2020-02-16, 22:44
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det blir löst om staten slutar ljuga, dvs tar in oberoende kompetenta utredare som får bedriva en förutsättningslös utredning.

Det som nu tycks vara på gång verkar vara en ny rökridå typ CP. Man tror att man ska komma undan med en "förklaring " utan bevis, utan mordvapnet, utan dom i domstol.

Nej, nej.
Om mordvapnet är borta och GM är död, vad ska du då göra i en domstol? Då återstår bara en förklaring med bevis.
Citera
2020-02-16, 22:52
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag tror att KP vill och måste vara optimistisk till att kunna lösa mordet.
Är man inte optimistisk har man ju så att säga gett upp i förväg.

Det finns något mer än bara optimism i dessa ord

"vi kommer att kunna presentera för det svenska folket vad det är som har hänt i alla fall"

Han talar till folket, till folksjälen, den sårade folksjälen.
Citera
2020-02-16, 22:54
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Okej, tack. Visste jag inte.

Men jag är inte förvånad. Har alltid sett VG som en rimlig deltagare i en konspiration mot Palme. Nån slags fixare i bakgrunden.

Viktor Gunnarsson ändrar skepnad varje gång man synar honom. Dom palmehatande uttalandena finns där otvivelaktigt. Samtidigt finns berättelser från de som kände honom i ungdomen då han beskrivs som närmast ”översnäll.

Talade också med en av hans gamla rektorer i sydöstra Småland som kunde berätta att han fick avskeda vikarien VG då denne varit för intresserad av de kvinnliga eleverna. Men han kunde också förtälja hur VG ljög på ett närmast mytomaniskt sätt. Rektorn uppmanade VG att söka psykiatrisk hjälp, vilket VG inte tog bra.

Något år före MOP dömdes VG också för ofredande. Han utgav sig för att vara amerikansk journalist och tog sig in på Växjöföretaget Fläkten. Där intervjuade han , bjuden på affärslunch, företagets VD. När det hela upptäcktes polisanmäldes VG och dömdes.
Ovanstående och liknande berättelser ger i alla fall mig frågor om VGs psykiska status och tas med i helhetsbedömningen av honom.
Citera
2020-02-16, 23:09
Medlem
p.norths avatar
De uppgifter som Ulf Dahlsten sa "Det här är alltså en person i regeringskansliet som säger att det fanns en hemlig operation kring mordplatsen och att detta inte skulle föras in i utredningen."
Är det därför utredningen är i schack läge sen 34 år tillbaka? Kommer inte åt dom sista pusselbitarna, inget konstigt att det går troll då. Blir en frustration och vissa spanare provocera fram olika scenerier medans vissa tappa helt fotfäste om verkligheten.
Det är väl såhär dom vill att ha det
V.G, C.P, C.A, S.E,
Godta man då sanningen då den kommer, tro?
Eller blir det en halvsanning med en syndabock i?
Citera
2020-02-16, 23:18
Medlem
Solveig Riberdahl och Anders Helin försöker förklara varför LP inte var med på någon rekonstruktion.
Det går väl så där.

Riberdahl säger bland annat att man inte har några tvångsmedel att få LP att medverka i en rekonstruktion.

https://www.youtube.com/watch?v=l7AkP7leUlY

Palmemordet - Lisbeth Palmes relationer till utredningen - Norra Magasinet SVT 1992
Citera
2020-02-16, 23:21
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Om mordvapnet är borta och GM är död, vad ska du då göra i en domstol? Då återstår bara en förklaring med bevis.

Du som är en vaken person inser väl att en "förklaring" är detsamma som ingenting.

Vi lever i en rättsstat. Det är inte förenligt med svensk lag att beskylla folk för mord utan bevis för att den utpekade är skyldig.

Det är förtal. Straffbart.

Då kan vi alla hitta på vilka förklaringar som helst: VG, CA, POLISER, SÄPO, SYDAFRIKA, CP, PKK med mera med mera med mera.

Utan bindande bevis finns ingen möjlighet att lösa mordet. Då kan vilka påhitt som helst läggas fram. Svenska folket är ju lättlurat.

Men det är inte jag.
Citera
2020-02-16, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
En annorlunda människa som blev misstänkt mest för att han var just annorlunda. Helt ovetande, uppenbarligen inte en patsy.
Vem menar du här?

Citat:
Finns det exempel på nån patsy i världshistorien. Anckarström?
- Lee Harvey Oswald = mordet på JFK

- James Earl Ray = mordet på MLK Jr.

- Sirhan Bishara Sirhan = mordet på RFK

Börja där.
Citera
2020-02-16, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Kanske LP i samråd med Dahlsten-Holmer gjorde en krass bedömning och lade locket på.

OP var död vare sig hon ville det eller inte och man visste inte riktigt vad som skulle kunna hända om man grävde för djupt i det hela.

Om man till exempel tänker sig främmande makts inblandinng i mordet så ville Sverige knappast ha någon konflikt med vare sig USA, Sovjetunionen , Israel osv.

Kan första uttalandet vara det mest trovärdiga innan hon blev tvingad att ljuga när Dahlsten dök upp och förstörde det bästa vittnet?
Hon kände igen en av männen runt Dekorima som en av två män som ska ha funnits utanför parets bostad i gamla stan?
Ustasja blev hennes naturliga val av mördare pga en i tiden nära hotbild.
Citera
2020-02-16, 23:46
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Du som är en vaken person inser väl att en "förklaring" är detsamma som ingenting.

Vi lever i en rättsstat. Det är inte förenligt med svensk lag att beskylla folk för mord utan bevis för att den utpekade är skyldig.

