2020-02-17, 15:24
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Men jag tror aldrig Stefan förstår att Lena vill lämna honom. Vilka skäl finns att tro det, då hon fortsätter affären med honom? De fortsätter sin sexuella relation, Stefan är upprörd över skilsmässan med Hanna och att hans familj splittras. Går inte utläsa någonstans att S nu plötsligt vill ha ett seriöst förhållande med L.

Lena behövde nog inte säga det till SD. Man brukar känna på sig när en person man dejtar börjar tappa intresset. Om man är någorlunda förnuftig.
Citera
2020-02-17, 15:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Ja och jag tror inte det är någon slump att Lena mördas relativt kort efter att hon börjat vilja lämna SD. Det var nog den sista utlösande faktorn som han inte kunde tolerera.

Det verkar finnas ett mönster (om man nu ska se till de vittnen ÅK tagit upp och gissning blir det) att det kontrollerande beteendet mot L*ena blir värre när det går honom emot på något sätt.

Det kan man ana att när L*ena ställer krav på förhållandet och vill att korten ska läggas på bordet (avslöja förhållandet för HD), då ökar det kontrollerande beteendet. Han verkar själv velat hålla L*enas och hans förhållande hemligt, men fortsätter efter avslöjandet att fortsätta att ha relation med både HD och LW.

Det verkar också finnas en röd tråd i att hur relationen mellan SD och LW förändras efter avslöjandet, HDs mående och att hon flyttar. I vittnesmålet (KJ) framkommer att SD har uttalat tankar om att döda någon, liksom vittnesmål från JG. Det finns skärmdump på hot från SD om hans kontrollerande beteende och hot från honom som innefattar att dö.

Till det kommer messengermeddelanden från Norgeresenärerna som visar när L*ena beslutat sig för att åka till Norge!

Verkar var en triggerpunkt, utlösande faktor?
Citera
2020-02-17, 15:34
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Läste just åter igen igenom hela genomgången av Hidings bevis- och indicieinsamling kring motivbild och jag anser att det är den enda slutsats som kan dras utifrån den sammantagna informationen. S och Ls relation förändras av att L avslöjat affären för H. Står ingenting om att S uppvisar svartsjuka mot L angående andra män. Problemet verkar beröra att Hannas mående försämrats av avslöjandet. Att avslöjandet och separationen mellan Hanna och Stefan påverkar relationen mellan S och L till det sämre. Han skuldbelägger L för det utfallet.

Detta är en nedåtgående spiral misstänker jag. Tolkar det som att S vill inte lämna fru, barn och hus under tidigare år och kanske aldrig någonsin. L ställer krav och hotar S. S börjar då dödshotat L och längre fram även anhöriga till henne. Vårterminen 2018 utbryter kaos. Hot och hat ökar från Stefans håll. Hanna har inte tagit avslöjandet bra. Lena tror att hon har ett övertag mot Stefan. Hon fick inte Stefan men hon har fått hämnd. Hon har samlat bevis, hon har avslöjat hans otrohet, och han skiljer sig ofrivilligt från Hanna. Lena fortsätter ligga med Stefan ändå in i döden. Han spånar på en mordplan, och genomför den. Detta indikerar den sammanfattande motivbilden som presenteras av Hiding enligt min mening.
HD mår dåligt när hon får veta om relationen mellan SD och LW.
SD blir förbannad på LW för att HD mår dåligt.
Det som kanske skulle kunna få henne att må bättre skulle väl vara om SD slutar att träffa LW.
Men så mycket bryr sig inte SD om HD så att han inser att det är han som kan kan ändra sitt beteende för att HD ska må bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Ja och jag tror inte det är någon slump att Lena mördas relativt kort efter att hon börjat vilja lämna SD. Det var nog den sista utlösande faktorn som han inte kunde tolerera.
Det tror jag också.
Citera
2020-02-17, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Lena behövde nog inte säga det till SD. Man brukar känna på sig när en person man dejtar börjar tappa intresset. Om man är någorlunda förnuftig.

