2020-02-17, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Oj hårda bullar :/ antar att man inte är lika försiktig med att skydda såna mot smittan heller...

Det tror jag nog att man gör, då fängelsepersonalen inte vill bli smittade. Men det är inget ställe man vill hamna på.
Citera
2020-02-17, 19:37
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Vem är Neil Ferguson?

Professor vid Imperial College London.

https://www.imperial.ac.uk/people/neil.ferguson
https://en.wikipedia.org/wiki/Neil_Ferguson_(epidemiologist)
Senast redigerad av magpest 2020-02-17 kl. 19:47.
Citera
2020-02-17, 19:40
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Vad säger dom? Kan du klistra in översatt artikel?

Vassegod, översatt från Chrome:

Varför Covid-19 knappast kan stoppas
Antalet coronavirusinfektioner är troligen mycket högre än tidigare känt. En sjukdomsexpert anser att oupptäckta fall också är möjliga i Tyskland.
Av Veronika Hackenbroch och Fritz Schaap
14.02.2020, 1 p.m.
Coronavirus Sars-CoV-2 (elektronmikroskopbild)
Coronavirus Sars-CoV-2 (elektronmikroskopbild)IVDC KINA CDC / EPA-EFE / REX
I Tyskland har det tidigare förekommit oupptäckta fall av coronavirusinfektioner. "Det kan tänkas att mindre, begränsade kluster finns under radarn för hälsosystemet, som inte sticker ut", säger epidemiolog Gérard Krause, avdelningschef vid Helmholtz Center for Infection Research i Brauschweig, till SPIEGEL. Hur räknar han ut det?

ANZEIGE

Två vitklädda figurer, deras ansikten dolda bakom en andningsmask, väntar passagerarna på kvällens flyg från Nairobi. En av de två epidemierna på Brazzaville Airport, huvudstaden i Republiken Kongo, håller ut en pistolliknande termometer till alla resenärer. Hans kollega noterar den uppmätta temperaturen med en orolig blick. Sedan pressar hon en liten mängd desinficeringsgel på varje passagerares handflata.

Anställda vid WHO: s huvudkontor i Brazzaville fruktar att det nya koronaviruset från Kina kan komma hit när som helst. Kanske har det länge funnits där och sprids obemärkt, eftersom många smittade människor endast visar milda symtom - på ett sjukhus, på en marknad eller bland familjemedlemmar.

"Afrika har så nära kontakter med Kina - jag kan knappast föreställa mig att det ännu inte finns en smittad person på denna kontinent," säger Peter Piot, chef för London School of Hygiene & Tropical Medicine, som arbetar nära med läkare av lokala sjukdomar. Det faktum att hittills inga sjuka personer har identifierats "oroar mig verkligen".

Många länder i Afrika anses av experter vara dåligt förberedda för Sars-CoV-2-viruset, det orsakande medlet för luftvägssjukdomen som döptes WHO av Covid-19 denna vecka, vilket redan har orsakat mer än 1350 dödsfall i Kina. Fram till torsdagen testade bara 17 laboratorier i de 47 länderna i WHO-regionen i Afrika - alltför få för att kontrollera alla misstänkta fall.

"Utan diagnostiska test", betonar Piot, "vet vi inte hur långt viruset har spridit sig och infektioner kan förbli osynliga ett tag. Då har du ingen chans att ingripa tidigt."

I vilket fall som helst finns det för närvarande ökande bevis för att de bekräftade fallen som skickas till WHO är underskattade på många ställen runt om i världen. Till och med i Tyskland kan det, utöver de 16 identifierade fallen, finnas andra smittade människor, av vilka ingen vet någonting.

"Det kan tänkas att mindre, begränsade kluster också finns i Tyskland under radarn för hälsosystemet, som inte lockar ytterligare uppmärksamhet," säger epidemiolog Gérard Krause, avdelningschef vid Helmholtz Center for Infection Research i Braunschweig.
Citera
2020-02-17, 19:40
Medlem
MandarinSallads avatar
Hur går det med smittan? Var det uppblåst i onödan? Kan man sluta oroa sig? Jag var lite orolig i början av viruset men har släppt den mesta oron nu.
Citera
2020-02-17, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natasss
Är Diamond Princess representativt för hur lättsmittat viruset är eller är det på grund av de trånga utrymmena ett fartyg utgör extra lättsmittat? Med tanke på att ”alla” kan få tillgång till diagnostisering om de börjar bli sjuka.
Är det liksom lika stor andel i wuhan som har fått detta men inte blivit testade? Kan man dra några slutsatser från smittograden på båten för hur det smittar i ”verkligheten” ?

Ingen vet och den som säger annat ljuger för dig.
Citera
2020-02-17, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Detta kommer märkas tydligt i populationen, men inte som du tror. Man tror att en babyboom av sällan skådat slag kommer att ske i oktober-november.

Haha. Tror det var Global Times som hade en artikel om att man vill sexa till karantänen. Vill man vara konspiratorisk så utnyttjar staten tillfället till att föryngra populationen. Men det finns ju rapporter från väst om att långa elavbrott har lett till en peak på nyfödda 9 månader efteråt. Folk hade betett sig som kaniner. Om man nu ska tro på det.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Neil Ferguson (han ger ett mycket professionellt intryck) säger att hela 18% av alla smittade kan dö i epicentre i Kina, alltså Wuhan menar jag.