Det är förtal. Straffbart.

Då kan vi alla hitta på vilka förklaringar som helst: VG, CA, POLISER, SÄPO, SYDAFRIKA, CP, PKK med mera med mera med mera.

Utan bindande bevis finns ingen möjlighet att lösa mordet. Då kan vilka påhitt som helst läggas fram. Svenska folket är ju lättlurat.

Men det är inte jag.

Ja det är därför KP säger

"Jag har vissa regler vad gäller förtal att ta ställning till. Å andra sidan om förundersökningen läggs ner och alltihop hemligstämplas så kommer journalister och allmänhet säga att då läks ju aldrig det här såret"

källa: https://www.dagensvimmerby.se/nyheter/e/21864/sensationella-uppgiften-han-pekas-ut-som-palmes-mordare/

Kanske bör du först se vad de presenterar för folket, innan du säger att folket blivit lurad.
Senast redigerad av 299792458 2020-02-16 kl. 23:55.
Citera
2020-02-16, 23:48
Medlem
Citat:
Du har ingen tro på att Krister Petersson har lösningen? Du tror att han bluffar? Varför skulle han göra det 34 år efter mordet? För att vara en del av det Mårten Palme kallar underhållningsindustrin?

källa: https://youtu.be/Feb9mscl_10?t=411

Alltid fått känslan av att denne herre vet vad som finns under ytan.
Citera
2020-02-16, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
I runda slängar vet jag inte. Viktor Gunnarsson är nästan ett lika stort mysterium som MOP självt. Ska försöka delge lite hur jag tänker. Det är inget lätt ämne, spretar åt alla håll.

Ser inte VG som GM. Som jag skrivit många gånger förut pekar inget vittne ut VG på mordplatsen, trots alla konfrontationer. Att tjejerna på Saga tycker sig känna igen honom placerar inte VG i Dekorimahörnan. Detsamma gäller Ibrahim Djalos Pga av bildvisningen problematiska utpekande uppe på Johannes.

Fredagseftermiddagen tar charmören VG kontakt med en okänd kvinna i T-banan och får med henne på fika. Hon blir dock besvärad av hans hatiska politiska utfall mot bl a Olof Palme och ser till att komma iväg från VG. Senare under kvällen sitter och drar till sig uppmärksamhet på Café Mon Cheri. Inget idealiskt beteende om man är medhjälparen i en mordkomplott.

Det som pekar mot VG är hans palmehatiska uttalanden. Kom in ett antal tips till PU redan veckan före MOP. unga flickvännens berättelse om ett vapen i garderoben bedömdes som trovärdig. Hon berättade om detta för sin vännina, före MOP.

En finsk smågangster vid namn Laakso misstänktes som VGs vapenleverantör. PU hade folk över i Finland och hörde den då i finkan sittande busen, dock utan att få fram något konkret. Så sent som vintern -88 var inte finnen avförd av PU. I bakgrunden fanns en stor lufsig ryss som kallades Doronin, med största sannolikhet ett alias. Signalementet stämmer ganska bra in på Alexander Balmages men har aldrig bekräftats.

Mitt intryck av VG är att han vet något eller har någon form av kontakter åt hemligt håll, oklart vilket. Osäker på vad det är,kanske har han lämnat uppgifter åt något håll. De poliser som utredde VG tuggade närmast fradga över att VGs bekantskapskrets inte avlyssnades. Hans Holmer satsade alla TK-resurser på PKK. Endast VG själv och föräldrarna avlyssnades.

Anders Leopold försök att koppla VG till Sydafrika ser jag mer som hans förhoppning än ett bevisat spår. Märkligt nog verkar han missat den enda verkliga kopplingen VG-SA. Ordföranden i vänskapsföreningen Sverige-Sydafrika som finns med i VGs telefonbok. Nu står även sångerskan Joan Baez med utan att det väcker MOP-misstanke från min sida. Men med SVE/SA ordföranden är det annat.

Det är nämligen ingen mindre än finlandsveteranen, polishögskoleläraren, TCO/TBV ledaren, poliskommissarien, reservofficeren, WACL-medlemmen, KCIA-tillgången och nazistveteranen Åke J Eek som är personen i fråga . Samme Åke som det idag är fastslaget ledde övervakning av OP via Klara-Lidingö FBU. Samme Åke som utnämndes till kommissarie på RPS i oktober -86.

Som du vet tror jag inte på Sydafrikansk inblandning i MOP. I mina ögon var riskerna större än vinsterna med ett sådant drag från Pretoria. Men om Sydafrika skulle vara inblandade , jag säger om, då finns Åke med , det är säkert . Jämfört med honom är VG en obetydlig spelare. Samtidigt behöver Åke inte utländsk hjälp för att agera mot OP, det skulle han klarat på egen hand. Tyvärr verkar det vara ett rum i MOP-huset PU inte gärna tittaT in i.
Tack för bra summering. Då vet jag på ett ungefär hur du tänker. Ska fundera och läsa lite till .... 🤔
Citera
2020-02-17, 00:04
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ja det är därför KP säger

"Jag har vissa regler vad gäller förtal att ta ställning till. Å andra sidan om förundersökningen läggs ner och alltihop hemligstämplas så kommer journalister och allmänhet säga att då läks ju aldrig det här såret"

källa: https://www.dagensvimmerby.se/nyheter/e/21864/sensationella-uppgiften-han-pekas-ut-som-palmes-mordare/

Kanske bör du först se vad de presenterar för folket, innan du säger att folket blivit lurad.

Självklart. Men problemet kvarstår. Utan bevis är det fiktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in