Men i stämningsansökan står det att under Lenas sista dag i livet går hon ut från hemmet och ringer till Stefan. Sedan går hon hem igen och förbereder en träff med honom som kladdkaka och kanske cider? Därefter tolkar jag det som att hon springer ut igen för att möta upp Stefan. Enligt något vittne brukade de också "träffas" ute, då barnen var hemma.

Tolkar du det som att visa ointresse för sin dejt?
Citera
2020-02-17, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tror bara att de inte strukit henne. Hon är släppt och avskriven om jag förstod media rätt. Den anteckningen skrevs tidigt i ärendet.

Gärning
Stef*an David*sson har ensam eller tillsammans och i samförstånd med annan
person på natten mellan den 14-15 maj 2018 i Örebro berövat Len*a Wesst*röm
livet genom att tilldela henne minst 17 slag i huvudet och ansiktet

Nja, enligt stämningsansökan så finns den möjligheten. Inte sjutton glömmer de att ta bort en sådan sak. Dagboksanteckningen är från 2020-02-17

6. Han*na-So*fie David*sson, 740907-6705 Misstänkt
Offentlig försvarare: Advokat Ma*ria Ha*rr
Offentlig försvarare genom substitution: Advokat Hil*da Bo*kvist

7. Karl STEF*AN David*sson, 740505-6933 Tilltalad
Offentlig försvarare: Advokat Ingv*ar Back*man
Offentlig försvarare: Advokat Ben*gt-Gör*an Hugo*son
Offentlig försvarare: Advokat Chris*toffer Ols*son
Offentlig försvarare genom substitution: Advokat An*na-Kar*in Berg*ström

Saken
mord
Citera
2020-02-17, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Gärning
Stef*an David*sson har ensam eller tillsammans och i samförstånd med annan
person på natten mellan den 14-15 maj 2018 i Örebro berövat Len*a Wesst*röm
livet genom att tilldela henne minst 17 slag i huvudet och ansiktet

Nja, enligt stämningsansökan så finns den möjligheten. Inte sjutton glömmer de att ta bort en sådan sak. Dagboksanteckningen är från 2020-02-17

6. Han*na-So*fie David*sson, 740907-6705 Misstänkt
Offentlig försvarare: Advokat Ma*ria Ha*rr
Offentlig försvarare genom substitution: Advokat Hil*da Bo*kvist

7. Karl STEF*AN David*sson, 740505-6933 Tilltalad
Offentlig försvarare: Advokat Ingv*ar Back*man
Offentlig försvarare: Advokat Ben*gt-Gör*an Hugo*son
Offentlig försvarare: Advokat Chris*toffer Ols*son
Offentlig försvarare genom substitution: Advokat An*na-Kar*in Berg*ström

Saken
mord
Nej, utskriften av dagboksbladet är av idag den 17/2-20!

Edit: Den 19 dec gjordes sista utbetalningen av HDs advokatsarvode till M H*rr. HD skall vara avförd.
Senast redigerad av Picasso2 2020-02-17 kl. 15:44. Anledning: Edit
Citera
2020-02-17, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
HD mår dåligt när hon får veta om relationen mellan SD och LW.
SD blir förbannad på LW för att HD mår dåligt.
Det som kanske skulle kunna få henne att må bättre skulle väl vara om SD slutar att träffa LW.
Men så mycket bryr sig inte SD om HD så att han inser att det är han som kan kan ändra sitt beteende för att HD ska må bättre.
Det tror jag också.

