Citat:
Ursprungligen postat av
hoppsann
När myndighetsbeslut fattas så brukar det alltid också finnas information om hur och till vilken instans man kan överklaga beslutet.
Är inte det ett krav när det gäller myndighetsbeslut?
(det fetade)
Naturligtvis är det så, kära
hoppsann.
D v s så är det givetvis i de bästa av världar. Fast nu gäller det Sverige och vad som har beslutats av en lagman i en svensk tingsrätt.
Låt mig exemplifiera: Om lagmannen Björn Lindén under en huvudförhandling satt rådman och det bland åhörarna skulle uppstå störande aktiviteter (säg gap och skrik), då skulle myndighetschefen BL kunna fatta beslut om att med hjälp av ordningsvakter slänga ut de störande. Säkert anser vi hans handlande vara i överenstämmelse med hur vi anser en rättegång skall skötas.
Men det är i sak ett sorts myndighetsbeslut, baserat på RB. Det lär inte vara överklagningsbart.
Om nu BL/Örebro TR anser att utlämnande av FUP i elektronisk form är en "ordningsfråga" när man vägrar detta med hänvisning till "integritetsskyddaspekter" är man, enligt mig, ute på ett sluttande plan.
Steget till att börja ta
politiska hänsyn när man vägrar FUP i form av .pdf är inte så avlägset. Jag skulle kunna utveckla, men det lär bli OffT
Hur ser du på att låta JO granska ärendet?
Det är alltså själva
motiveringen till TR:s vägran som här är det intressanta.
Tycker jag.