Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-16, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Läste nu att Lena Andersson skrivit förord till Borgnäs bok. Varför? Hon är inte precis nån auktoritet.
Det sägs att hon skrivit nåt i ämnet men har hon överhuvudtaget kommit med nån originell tanke?
Hon var tillsammans med Gunnar Wall med i Kobra och det hon sa var helt intetsägande och trist.

Hon har varit med i nåt annat program med o på bokmässan tror jag det var. Hon grunnade mycket på palmemordet.
Citera
2020-02-16, 17:35
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Har inte sett dokumentären i fråga visserligen. Men den dömde Underwood fick sitt fall till prövning. Den avslogs 2009 om minnet är korrekt. Det var en frivilligorganisation som arbetar just med tveksamma domar som tog upp hans ärende.

Rent sponant tyder det väl på att vissa tveksamheter för att Underwood är Gunarssons baneman föreligger därmed.

Jag har själv i alla år funderat över mordet på VG, dvs blev han tystad pga sitt fladdrande och pladdrande?

Men efter den här dokumentären ändrade jag uppfattning. Polisen var sjukligt svartsjuk och fimpade först fd flickvännens mor. Och därefter flickvännens nye älskare - VG.

Karln var ett klassiskt exempel på stalker och mordisk hämnare. Att han lyckades manipulera folk till ny prövning är inte alls förvånande.

Psykopat.
Citera
2020-02-16, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Hon har varit med i nåt annat program med o på bokmässan tror jag det var. Hon grunnade mycket på palmemordet.

Okej, kollade lite på Kobra igen och en reflektion hon hade var varför OP inte hade märkt att nån befann sig 3 dm bakom. Eftersom hon tydligen är inne på mötesscenariot så tänker hon väl sig det hela ungefär som AB:s vittnesmål, att de går tillsammans. Titeln på Borgnäs bok Olof Palmes sista steg - i sällskap med en mördare, bör ju högst sannolikt betyda att han har sådana tankar.
Citera
2020-02-16, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag har själv i alla år funderat över mordet på VG, dvs blev han tystad pga sitt fladdrande och pladdrande?

Men efter den här dokumentären ändrade jag uppfattning. Polisen var sjukligt svartsjuk och fimpade först fd flickvännens mor. Och därefter flickvännens nye älskare - VG.

Karln var ett klassiskt exempel på stalker och mordisk hämnare. Att han lyckades manipulera folk till ny prövning är inte alls förvånande.

Psykopat.

Missade en stor del av programmet men var det inte så att dom hittade VG:s skoavtryck på insidan av backluckan på hans bil?
Citera
2020-02-16, 18:26
Avstängd
Citat:
Har inte läst boken men VG var nog för oorganiserad för att klara av att genomföra det på det sätt det gjordes. Om han av nån anledning trots allt lyckades hålla ihop alla delar av sig själv skulle nog samma oorganiserade och impulsiva beteende ha avslöjat honom i ett senare skede.
Henrik Anckarsäter, professor/överläkare och rättspsykiater har gjort en bedömning av Gunnarsson och landar i att han mest troligt hade Aspbergers syndrom av typen "outgoing but odd". Det är en intressant analys som kanske kan sätta Winbergs bok i ett annat ljus.
http://anckarsater.blogspot.com/search/label/Victor%20Gunnarsson
Leopold manar att VG ingick som tilltänkt patsy i en (operativt) sydafrikansk mordkomplott, men att något gick snett varpå VG själv manipulerades till att avsluta.

Möjliga patsies i närområdet:

- Victor Gunnarson

- Christer Pettersson

- Christer Andersson

- Grandmannen

- Skandiamannen

Fler?
Citera
2020-02-16, 18:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Viktor Gunnarsson som person är ett nästan lika stort mysterium som MOP självt. Däremot är han osannolik som GM. VG är tillsammans med Christer Pettersson den mest vittneskonfronterade personen i MOP, men inget vittne har kunnat placera honom på mordplatsen. Det går inte att vifta bort. Inte minst då VGs konfrontationer gjordes i mars/april 1986. Detta är en tung indikation på att han inte är GM. Att VG hade en karaktäristisk löpstil har jag fått bekräftat av skolkamrater till honom nere i Jämjö/Ramdala, sprang som en ”tjej” , med utåtroterande underben.

