2020-02-17, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Varför skulle hon vilja skydda en mördare? Allmänheten får inte reda på allt vittnen säger.
Alla konstigheter får människor att tro allt möjligt så verkligen dags nu att PU är klara innan det kommer ut fler böcker o dokumentärer i ämnet ingen vet nåt exakt om. Puh
Nära bekant!
Citera
2020-02-17, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Varför skulle hon vilja skydda en mördare? Allmänheten får inte reda på allt vittnen säger.
Alla konstigheter får människor att tro allt möjligt så verkligen dags nu att PU är klara innan det kommer ut fler böcker o dokumentärer i ämnet ingen vet nåt exakt om. Puh
Eller hot av något slag !
Citera
2020-02-17, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Jag vet inte men Lisbeth visste nog något hon aldrig berättade tyvärr.....
Hon hörde vad GM sa till OP.
Citera
2020-02-17, 07:02
Medlem
Om nu Lisbeth var målet borde det väl vara lättare att fixa henne vid annat tillfälle !
Citera
2020-02-17, 08:47
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ja, Lena Andersson resonerar klokt och framförallt konsekvensneutralt. Det är vi inte bortskämda med i MOP.
Det verkar som Lars Borgnäs, Lena Andersson och Gunnar Wall är överens när det gäller Lisbeth Palme

Det motvilliga huvudvittnet: https://www.bookbeat.se/bok/det-motvilliga-huvudvittnet-167487
Citera
2020-02-17, 09:06
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Hon hörde vad GM sa till OP.
Björkman som går bakom Lisbeth, Olof och GM säger:

"personerna går liksom i stort sätt i bredd" (FUP 106)

men Inge Morelius och Hans Johansson som såg Lisbeth, Olof och GM från en annan vinkel säger Lisbeth gick lite framför Olof. Det kan därför vara så att hon inte hörde vad GM sa till Olof, eller inte ville höra vad GM sa till Olof.

Det var uppenbarligen helt normalt att vanliga medborgare började prata politik med Olof när han var ute och gick.
Senast redigerad av 299792458 2020-02-17 kl. 09:17.
Citera
2020-02-17, 09:26
Medlem
p.norths avatar
Upplever på nå sätt att Lisbeth visste något
Jag vet inte hur involverad eller om hon var inblandad i mordet, lite likgiltig kan man få en känsla över. Som tex mordnatten klart att hon blev chockad men har en känsla att hon inte var direkt överraskad samtidigt. Någonting var det, kan inte sätta fingret på ang Lisbeth. Om man nu ska spekulera. Fråga Ulf Dahlsten han kanske kan ge svaret.
Citera
2020-02-17, 09:47
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Upplever på nå sätt att Lisbeth visste något
Jag vet inte hur involverad eller om hon var inblandad i mordet, lite likgiltig kan man få en känsla över. Som tex mordnatten klart att hon blev chockad men har en känsla att hon inte var direkt överraskad samtidigt. Någonting var det, kan inte sätta fingret på ang Lisbeth. Om man nu ska spekulera. Fråga Ulf Dahlsten han kanske kan ge svaret.

Dahlsten tycker att det - 30 år efter mordet - är dags att Sverige tar till sig att dådet var inhemskt, och att gärningen var "en yttersta konsekvens av det inhemskt producerade hat" som Pettersson "och hans uppdragsgivare kommit att ta sig till".

källa: https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/a/EomWz2/det-var-hatet-som-dodade-palme
Citera
2020-02-17, 09:55
Medlem
andersaanderssonas avatar
Lars Borgnäs har väldigt lång startsträcka. Det jag och andra insåg för länge sedan har nu blivit en nyhet. Rentav en ny teori. Det första skottet riktades mot Lisbet. Något som jag insåg långt innan jag började skriva i tråden.

Och det är ingen hemlighet att jag och andra har drivit denna kunskap i tråden under flera år. Men att återigen driva detta är meningslöst. Det är inte lönt att förklara för någon som inte begriper. Så jag avstår. Det finns bevisligen tangentbordsdetektiver som tror att de vet mer än de som bevisligen befann sig på plats.

