2020-02-16, 22:10
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Visst hade det varit tänkbart, men troligare var det hennes mobil. Om än man då kallade den "föremålet".
Hennes mobil är ju enligt stämningsansökan försvunnen.
Citera
2020-02-16, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Har tänkt så tidigare, men lutar nu åt tanken att mobilen inte är funnen och då skulle spårbart örhänge kunna vara vad det gällde. Hoppas dock att jag har fel.

Mobilen är troligen inte funnen.

Sid 14. stämningsansökan.

Citat:
PM gällande avstängning av Lena Wesströms försvunna mobiltelefon
(protokollbilaga, IT-protokoll Lena Wesström, del 4, sid 1562) till styrkande av
att telefonen stängs av kl 01.41 den 15 maj 2018 samt att det sker genom
batterislut eller manuell avstängning
Citera
2020-02-16, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Ok, men jag tänker att jag som bor långt ifrån Örebro och ej heller har pengar att köpa ut den blir förvägrad min demokratiska rätt att ta del av offentlighetsprincipen. På detta vis blir en del av befolkningen förvägrad en mycket viktig del i rättssamhället.

Förstår hur du menar, och kan i mångt o mycke hålla med. Försöker bara för egen del i någon mån få lite koll på de juridiska förutsättningarna.
Tveklöst finns det ett stort utrymme för godtycklighet i hur en enskild TR tillåts agera.
Citera
2020-02-16, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Var har du hittat den informationen?

Det stod i artiklar att polisen pingat mobilen nära hennes hem, men inte vilken dag eller tidpunkt.

Här kommer lite.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VzR16/polisen-har-lokaliserat-lenas-telefon-till-naromradet

Citat:
Sent under torsdagskvällen spärrade polisen av ytterligare ett hus i samma villaområde.

En avspärrning som sedan hävdes under fredagen.

Enligt uppgifter till Aftonbladet har polisens utredare via mobilmaster lyckats lokalisera Lenas mobiltelefon till närområdet. Själva telefonen är emellertid ännu inte hittad.

Utökad avspärrning

Hundpatruller har letat under hela fredagen efter dels mobilen och dels andra saker som kan knytas till 45-åriga Lena Wesström.

Alldeles intill bostaden i villaidyllen där Lena senast sågs ligger ett stort skogsområde. Det är främst där polisen har koncentrerat sina sökinsatser.
Citera
2020-02-16, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Förstår hur du menar, och kan i mångt o mycke hålla med. Försöker bara för egen del i någon mån få lite koll på de juridiska förutsättningarna.
Tveklöst finns det ett stort utrymme för godtycklighet i hur en enskild TR tillåts agera.

Du tror inte att just den här delen kan ge dom problem?

I första hand är det integritetsskyddsaspekter som tingsrätten beaktat vid denna bedömning.
Citera
2020-02-16, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Välkommen tillbaka!
Du har varit saknad.

Vilken timing att komma tillbaka lagom
till åtalet och rättegången!

Det ska bli intressant att få läsa SDs och
LWs konversationer och se om hon enbart
var ett oskyldigt offer som inte hade några
möjligheter att undkomma SD.

Som majoriteten i tråden har hävdat hela
tiden.
Tack för välkomnande!
Ja visst är det ett ödets nyck att jag blev "frigiven" just till åtalet?! Har iofs intermittent följt tråden hela tiden, men trevligare att kunna deltaga.

OnT (det fetade): Förstår vad du menar. Tror att du och jag sedan lång tid är helt överens om att Lena W betett sig minst sagt vårdslöst.
Det är väldigt beklagligt att hennes "jakt" på SD medförde att hennes barn tycks ha hamnat lite i skymundan. Vill i nuläget inte kasta fler stenar, men tror att min generella ståndpunkt är väl känd i tråden.
Citera
2020-02-16, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Mobilen är troligen inte funnen.

Sid 14. stämningsansökan.

Nej precis. Och eftersom jag är övertygad om att (minst) SD är GM så låter det dessutom märkligt att telefonen plötsligt skulle ha slagits på när paret D ”vistades” i usa.
Citera
2020-02-16, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Ok, men jag tänker att jag som bor långt ifrån Örebro och ej heller har pengar att köpa ut den blir förvägrad min demokratiska rätt att ta del av offentlighetsprincipen. På detta vis blir en del av befolkningen förvägrad en mycket viktig del i rättssamhället.

Samma här så jag håller med.
Jag tror dock att offentlighetsprincipen inte behandlar själva kostnadsdelen utan bara skyldighet att tillhandahålla.
Det är även märkligt att samma tingsrätt kan ha olika policy vid olika mål. Ibland elektroniskt och ibland papperskopior.
Citera
2020-02-16, 22:30
Medlem
Citat:
Nej precis. Och eftersom jag är övertygad om att (minst) SD är GM så låter det dessutom märkligt att telefonen plötsligt skulle ha slagits på när paret D ”vistades” i usa.

Japp, det skaver ordentligt.
Nu är det i alla fall bekräftat att mobilen stängdes av eller fick strömtorsk 01.41 mordnatten.
Citera
2020-02-16, 22:34
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Undrar om inte det är en missuppfattning att den skulle ha "slagits på". Har inte hittat något sådant via googlande men jag kan ha fel, internet är stort.
Citera
2020-02-16, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Du tror inte att just den här delen kan ge dom problem?

I första hand är det integritetsskyddsaspekter som tingsrätten beaktat vid denna bedömning.

Jo, kanske. Tycker som sagt att det är lite märkligt och har ju i tidigare inlägg i kväll varit inne på detta med deras integritetsrelaterade motivering:

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja, f-n vet vad som nu egentligen ligger bakom bedömningsvalsbeslutet om pappersfup. De nämner att det främst handlar om integriteten.
Men hur kan de veta det? Alltså hur kan de i praktiken göra den bedömningen, så snabbt. Har verkligen lagmannen läst bautafupen?
Och, detta är det viktiga, de får ju inte läsa den. TR skall ju som bekant endast ta ställning till det som läggs fram under förhandlingen. I sann objektiv anda, utan någon förutfattad uppfattning.
Så vem kan då tänkas ha rekommenderat TR att inta denna hållning i fupfrågan?🤔

.
Citera
2020-02-16, 22:37
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tingsrätten har tagit beslutet att inte lämna ut fupen på pdf. Åklagaren är förundersökningsledare. Så jag tror definitivt inte polisen lämnar ut någon fup och därigenom går emot tingsrättens beslut. Men det vore väldigt intressant att få veta om det är möjligt. Maila dom!

En gammal vän jobbar nämligen i Örebro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in