Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-16, 18:45
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Är det hon som är skeptisk till LP vittnesmål?

Ja, Lena Andersson resonerar klokt och framförallt konsekvensneutralt. Det är vi inte bortskämda med i MOP.
Citera
2020-02-16, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Vänligen läs detta inlägg med referens till Lena Anderssons "Förakt och Högmod", kapitlet "Elementär induktion"

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Tack för det! Jag håller helt med både dig och Lena Andersson. Avskyr att vara kryptisk men den här gången måste jag dessvärre vara det så jag kan inte utveckla det. Skriver hon mycket om mop i den boken?
Citera
2020-02-16, 18:57
Medlem
Jag hade dåliga vibbar av Lisbet Palmes vittnesmål ända från dag ett när hon pekade ut Christer.

Jag är rätt säker på att hon sitter på sanningen. Och jag tror inte det minsta på att det var Christer som gjorde det.

Jag tror sanningen är så skadligt för Sverige då, att den inte fick komma fram. Det där med första och andra skottet är bara spekulationer. Kunde varit antingen eller. Den informationen är inte värd särskilt mycket. Någon försöker sälja en bok.
Citera
2020-02-16, 19:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jodå , har läst både den och Börje Wingrens.
Då vet du att ID pekade ut VG (utan mustasch), att han enligt ID luktade starkt av vitlök (de tre unga kvinnorna på Mon Cheri), att han enligt ID hade en vänsterhandske på höger hand samtidigt som polisen hittade en ensam vänsterhandske i hans lägenhet, att han pekades ut av Saga-kvinnorna, att man hittade spår av ammunitionsrök på hans kanadensiska flygar-rock, att den flyende GM ses fumla med en liten väska (kameraväskan?) när han springer, att han ...

Är inte det här lite väl många sammanträffanden för att kunna avfärdas som slump?

Håller du med om att det mesta av attackerna mot Wingren i bästa fall var ogrundat och i värsta fall, ptja ...?

Börje Wingrens revansch:

Del 1: https://youtu.be/X61Wkcml4fw

Del 2: https://youtu.be/YJC8Pr18BfM

(Med all respekt för ditt kunnande.)
Senast redigerad av onopono 2020-02-16 kl. 19:17.
Citera
2020-02-16, 19:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag har själv i alla år funderat över mordet på VG, dvs blev han tystad pga sitt fladdrande och pladdrande?

Men efter den här dokumentären ändrade jag uppfattning. Polisen var sjukligt svartsjuk och fimpade först fd flickvännens mor. Och därefter flickvännens nye älskare - VG.

Karln var ett klassiskt exempel på stalker och mordisk hämnare. Att han lyckades manipulera folk till ny prövning är inte alls förvånande.

Psykopat.
Har du någon länk eller titel (dokumentären) här?
Citera
2020-02-16, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Har du någon länk eller titel (dokumentären) här?

https://www.youtube.com/watch?v=AuJzfn8gGV8
Citera
2020-02-16, 19:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Jag hade dåliga vibbar av Lisbet Palmes vittnesmål ända från dag ett när hon pekade ut Christer.

Jag är rätt säker på att hon sitter på sanningen. Och jag tror inte det minsta på att det var Christer som gjorde det.

Jag tror sanningen är så skadligt för Sverige då, att den inte fick komma fram. Det där med första och andra skottet är bara spekulationer. Kunde varit antingen eller. Den informationen är inte värd särskilt mycket. Någon försöker sälja en bok.

Det är också min spontana känsla över detta nya snömos om att det egentligen var Lisbet mördaren var ute efter. Befängt.

Jag tror Lisbet kan ha blivit pressad till tystnad i ett rätt så tidigt skede i utredningen. Minns att hon på själva mordnatten pratade om två gärningsmän och nämnde även Ustasja under förhöret på Sabbatsberg. Detta tog hon fort tillbaka när HH kom in i bilden dock. Varför?
Senast redigerad av torstenferdinand 2020-02-16 kl. 19:43.
Citera
2020-02-16, 19:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
https://www.youtube.com/watch?v=AuJzfn8gGV8
Tack. Jo, jag hittade den, men vill vara säker på att det är den som avses.

Basfakta?
Citera
2020-02-16, 19:54
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Missade en stor del av programmet men var det inte så att dom hittade VG:s skoavtryck på insidan av backluckan på hans bil?

Precis, det var ett av bevisen mot polisen.

Han hade helt enkelt tvingat ner VG i bagaget och kört honom till skogen där han avrättade honom med två skott.

VG låg där och försökte sparka upp bagageluckan vilket då gav skoavtryck som polisen inte kunde förklara bort.
Citera
2020-02-16, 20:03
Medlem
Citat:
Ja, Lena Andersson resonerar klokt och framförallt konsekvensneutralt. Det är vi inte bortskämda med i MOP.

Nu förstår jag det. Uttryckte mig både förhastat och dumt. Hon verkar inte bara klok och modig utan har också åsikter som jag sympatiserar med.
Citera
2020-02-16, 20:25
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Då vet du att ID pekade ut VG (utan mustasch), att han enligt ID luktade starkt av vitlök (de tre unga kvinnorna på Mon Cheri), att han enligt ID hade en vänsterhandske på höger hand samtidigt som polisen hittade en ensam vänsterhandske i hans lägenhet, att han pekades ut av Saga-kvinnorna, att man hittade spår av ammunitionsrök på hans kanadensiska flygar-rock, att den flyende GM ses fumla med en liten väska (kameraväskan?) när han springer, att han ...

