Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
Då vet du att ID pekade ut VG (utan mustasch), att han enligt ID luktade starkt av vitlök (de tre unga kvinnorna på Mon Cheri), att han enligt ID hade en vänsterhandske på höger hand samtidigt som polisen hittade en ensam vänsterhandske i hans lägenhet, att han pekades ut av Saga-kvinnorna, att man hittade spår av ammunitionsrök på hans kanadensiska flygar-rock, att den flyende GM ses fumla med en liten väska (kameraväskan?) när han springer, att han ...
Är inte det här lite väl många sammanträffanden för att kunna avfärdas som slump?
Håller du med om att det mesta av attackerna mot Wingren i bästa fall var ogrundat och i värsta fall, ptja ...?
Börje Wingrens revansch:
Del 1:
https://youtu.be/X61Wkcml4fw
Del 2:
https://youtu.be/YJC8Pr18BfM
(Med all respekt för ditt kunnande.)
Här kommer ett gammalt inlägg jag skrivit på ämnet
Börje Wingren. Sen kan du själv bedöma hur jag värderar honom.
BW var en gammal gråsosse från Helsingborg, en stor (190+,100+) bullrig skåning som var duktig Handbollsspelare i hemstaden på 50-talet . I fallet med Tarquini-bröderna friserade han ett protokoll vilket han åkte dit för. Han tyckte att buset ska sitta bakom lås och bom och där lät han ändamålen Helga medlen.
Ändå är BW en person som jag ändrat åsikt om under mina år på Flashback. Innan jag visste bättre trodde Jag på Bröderna
Poutiainens porträtt av honom där han framställs som en kopia av
Orson Wells klassiska korrumperade polis "
Hank Quinlan”. Nedsvärtningen av BW i boken är förfärlig och framställningen att han skulle hotat
Viktor Gunnarsson är lögnaktig.
Genom
Dan Hörnings förnämliga dramatisering är det bara att lyssna igenom timmarna av bandade förhör och där finns inte tillstymmelse till hot från BWs sida. Dessutom :
Gunnar Falk var med som VGs advokat genom förhören och han hade omedelbart reagerat på ett hot från BWs sida.
Bröderna P hamnar också fel när de bedömer BWs insatser under mordnatten. Till skillnad från många andra poliser kastar sig BW in i mördarjakten med full frenesi. Han hinner åka hem och höra tjejen från SAGA och det han som hämtar
Mårten Palme på vid halvfemtiden och visar en bild på
Walter Kirisits.
Detta misstänkliggörs av bröderna P men är rimligt med tanke p att BW tolv timmar tidigare fått i uppdrag av
Hans Holmer att utreda WKs hot mot denne och
Olof Palme. När VG väl plockats in anklagas BW för att visat foton på den förstnämnde för vittnet från Döbelnsgatan,
Ibrahim Djalo. BW har alltid nekat till att han låg bakom fotovisningen men bröderna underblåser motsatsen utan att ha täckning av fakta för detta.
BW var inte utan fel och brister men karaktärsmordet på honom var i mina ögon orättfärdigt . En sista förnedring råkade BW ut för när han vann en tryckfrihetsrättegång där han stämt en av de större kvällstidningarna för förtal. Han vann som sagt men fick 0 kronor i skadestånd.