Citat:
Ursprungligen postat av
mjohan84
Skulle bilen mot E6 men låg i filen mot E20 ? Och körde in i mitten ?
Har sett många som bytt fil väldigt sent på den platsen... tidigare var ju den platsen dessutom dubbelfilig mot E20 så att man kunde köra om innan man kom ut på e20
Citat:
Ursprungligen postat av
Satilamannen
Från Ullevimotet i söder till det nordligare liggande Olskroksmotet är det 4 filer i både nord- och sydlgående riktning. Sträckan är ca 800 m - 1000 km
Om vi nu tittar närmare på nordgående så är den högersta filen avfart till Olskroken och den fil som är längst till vänster - E20 - tar av åt vänster för att sedan i en relativt snäv högersväng gå över de två mittersta på en bro. De två mittersta filerna är E6 norrut. Även dessa två mittersta filer svänger höger relativt snävt innan de går in i den s.k "Kakeltunneln" som går under E20 och västra stambanan. Hela sträckan är hastighetsbegränsad till 70 km/h och är i rusningstid en seg gröt. Tänk Essingeleden ...
Även vid bra väder är det för snabbt att köra i vänsterfilen och sent upptäcka att man skulle legat i de någon av de mittersta varför många gör kraftiga inbromsningar och tränger sig in åt höger.
Natten vid olyckstillfället var det både kraftigt regn och blåst. En "hög" förare i en alltför motorstark bil som kör närmare 200 km/h i vänsterfilen upptäcker för sent att han skall till Hisingen - de två unga tjejerna bodde ju där - och gör en kraftig höger gir, får sladd i det blöta väglaget, far upp på avbärarräcket och bilen flyger rakt ini ibetongfundamentet till järnvägsbron som går över både E20-filen och de två E6 filerna
Bra sammanfattat. Jag tror inte det behöver vara så komplicerat som alla skriver, att föraren legat i fel fil och väjt för sent. Jag tycker vanlig vattenplaning låter mycket mer troligt. Se min skiss här:
https://imgur.com/QtQnVJS.
Man har legat i rätt fil, rött streck, hållit för hög hastighet, fått vattenplaning mitt i kurvan, blått streck, bilen har fortsatt rakt fram istället för att fortsätta svänga. Frontalkrockat med änden av räcket, svart streck. Och sedan en flygtur rakt in i pelare nummer 1 på tidningens bilder, och sedan ned på räcket igen, som skapat vecket precis vid pelaren.
Alla som fått vattenplaning vet känslan, bilen går inte att styra utan fortsätter bara rakt fram i färdriktningen. Sker detta mitt i en kurva fångas du upp av vägräcket, i detta fallet änden av vägräcket. Eftersom man haft för hög fart har inte räcket klarat av att absorbera all kraft utan det har snarare fungerat som en ramp för bilen.
För framtiden: Kanske vägräcket borde börja 200 meter tidigare här, innan kurvan börjar. På så sätt fångar det upp folk som får vattenplaning, istället för att det blir frontalkrock. Det spelar ju faktiskt ingen roll att folk har 5 kilometer på sig att lägga sig i rätt fil, alla byter ändå sista 50 meterna i denna stan...