2020-02-17, 15:54
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Eftersom man anhöll SD, gjorde en kroppsbesiktning på honom, man gjorde även
en husis, då vore det väldigt märkligt om man inte tog hand om hans kläder också.

Nu vet vi inte om dom missade det, vet inte var EGT har fått det ifrån att dom
möjligen skulle ha missat det.

Hur såg tidslinje ut mellan LW:s försvinnande första anhållan av SD och fyndet av LW:s kropp?
Citera
2020-02-17, 15:57
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Läste just åter igen igenom hela genomgången av Hidings bevis- och indicieinsamling kring motivbild och jag anser att det är den enda slutsats som kan dras utifrån den sammantagna informationen. S och Ls relation förändras av att L avslöjat affären för H. Står ingenting om att S uppvisar svartsjuka mot L angående andra män. Problemet verkar beröra att Hannas mående försämrats av avslöjandet. Att avslöjandet och separationen mellan Hanna och Stefan påverkar relationen mellan S och L till det sämre. Han skuldbelägger L för det utfallet.

Detta är en nedåtgående spiral misstänker jag. Tolkar det som att S vill inte lämna fru, barn och hus under tidigare år och kanske aldrig någonsin. L ställer krav och hotar S. S börjar då dödshotat L och längre fram även anhöriga till henne. Vårterminen 2018 utbryter kaos. Hot och hat ökar från Stefans håll. Hanna har inte tagit avslöjandet bra. Lena tror att hon har ett övertag mot Stefan. Hon fick inte Stefan men hon har fått hämnd. Hon har samlat bevis, hon har avslöjat hans otrohet, och han skiljer sig ofrivilligt från Hanna. Lena fortsätter ligga med Stefan ändå in i döden. Han spånar på en mordplan, och genomför den. Detta indikerar den sammanfattande motivbilden som presenteras av Hiding enligt min mening.
Tror du är alldeles rätt ute och att det kommer stärkas varefter vi får tillgång till fler uppgifter.
Citera
2020-02-17, 16:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, då tror vi olika. Att de haft olika önskningar över tid har de flesta i tråden antagit som rimligt och logiskt, när det handlar om en tidsperspektiv på sex år. Men den gifte parten i en affär har nästan alltid ett övertag i förhållande till den som är ensamstående. Den gifte personen kan alltid falla tillbaka på sin familj som en trygghet. Det är en bekvämlighetszon den ensamstående saknar. Det kan användas som en slags maktdemonstration, där du kommer och går som du vill. Och blir du avvisad så är det no big deal, du faller tryggt tillbaka på frugan som väntar hemmavid.

Detta själviska scenario tror jag Lena ville hämnas på v 2018. Nu var det dags för henne att skaffa sig övertag mot Stefan. Hon tog ifrån honom hans tidigare kontroll och makt över situationen och det tolererade han inte. Det blev hennes död. Hon skrev under sin dödsdom när hon avslöjade otroheten för Stefans hustru Hanna.

Det är ju även en svaghet att ha en familj.
Det ser vi ju här.

Om det uppdagas är det inte säkert att du har kvar din familj, ditt hus.

Och det är väl det som stressar SD och hans mående försämras. Mer kontroll, tankar på att döda en person...

När börjar sådana tankar komma?

Minns @Modesty Blaisers inlägg om hur vanligt det var vid mord i nära relationer (minns jag fel, nära 85%?) har det finns tidiga tankar/planer på att döda offret innan mordet.

Ett av de mest förutsägbara mord kan man väl säga.

Och det finns skattningsskalor för att bedöma risken!
Varför används inte dessa????
Citera
2020-02-17, 16:15
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Ja och jag tror inte det är någon slump att Lena mördas relativt kort efter att hon börjat vilja lämna SD. Det var nog den sista utlösande faktorn som han inte kunde tolerera.
Kan du verifiera att hon "börjat vilja lämna SD" ?
Det går nämligen att verifiera motsatsen.
Hela vägen från bilincidenten till att LW tog initiativet och bjöd hem MGM mordkvällen.

Om du inte vill att det ska misstänkas att det var ni närståendes, önskan att LW ville lämna SD.
Kanske var det även det hon förmedlade för att slippa tjatet?

"• Annan teknisk utredning samt annan skriftlig bevisning
Tidslinje avseende Lena Wesströms aktivitet den 14-15 maj 2018 samt PM
med sammanställning över konversationer aktuell natt (huvudprotokoll sid 87-
108 och sid 154-157) bl a utvisande den kontakt hon har med Stefan Davidsson
den 14 maj 2018 och när hon lämnar hemmet bl a till styrkande av att hon
bjudit hem Stefan Davidsson den aktuella kvällen
samt tidpunkten för mordet."
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-17 kl. 16:40.
Citera
2020-02-17, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Där ligger vi nära sanningen tror jag. L stalkade S och utpressade honom. Hon var en klassisk kaninkokerska som inte gav sig utan fortsatte att göra livet surt för S. Till slut orkade han inte längre, då hans hjärta fortfarande bultade för H. Han ser som enda utväg att ta L av daga för att slippa eländet. Case closed.
Misstänker att det gått många olika turer dem emellan under åren. S kan exempelvis vid vissa tillfällen ljugit och lurat L, att han inom en överskådlig framtid ska skilja sig och lämna sin hustru, fastän han egentligen inte har för avsikt att göra det i verkligheten. Säkert vill han bara fortsätta få ligga. Många otrogna personer fungerar just så

Stefan medger själv i det rättspsykiatriska utlåtandet att han haft ett psykologiskt övertag i relationen. Det förstår jag som att han ljuger och manipulerar och det i syfte att behålla kontrollen över sitationen. Samtidig borde Lena veta om och känna till att samma man bedrar sin hustru och är knappast pålitlig vad gäller eventuella löften till henne själv.