För övrigt.

Just nu rullar alla namnen på föreslagna gärningsmän återigen i tråden. Till dags dato lär de uppgå till runt 50 stycken. Patetiskt.

För runt 6 månader sedan hade jag återigen gått igenom en mängd material för att förvissa mig om att jag inte missat något. Idag övertygad. Det går inte att lösa mordet med den kunskap vi har.
Citera
2020-02-17, 10:46
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Lars Borgnäs har väldigt lång startsträcka. Det jag och andra insåg för länge sedan har nu blivit en nyhet. Rentav en ny teori. Det första skottet riktades mot Lisbet. Något som jag insåg långt innan jag började skriva i tråden.

Och det är ingen hemlighet att jag och andra har drivit denna kunskap i tråden under flera år. Men att återigen driva detta är meningslöst. Det är inte lönt att förklara för någon som inte begriper. Så jag avstår. Det finns bevisligen tangentbordsdetektiver som tror att de vet mer än de som bevisligen befann sig på plats.

För övrigt.

Just nu rullar alla namnen på föreslagna gärningsmän återigen i tråden. Till dags dato lär de uppgå till runt 50 stycken. Patetiskt.

För runt 6 månader sedan hade jag återigen gått igenom en mängd material för att förvissa mig om att jag inte missat något. Idag övertygad. Det går inte att lösa mordet med den kunskap vi har.
Fler än 10.000 personer är i något sammanhang pekat ut som den som mördade Olof Palme

källa: vid 15:17 https://youtu.be/SRWBA3TuBmo?t=317

"du ska binda en person till den här platsen, vid den här tidpunkten, när du har tagit dig dit, då börjar det bli intressant va"

källa: vid 12:14 https://youtu.be/SRWBA3TuBmo?t=734
Senast redigerad av 299792458 2020-02-17 kl. 10:56.
Citera
2020-02-17, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Ur Lena Andersson bok "Förnuft och högmod" kapitlet "Elementär induktion":

https://www.4shared.com/office/CfxNKsyDea/Frnuft_och_hgmod__Elementr_ind.html

Tack för det!
Jag tror som sagt att Lena Andersson är inne på rätt spår och texten är tankeväckande. Dock tycker jag att hon i vissa fall drar för långtgående slutsatser på bräckliga grunder. Det är en hypotes hon framlägger men emellanåt uttrycker hon sina antaganden som om det vore fakta. Hennes slutledningar är inte heller alltid logiska.

Utgångspunkten för hennes resonemang är att om man antar att följande stämmer så kommer mordet aldig att lösas.
1. Lisbeth har berättat allt.
2. Hon var ett bra vittne.
3. Hon ville se mordet löst.

LA utgår då istället från att Lisbeth inte berättat allt, att hon var ett dåligt vittne och att hon inte ville se mordet löst. Om LP inte ville berätta allt och/eller inte vill se mordet löst är hon per automatik ett dåligt vittne, så egentligen hade det väl räckt med att resonera kring de första två antagandena.

Sen tar LA upp vittnesmålen från fem personer som talar för att det funnits en längre kontakt.
1. Cecilia A som ser personer vid annonspelaren som sneddar in och hon uppfattar dem som ett sällskap. Det här har varit föremål för många diskussioner och jag är inte helt insatt i det men man kan konstatera att det här inte är ett oproblematiskt vittnesmål. Var befinner hon sig när hon påstås ses det, hur bra kan hon se från bilen m m. MacMackay och Basfakta tror jag har fördjupat sig i det.
2. Inge M som förnimmer att han sett något vid annonspelaren.
3. Anders D som ser ett par med ryggen mot gatan och en person med ryggen mot fönstret.
4. Anders B som upplever att det går ett sällskap framför honom.
5. Nicola F. Här blir det riktigt problematiskt eftersom LA utgår ifrån att hans uppgift om att han befann sig vid Bonniershuset tas för sanning.

