Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Viktor Gunnarsson ändrar skepnad varje gång man synar honom. Dom palmehatande uttalandena finns där otvivelaktigt. Samtidigt finns berättelser från de som kände honom i ungdomen då han beskrivs som närmast ”översnäll.
Talade också med en av hans gamla rektorer i sydöstra Småland som kunde berätta att han fick avskeda vikarien VG då denne varit för intresserad av de kvinnliga eleverna. Men han kunde också förtälja hur VG ljög på ett närmast mytomaniskt sätt. Rektorn uppmanade VG att söka psykiatrisk hjälp, vilket VG inte tog bra.
Något år före MOP dömdes VG också för ofredande. Han utgav sig för att vara amerikansk journalist och tog sig in på Växjöföretaget Fläkten. Där intervjuade han , bjuden på affärslunch, företagets VD. När det hela upptäcktes polisanmäldes VG och dömdes.
Ovanstående och liknande berättelser ger i alla fall mig frågor om VGs psykiska status och tas med i helhetsbedömningen av honom.
Ja, helt rätt. Som lekman i psykologi kan jag inte ställa någon diagnos på VG. Men att något var fel är uppenbart för vem som helst.
Han framstår som lättlurad. Folk han beundrade behövde bara säga att han "valts ut" för ett uppdrag så blev han smickrad och rusade iväg och gjorde det. Tror jag.
Säkert även mytoman och småfifflare. Sökte uppmärksamhet. Tragisk figur egentligen.
Det här med secret agent Vic Gunson berättar egentligen allt.
Ett redskap redo att användas men inte stabil nog för rollen som GM.