjatkärringarna som får sig en omgång först.

Det är nog en av förklaringarna, men den stora förklaringen är feghet. Kineser kan inte hantera en person som klarar att stå upp emot dem.
Citera
2020-02-17, 20:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Vilket märkligt inlägg.
Menar du att Kina har total yttrandefrihet, och att ingen har fängslats för att har spridit klipp på nätet?
Har jag påstått det? Vad jag säger är att man ska vara extra försiktig med youtube-videor med döda människor, brutala metoder och "sanningssägare" som läget är.

Citat:
Vad har säsongsinfluensan med saken att göra?
Vill du ha fler perspektiv kan du kolla spanska sjukan och smittkoppor. Vad nu det har med viruset att göra.
Att mångdubbelt fler kommer att bli sjuka och dö av den pågående säsonginfluensan. Antalet som blir friska med. Har du skyddat dig mot den? Där finns det vaccin. Och jag skulle tro att vi har ett mot COVID-19 om och när det får någon spridning i våra trakter att tala om.

Citat:
Jag måste nog ha missuppfattat ditt inlägg här???

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in