LA fastslår att alla dessa hade behövt avfärdas för att Lisbeths vittnesmål ska stämma. Här hade LA behövt vidareutveckla resonemanget för så lätt är det inte. Säg t ex att alla vittnesmål förutom Inges kunnat avfärdas, det hade inte varit mycket värt för att fastställa att Lisbeth inte är sanningsenlig.
De starkaste vittnesmålen här får väl sägas vara de som Anders B och Anders D gav.

Sen fastslår LA att Lisbeth är den som har störst orsak att dölja vad som händer. I förhållande till de andra vittnena då och det finns verkligen ingen orsak att anta att de andra har något att dölja.
Några av de skäl som LA tar upp för att förklara Lisbeths eventuella lögner är rädsla, kanske för hennes familjs säkerhet och skam t ex att något skulle kunna komma upp som solkar Palmes minne.
När beslutet är fattat tvingas hon hålla fast vid det för all framtid.

LA återkommer sen till de antaganden hon baserar på NF:s mycket bräckliga vittnesmål och hävdar att Lisbeth borde ha sett gärningsmannen och hört honom tala i minst 30-40 sekunder. Kommentarer överflödiga.

Lisbeths beteende beskrivs som märkligt, ovilligt och kompromisslöst. Hon är överspänd, kränkt och förorättad. Det får man väl säga är en rättvisande beskrivning. Utifrån det drar LA slutsatsen att den som har något att dölja är benägen att uppträda så. Lisbeth är noga med att understryka sin kompetens. Den som berättar sanningen rakt upp och ned behöver inte göra det menar LA.
För att gå i land med det hela tvingas LP hålla folk på avstånd och berätta så lite som möjligt.

Konfrontationen tas upp men den är alla så medvetna om så hoppar över det.

LA tar sen upp promenaden och korsandet av Sveavägen. Det var mörkt, kallt och fullt med helgfirare. OP hade dessutom vid två tillfällen tidigare under dagen uttryckt oro. Dels vid fotograferingen på tjänsterummet dels då ljuset slocknar i fönstret vid Grand.
Därefter tar sig LA verkligen ut på hal is.
Hon menar att det är ologiskt att korsa vägen och det korsandet beskrivs ungefär som det var fråga om att korsa Autobahn i rusningstrafik. Dessutom menar LA att det är ologiskt då LP aldrig visat något klädintresse, man aldrig sett henne i färggranna kläder och paljetter. Kommentar överflödig.
Att Lisbeth inte nämner något om promenaden mellan Sari och Dekorima beskrivs också som märkligt. Tja, hur mycket minnesvärt kan ha hänt egentligen. Om det var ett avtalat möte måste LP komma upp med en förklaring och då blir Sari en lämplig sådan.

Mordplatsen då. LA menar att Lisbeths utrop "hjälp vad gör du" eller "nej vad gör du" indikerar att hon är medveten om gärningsmannens närvaro redan tidigare. En rimlig reflektion.
Sen svajar det betänkligt igen då LA avslutar med att hävda att GM är tvungen att skjuta Lisbeth då hon just stått öga mot öga med honom. Annars hade han inte ödslat tid på att sikta och avlossa ännu ett skott.
Senast redigerad av cherryfive 2020-02-17 kl. 11:21.
Citera
2020-02-17, 11:31
Medlem
Är det någon som läst Kamrat 357 av Henrik Wennesund ?

Han kallar det en "doku-fiction"-berättelse om Palmemordet.

Svårt att avgöra om det bara är en "fantasibok" eller om det kan finnas några korn av sanning i den.

"Ett olöst mord på en statsminister är något som de flesta av oss trodde var omöjligt, hur kunde det ske och vem hade motiv och möjlighet? Kamrat .357 är en berättelse som utspelar sig då och nu. I boken lägger jag fram min teori om i vilken yrkeskår jag tror att mördaren fanns. Vi får följa en pojkes uppväxt under lite kämpiga förhållanden från 1960-talet till nutid. Som vuxen blir han den som mördar Olof Palme. "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in