Jag tror också att Lena inte heller är en sund och frisk person med tanke på att hon dels har vigt paret Davidsson, dels är medskyldig till att splittra samma relation. Normala, välfungerande personer agerar inte så. Att sedan stanna kvar i en sådan dysfunktionell relation från och till i 6 år är också tecken på något förvänt. Dödshoten mot sig själv och sin egen familj får henne inte att backa, det tolkar jag som att hon saknar självbevarelsedrift och logisk förmåga.

Stefan som antagligen utfört detta mord måste också vara riktigt störd och skev. Om han hanterar motgångar på detta sätt bevisar det att det bästa är att han blir inlåst på livstid. Han verkar förskjuta all skuld på Lena för sin egen otrohet, och vägra ta ansvar för sitt eget svek och sina egna lögner. En feg och ryggradslös person, skulle jag kalla honom för.

Ingen av dessa två är några goda föredömen vad gäller hänsyn och kärlek.
Citera
2020-02-17, 16:17
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Där ligger vi nära sanningen tror jag. L stalkade S och utpressade honom. Hon var en klassisk kaninkokerska som inte gav sig utan fortsatte att göra livet surt för S. Till slut orkade han inte längre, då hans hjärta fortfarande bultade för H. Han ser som enda utväg att ta L av daga för att slippa eländet. Case closed.
Nerkokat går det inte beskriva bättre.
Citera
2020-02-17, 16:21
Medlem
Jag blir inte riktigt klok på det hela.

Läser man stämningsansökan får jag fram att händelseförloppet är följande:

L*ena bjuder över sd på kladdkaka. De äter den som picnic på filten vid fyndplatsen. Därefter har de sex på filten och sd kommer på l*na. Därefter slår han ihjäl henne med 17 slag.

Någon mer som har tolkat fram detta scenario som jag tycker har ett väldigt udda beteende?
Citera
2020-02-17, 16:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ett av de mest förutsägbara mord kan man väl säga.
Sant. Halva byn inkl. polisen verkar ju ha känt till innan att det snart skulle ske, och kanske t.o.m. var.
Citera
2020-02-17, 16:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hur kan man tolka att Hanna efter detta kaos och trauma flyttar till Lenas grannskap?

Några i tråden tolkar det som att hon vill ha koll på L*ena och SD.

Det kan förstås vara, men jag är inte säker på att hon har den insynen från sin bakgård. Jag har kollat L*enas bakgård på hemnet när den var till försälning, och L*ena har ett högt staket/skydd runt sin bakgård. Plus att det finns träd och buskar som skulle kunna skymma insikten till lägenheten.

I första hand har jag tänkt att det handlar om att området inte har alltför många erbjudanden om lediga bostäder till vettiga priser när hon ligger i /tagit skilsmässa. De har gemensamma barn som kan lätt ta sig mellan bostäderna och ev ändringar i schemat behöver inte betyda svårigheter för barnen att hämta saker.

Jag tänker att hon ändå fullföljde skilsmässa, flyttade och visserligen har umgåtts mycket med SD efter skilsmässan, men ändå inte flyttat tillbaka? EGT skrev någon gång att HD hade tappat förtroendet för SD. Det låter väl rimligt att när ens man varit otrogen i många år.

Men svaret, det har ändå bara HD själv.
Det kan inte ha varit lätt för henne då, och det kan inte varit lätt nu.
Citera
2020-02-17, 16:25
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Men i stämningsansökan står det att under Lenas sista dag i livet går hon ut från hemmet och ringer till Stefan. Sedan går hon hem igen och förbereder en träff med honom som kladdkaka och kanske cider? Därefter tolkar jag det som att hon springer ut igen för att möta upp Stefan. Enligt något vittne brukade de också "träffas" ute, då barnen var hemma.

Tolkar du det som att visa ointresse för sin dejt?

Jag vet inte om hon ville fortsätta vara vän med honom bara? Det brukar man ju vilja när man tappat intresset romantiskt sätt. Iofs inte när det är skitstövlar det handlar om, då slänger man dem direkt. Bara de bra männen vill man ha kvar som vänner. Så det stämmer ju inte att hon skulle bjudit hem honom som vän på fika. Du har nog rätt att de fortfarande dejtade, eller vad man nu ska kalla deras destruktiva relation.
Citera
2020-02-17, 16:28
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjunefjun
Jag blir inte riktigt klok på det hela.

Läser man stämningsansökan får jag fram att händelseförloppet är följande:

L*ena bjuder över sd på kladdkaka. De äter den som picnic på filten vid fyndplatsen. Därefter har de sex på filten och sd kommer på l*na. Därefter slår han ihjäl henne med 17 slag.
Någon mer som har tolkat fram detta scenario som jag tycker har ett väldigt udda beteende?

Fyndigt. Skratt
Du får tänka på att det nog är Åkl förvirrande och lösryckta påståenden till vad som hänt.
Vad jag förstår lyckas hon inte koppla varken skorna, filten eller sperman på kjolen till BP.

Detta förstås nog bäst som länkar som inte få in i indiciekedjan.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-17 kl. 16:43.
Citera
2020-02-17, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag vet inte om hon ville fortsätta vara vän med honom bara? Det brukar man ju vilja när man tappat intresset romantiskt sätt. Iofs inte när det är skitstövlar det handlar om, då slänger man dem direkt. Bara de bra männen vill man ha kvar som vänner. Så det stämmer ju inte att hon skulle bjudit hem honom som vän på fika. Du har nog rätt att de fortfarande dejtade, eller vad man nu ska kalla deras destruktiva relation.

Ja precis, en del förblir vänner, men kanske inte vanligtvis med personer som dödshotat dig och anhöriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in