Är inte det här lite väl många sammanträffanden för att kunna avfärdas som slump?

Håller du med om att det mesta av attackerna mot Wingren i bästa fall var ogrundat och i värsta fall, ptja ...?

Börje Wingrens revansch:

Del 1: https://youtu.be/X61Wkcml4fw

Del 2: https://youtu.be/YJC8Pr18BfM

(Med all respekt för ditt kunnande.)

Här kommer ett gammalt inlägg jag skrivit på ämnet Börje Wingren. Sen kan du själv bedöma hur jag värderar honom.

BW var en gammal gråsosse från Helsingborg, en stor (190+,100+) bullrig skåning som var duktig Handbollsspelare i hemstaden på 50-talet . I fallet med Tarquini-bröderna friserade han ett protokoll vilket han åkte dit för. Han tyckte att buset ska sitta bakom lås och bom och där lät han ändamålen Helga medlen.

Ändå är BW en person som jag ändrat åsikt om under mina år på Flashback. Innan jag visste bättre trodde Jag på Bröderna Poutiainens porträtt av honom där han framställs som en kopia av Orson Wells klassiska korrumperade polis "Hank Quinlan”. Nedsvärtningen av BW i boken är förfärlig och framställningen att han skulle hotat Viktor Gunnarsson är lögnaktig.

Genom Dan Hörnings förnämliga dramatisering är det bara att lyssna igenom timmarna av bandade förhör och där finns inte tillstymmelse till hot från BWs sida. Dessutom : Gunnar Falk var med som VGs advokat genom förhören och han hade omedelbart reagerat på ett hot från BWs sida.

Bröderna P hamnar också fel när de bedömer BWs insatser under mordnatten. Till skillnad från många andra poliser kastar sig BW in i mördarjakten med full frenesi. Han hinner åka hem och höra tjejen från SAGA och det han som hämtar Mårten Palme på vid halvfemtiden och visar en bild på Walter Kirisits.

Detta misstänkliggörs av bröderna P men är rimligt med tanke p att BW tolv timmar tidigare fått i uppdrag av Hans Holmer att utreda WKs hot mot denne och Olof Palme. När VG väl plockats in anklagas BW för att visat foton på den förstnämnde för vittnet från Döbelnsgatan, Ibrahim Djalo. BW har alltid nekat till att han låg bakom fotovisningen men bröderna underblåser motsatsen utan att ha täckning av fakta för detta.

BW var inte utan fel och brister men karaktärsmordet på honom var i mina ögon orättfärdigt . En sista förnedring råkade BW ut för när han vann en tryckfrihetsrättegång där han stämt en av de större kvällstidningarna för förtal. Han vann som sagt men fick 0 kronor i skadestånd.
Citera
2020-02-16, 20:37
Avstängd
Citat:
Här kommer ett gammalt inlägg jag skrivit på ämnet Börje Wingren. Sen kan du själv bedöma hur jag värderar honom.

BW var en gammal gråsosse från Helsingborg, en stor (190+,100+) bullrig skåning som var duktig Handbollsspelare i hemstaden på 50-talet . I fallet med Tarquini-bröderna friserade han ett protokoll vilket han åkte dit för. Han tyckte att buset ska sitta bakom lås och bom och där lät han ändamålen Helga medlen.[min fetning]
Var inte det enligt BW bara en "felskrivning"?

Citat:
Ändå är BW en person som jag ändrat åsikt om under mina år på Flashback. Innan jag visste bättre trodde Jag på Bröderna Poutiainens porträtt av honom där han framställs som en kopia av Orson Wells klassiska korrumperade polis "Hank Quinlan”. Nedsvärtningen av BW i boken är förfärlig och framställningen att han skulle hotat Viktor Gunnarsson är lögnaktig.

Genom Dan Hörnings förnämliga dramatisering är det bara att lyssna igenom timmarna av bandade förhör och där finns inte tillstymmelse till hot från BWs sida. Dessutom : Gunnar Falk var med som VGs advokat genom förhören och han hade omedelbart reagerat på ett hot från BWs sida.

Bröderna P hamnar också fel när de bedömer BWs insatser under mordnatten. Till skillnad från många andra poliser kastar sig BW in i mördarjakten med full frenesi. Han hinner åka hem och höra tjejen från SAGA och det han som hämtar Mårten Palme på vid halvfemtiden och visar en bild på Walter Kirisits.

Detta misstänkliggörs av bröderna P men är rimligt med tanke p att BW tolv timmar tidigare fått i uppdrag av Hans Holmer att utreda WKs hot mot denne och Olof Palme. När VG väl plockats in anklagas BW för att visat foton på den förstnämnde för vittnet från Döbelnsgatan, Ibrahim Djalo. BW har alltid nekat till att han låg bakom fotovisningen men bröderna underblåser motsatsen utan att ha täckning av fakta för detta.

BW var inte utan fel och brister men karaktärsmordet på honom var i mina ögon orättfärdigt . En sista förnedring råkade BW ut för när han vann en tryckfrihetsrättegång där han stämt en av de större kvällstidningarna för förtal. Han vann som sagt men fick 0 kronor i skadestånd.
Tack, då är vi överens så långt.

Var står du i dagsläget avseende VG?

- Helt oskyldig.

- Vetskap om det kommande mordet.

- Inblandad i periferin.

- Patsy.

- GM.

- Annat.

I runda slängar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera