Citat:
Ursprungligen postat av
Squonker
Där ligger vi nära sanningen tror jag. L stalkade S och utpressade honom. Hon var en klassisk kaninkokerska som inte gav sig utan fortsatte att göra livet surt för S. Till slut orkade han inte längre, då hans hjärta fortfarande bultade för H. Han ser som enda utväg att ta L av daga för att slippa eländet. Case closed.
Misstänker att det gått många olika turer dem emellan under åren. S kan exempelvis vid vissa tillfällen ljugit och lurat L, att han inom en överskådlig framtid ska skilja sig och lämna sin hustru, fastän han egentligen inte har för avsikt att göra det i verkligheten. Säkert vill han bara fortsätta få ligga. Många otrogna personer fungerar just så
Stefan medger själv i det rättspsykiatriska utlåtandet att han haft ett psykologiskt övertag i relationen. Det förstår jag som att han ljuger och manipulerar och det i syfte att behålla kontrollen över sitationen. Samtidig borde Lena veta om och känna till att samma man bedrar sin hustru och är knappast pålitlig vad gäller eventuella löften till henne själv.
Jag tror också att Lena inte heller är en sund och frisk person med tanke på att hon dels har vigt paret Davidsson, dels är medskyldig till att splittra samma relation. Normala, välfungerande personer agerar inte så. Att sedan stanna kvar i en sådan dysfunktionell relation från och till i 6 år är också tecken på något förvänt. Dödshoten mot sig själv och sin egen familj får henne inte att backa, det tolkar jag som att hon saknar självbevarelsedrift och logisk förmåga.
Stefan som antagligen utfört detta mord måste också vara riktigt störd och skev. Om han hanterar motgångar på detta sätt bevisar det att det bästa är att han blir inlåst på livstid. Han verkar förskjuta all skuld på Lena för sin egen otrohet, och vägra ta ansvar för sitt eget svek och sina egna lögner. En feg och ryggradslös person, skulle jag kalla honom för.
Ingen av dessa två är några goda föredömen vad gäller hänsyn och kärlek.