Stämmer bra med mina beräkningar. Körde data genom R och dödligheten i Wuhan har stabiliserat sig kring 15%.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Vilken märklig nyhet (Daily Mail har ju pärlor varje dag iofs). Han får inte behandling för corona och väljer då att ta sitt liv?

Alla klarar inte att kvävas långsamt, under flera dygn. Det finns säkert fler som väljer att gena den sista biten. Jag känner personligen en.
Citera
2020-02-17, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MandarinSallad
Hur går det med smittan? Var det uppblåst i onödan? Kan man sluta oroa sig? Jag var lite orolig i början av viruset men har släppt den mesta oron nu.

Det beror på när i tiden du var orolig. Var det 2020-01-20±2 dagar så finns det möjlighet att din oro varit ogrundat stor. Annars, nej.
Citera
2020-02-17, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Haha. Tror det var Global Times som hade en artikel om att man vill sexa till karantänen. Vill man vara konspiratorisk så utnyttjar staten tillfället till att föryngra populationen. Men det finns ju rapporter från väst om att långa elavbrott har lett till en peak på nyfödda 9 månader efteråt. Folk hade betett sig som kaniner. Om man nu ska tro på det.

Jodå, det cirkulerar fullt med inlägg från kvinnor som klagar på för mycket action i sängen nu under karantänen. Det finns inget annat att göra så annat vore konstigt.
Citera
2020-02-17, 19:52
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Vassegod, översatt från Chrome:

Varför Covid-19 knappast kan stoppas
Antalet coronavirusinfektioner är troligen mycket högre än tidigare känt. En sjukdomsexpert anser att oupptäckta fall också är möjliga i Tyskland.
Av Veronika Hackenbroch och Fritz Schaap
14.02.2020, 1 p.m.
Coronavirus Sars-CoV-2 (elektronmikroskopbild)
Coronavirus Sars-CoV-2 (elektronmikroskopbild)IVDC KINA CDC / EPA-EFE / REX
I Tyskland har det tidigare förekommit oupptäckta fall av coronavirusinfektioner. "Det kan tänkas att mindre, begränsade kluster finns under radarn för hälsosystemet, som inte sticker ut", säger epidemiolog Gérard Krause, avdelningschef vid Helmholtz Center for Infection Research i Brauschweig, till SPIEGEL. Hur räknar han ut det?

ANZEIGE

Två vitklädda figurer, deras ansikten dolda bakom en andningsmask, väntar passagerarna på kvällens flyg från Nairobi. En av de två epidemierna på Brazzaville Airport, huvudstaden i Republiken Kongo, håller ut en pistolliknande termometer till alla resenärer. Hans kollega noterar den uppmätta temperaturen med en orolig blick. Sedan pressar hon en liten mängd desinficeringsgel på varje passagerares handflata.

Anställda vid WHO: s huvudkontor i Brazzaville fruktar att det nya koronaviruset från Kina kan komma hit när som helst. Kanske har det länge funnits där och sprids obemärkt, eftersom många smittade människor endast visar milda symtom - på ett sjukhus, på en marknad eller bland familjemedlemmar.

"Afrika har så nära kontakter med Kina - jag kan knappast föreställa mig att det ännu inte finns en smittad person på denna kontinent," säger Peter Piot, chef för London School of Hygiene & Tropical Medicine, som arbetar nära med läkare av lokala sjukdomar. Det faktum att hittills inga sjuka personer har identifierats "oroar mig verkligen".

Många länder i Afrika anses av experter vara dåligt förberedda för Sars-CoV-2-viruset, det orsakande medlet för luftvägssjukdomen som döptes WHO av Covid-19 denna vecka, vilket redan har orsakat mer än 1350 dödsfall i Kina. Fram till torsdagen testade bara 17 laboratorier i de 47 länderna i WHO-regionen i Afrika - alltför få för att kontrollera alla misstänkta fall.

"Utan diagnostiska test", betonar Piot, "vet vi inte hur långt viruset har spridit sig och infektioner kan förbli osynliga ett tag. Då har du ingen chans att ingripa tidigt."

I vilket fall som helst finns det för närvarande ökande bevis för att de bekräftade fallen som skickas till WHO är underskattade på många ställen runt om i världen. Till och med i Tyskland kan det, utöver de 16 identifierade fallen, finnas andra smittade människor, av vilka ingen vet någonting.

"Det kan tänkas att mindre, begränsade kluster också finns i Tyskland under radarn för hälsosystemet, som inte lockar ytterligare uppmärksamhet," säger epidemiolog Gérard Krause, avdelningschef vid Helmholtz Center for Infection Research i Braunschweig.

Ja samtidigt säger dem att många får milda symptom. Så visst finns det skäl till optimism!
Citat:
Den är ostoppbar det positiva är att dödligheten är mycket låg här i väst. 70% får inte ens några symptom.

Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Stämmer bra med mina beräkningar. Körde data genom R och dödligheten i Wuhan har stabiliserat sig kring 15%.

Jag trodde ungefär 4-5% var dödligheten där.
Citera
2020-02-17, 19:52
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:

Det verkar som att det har lugnat ned sig när det gäller smittan i Europa men man vet inte säkert hur det kommer att gå men just nu kan jag säga att det ser mycket bättre ut nu än vad det gjorde för 2 veckor sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in