Stefan har knappast mått dåligt av otroheten mot sin fru Hanna, hans problem rör att Lena sätter honom i trubbel och avslöjar hans skurkfasoner inför sin fru. Han skäms inför Hanna när han blivit tagen med byxorna nere. Den som är skyldig till hans förnedring planerar han att radera ut. Lenas huvud och ansikte är beviset på detta.
Citera
2020-02-17, 15:44
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Eller så märker älskarinnan det och vägrar lämna bilen mitt i natten för hon trots nobben vill bjuda på "fika" med "bullar"
Edit och blir flyförbaskad så hon genast kastar sig på luren och ringer och anmäler han som nobbat henne
Signaler var det.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-17 kl. 15:47.
Citera
2020-02-17, 15:44
Medlem
Citat:
Läste just åter igen igenom hela genomgången av Hidings bevis- och indicieinsamling kring motivbild och jag anser att det är den enda slutsats som kan dras utifrån den sammantagna informationen. S och Ls relation förändras av att L avslöjat affären för H. Står ingenting om att S uppvisar svartsjuka mot L angående andra män. Problemet verkar beröra att Hannas mående försämrats av avslöjandet. Att avslöjandet och separationen mellan Hanna och Stefan påverkar relationen mellan S och L till det sämre. Han skuldbelägger L för det utfallet.

Detta är en nedåtgående spiral misstänker jag. Tolkar det som att S vill inte lämna fru, barn och hus under tidigare år och kanske aldrig någonsin. L ställer krav och hotar S. S börjar då dödshotat L och längre fram även anhöriga till henne. Vårterminen 2018 utbryter kaos. Hot och hat ökar från Stefans håll. Hanna har inte tagit avslöjandet bra. Lena tror att hon har ett övertag mot Stefan. Hon fick inte Stefan men hon har fått hämnd. Hon har samlat bevis, hon har avslöjat hans otrohet, och han skiljer sig ofrivilligt från Hanna. Lena fortsätter ligga med Stefan ändå in i döden. Han spånar på en mordplan, och genomför den. Detta indikerar den sammanfattande motivbilden som presenteras av Hiding enligt min mening.

Där ligger vi nära sanningen tror jag. L stalkade S och utpressade honom. Hon var en klassisk kaninkokerska som inte gav sig utan fortsatte att göra livet surt för S. Till slut orkade han inte längre, då hans hjärta fortfarande bultade för H. Han ser som enda utväg att ta L av daga för att slippa eländet. Case closed.
Citera
2020-02-17, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det verkar finnas ett mönster (om man nu ska se till de vittnen ÅK tagit upp och gissning blir det) att det kontrollerande beteendet mot L*ena blir värre när det går honom emot på något sätt.

Det kan man ana att när L*ena ställer krav på förhållandet och vill att korten ska läggas på bordet (avslöja förhållandet för HD), då ökar det kontrollerande beteendet. Han verkar själv velat hålla L*enas och hans förhållande hemligt, men fortsätter efter avslöjandet att fortsätta att ha relation med både HD och LW.

Det verkar också finnas en röd tråd i att hur relationen mellan SD och LW förändras efter avslöjandet, HDs mående och att hon flyttar. I vittnesmålet (KJ) framkommer att SD har uttalat tankar om att döda någon, liksom vittnesmål från JG. Det finns skärmdump på hot från SD om hans kontrollerande beteende och hot från honom som innefattar att dö.

Till det kommer messengermeddelanden från Norgeresenärerna som visar när L*ena beslutat sig för att åka till Norge!

Verkar var en triggerpunkt, utlösande faktor?

Hur kan man tolka att Hanna efter detta kaos och trauma flyttar till Lenas grannskap?
Citera
2020-02-17, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, utskriften av dagboksbladet är av idag den 17/2-20!

Edit: Den 19 dec gjordes sista utbetalningen av HDs advokatsarvode till M H*rr. HD skall vara avförd.

Ja se där. Jag agerar för snabbt Tack för informationen
Citera
2020-02-17, 15:53
Medlem
Citat:
Hur kan man tolka att Hanna efter detta kaos och trauma flyttar till Lenas grannskap?

Har hon något vett i skallen så håller hon sig undan. Ingen kan väl tro på hennes saga att hon inte har misstänkt SD.
Hon hade kunnat kontakta polis tidigt i utredningen i stället för att fara land och rike runt och smila på foton tillsammans med SD. Hon är inte ett dugg trovärdig.
Nej fy fasiken. Jag tycker inte man ska tycka synd om henne.
Hon hade kunnat få honom inlåst tidigare men hon valde att stoppa huvudet i sanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in