Hans unga flickvän ser ett vapen i VGs garderob i december 1985. Hon berättar om det till en väninna före MOP. När hon hörs av polisen 1986 kommer uppgiften fram, att hon inte berättat detta tidigare förklarade hon med att hon blivit rätt för VG och hans humörsvängningar. De poliser som hörde henne uppfattade henne som trovärdig, vilket inte var fallet med en del andra i VGs bekantskapskrets.

Uppgiften att VG ska ha sagt ”Varför går ni på mig. Jag är bara i utkanten av organisationen som dräpte OP” fortfarande obekräftad. Den virvlar runt , men har i alla fall för mig aldrig kunnat verifieras. Har påståtts att det skulle sagts vid tryckfrihetsrättegången mot tidningen Arbetet men märkligt nog inte dokumenterats. Fram tills detta görs ser jag det som en skröna som gränsar till desinformation .
Enligt Leopold så är det troligt att han först var tänkt som patsy men att något gick snett och att han då manipulerades till att avsluta.

Har du läst Leopolds bok?
Citera
2020-02-16, 18:31
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Psykopat.

Det Kay Wedens son berättade övertygade om vilken typ av människa LC Underwood var. Att han dessutom kollat Viktor Gunnarssons bilnummer precis innan han försvinner går ej att bortse ifrån.

VG var en närmast osannolik kvinnokarl. Mängden kvinnor som förhörs blir närmast komisk. Men kan också vara farlig. Svartsjuka är inte sällan en drivkraft i mord och med VGs kurtiserande måste han mer än en gång retat upp olika pojkvänner.

Men bara för att VG mördades av en svartsjuk psykopat i USA blir han inte mindre intressant i MOP. Inte som GM, vilket jag utvecklat tidigare. Men hans ev kontakter med den finske smågangstern Laakso kom det in tips om. VG skulle fått ett vapen den vägen.

Det ryktas om att vapnet skulle haft en koppling till den restaurang i Frescati där en av VGs flickbekanta arbetade. Finnen skulle varit på en hästgård i Roslagen som utredande poliser aldrig kunde hitta.
Citera
2020-02-16, 18:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Enligt Leopold så är det troligt att han först var tänkt som patsy men att något gick snett och att han då manipulerades till att avsluta.

Har du läst Leopolds bok?

Jodå , har läst både den och Börje Wingrens.
Citera
2020-02-16, 18:36
Medlem
Citat:
Läste nu att Lena Andersson skrivit förord till Borgnäs bok. Varför? Hon är inte precis nån auktoritet.
Det sägs att hon skrivit nåt i ämnet men har hon överhuvudtaget kommit med nån originell tanke?
Hon var tillsammans med Gunnar Wall med i Kobra och det hon sa var helt intetsägande och trist.

Vänligen läs detta inlägg med referens till Lena Anderssons "Förakt och Högmod", kapitlet "Elementär induktion"

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2020-02-16, 18:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vilken slutsats menar du att man ska dra av att gm bara sköt ett skott mot OP?

Jag som är amatör, skulle jag skjuta mot någon för att döda skulle jag skjuta alla skott jag kunde.

Nu sköts OP på nära håll, men när man fick miltär träning blev vi instruerade att skjuta mot kroppen för att få större träffyta.
Huvudet kan man snabbt vrida på om man till exempel hör något ljud bakom sig.

Skjuter man och träffar huvudet antar jag risken att få blodstänk på sig ökar.

Jag drar ingen definitiv slutsats, utan är mer konfunderad över GM's "mission"...
Och är klart tveksam till att han med säkerhet kunde veta att Palme skulle dö av detta enda skott...

Siktade på mittsömmen i rocken... har varit ett argument som framförts.. Men det garanterar ju inte att ryggraden är precis där under lager av just rock, tröja, skjorta m.m.
Citera
2020-02-16, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli

Är det hon som är skeptisk till LP vittnesmål?
Citera
2020-02-16, 18:43
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, jag har läst/hört detta också, men undrar varför vi då inte ser fler exempel i statistiken?
Ska någon elimineras, så dödar man objektet både 2 och 3 ggr..

I statistiken är det inte heller så många statsmannamördare som kommer undan. Men urvalet är lite lågt för att dra tvärsäkra statistiska slutsatser av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in